پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 6195
۲۹ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۰۴:۴۸
اندازه متن

بیشترین آسیب‌ اجتماعی نوجوانان "استرس و افسردگی" است

در دوران نوجوانی شاهد استرس، اضطراب و افسردگی هستیم که می‌تواند این هشدار را بدهد، دانش‌آموزان باید در استفاده افراطی از فضای مجازی مدیریت لازم را داشته باشند.
بیشترین آسیب‌ اجتماعی نوجوانان "استرس و افسردگی" ا

بیشترین آسیب‌ اجتماعی نوجوانان "استرس و افسردگی" است

در دوران نوجوانی شاهد استرس، اضطراب و افسردگی هستیم که می‌تواند این هشدار را بدهد، دانش‌آموزان باید در استفاده افراطی از فضای مجازی مدیریت لازم را داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد (ادنا) و به نقل از خبرگزاری تسنیم، آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان یکی از مسائل مهم در حوزه فعالیت‌های تربیتی و پرورشی مدارس است.

سال 1401 معاون پرورشی و فرهنگی  وزارت آموزش و پرورش از غربالگری آسیب‌های اجتماعی در 6 هزار مدرسه و برای یک میلیون دانش‌آموز خبر داد و بر این موضوع تأکید کرد که آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان را احاطه کرده و ترک تحصیل معمولی‌ترین آنهاست، خشونت، اعتیاد، کودک کار، فرار از خانه، بزهکاری، کودک‌آزاری و ... آسیب‌های پرخطری هستند که دانش‌آموزان بسیاری را احاطه کرده است.

هم‌اکنون؛ زهرا مستدام؛ رئیس مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی دانش‌آموزی آموزش و پرورش شهر تهران درباره اعتیاد دانش‌آموزان به فضای مجازی گفت: طبق آمار موجود آن چه در واقعیت شاهد هستیم این است که نمودارها برافراشتگی در فضای مجازی را نشان نمی‌دهد و عمدتاً شاهد استرس، اضطراب و افسردگی در دوران نوجوانی هستیم که می‌تواند این هشدار را بدهد، دانش‌آموزان در استفاده افراطی از فضای مجازی مدیریت لازم را داشته باشند.

به گفته وی، دانش‌آموزان ساعت بیشتری را در جمع خانواده حضور دارند و یکی از راه‌های مقابله با آسیب‌هایی همچون اعتیاد به فضای مجازی یا افسردگی، ارتباط عمیق با نوجوانان است که این موضوع باید توسط کادر مدرسه و والدین مورد توجه باشد.

نیازهای نوجوان ممکن است هر روز متفاوت شود و والدین باید بتوانند این نیازها را رصد کنند.

عادی سازی امور غیرعادی توجه نوجوانان

مستدام با ارائه یک توصیه به خانواده‌ها مطرح کرد: والدین پایدارترین عامل در شکل‌گیری شخصیت دانش‌آموزان هستند و نقش اساسی را در پیشبرد اهداف آنها دارند. دقت داشته باشند که اهداف دانش‌آموزی تغییر کرده است و شاهد هستیم که نوجوانان به دنبال عادی‌سازی امور غیرعادی در زندگی خود هستند.

وی گفت: در این شرایط برخی دانش‌آموزان دوره ابتدایی، دوران نوجوانی زودهنگام را تجربه می‌کنند، آیا والدین رصد می‌کنند که فرزند آنها در چه سنی است و در چه وضعیتی به لحاظ هویتی و بلوغ است؟ آیا نوجوان هویت مستقل دارد یا دنباله‌روی هویت فردی  است که در فضای مجازی طرفدار اوست.

اعتیاد به فضای مجازی چگونه شناسایی می‌شود؟

والدین باید دقت داشته باشند اعتیاد به اینترنت شاخص‌های خاص خود را دارد و شامل اعتیاد به بازی‌های آنلاین، قمار آنلاین، محتوای غیراخلاقی و روابط عاطفی است که منجر به وابستگی می‌شود.

برای تمام جنبه‌های زندگی قانون تعیین کنید

اعتیاد به فضای مجازی زمانی است که منجر به اختلال و تغییر جدی در سبک زندگی دانش‌آموز شود یعنی ساعت خواب او تغییر کند و به جای ساعت 10 شب ساعت 2 شب بخوابد، غذای او و روابط اجتماعی با دوستانش در دنیای واقعی کاهش یابد و در صورت عدم دسترسی به اینترنت به پرخاشگری اقدام کند.

صالح اصغری؛ پژوهشگر اداره کل مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش درباره کاهش اعتیاد به فضای مجازی معتقد است که تغییر باید تدریجی باشد و والدین برای تمام جنبه‌های زندگی فرزند خود قانون گذاری کنند، اگر نوجوان در یک فضای بی‌حد و حصر بزرگ شده باشد نمی‌توان برای او گوشی خرید و قانون تعیین کرد که روزانه دو ساعت از آن استفاده کند!


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر