پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 127
۲۴ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۱:۰۱
اندازه متن

تعارف نکنیم! خطر اعتیاد در کمین دانشجوهاست

دکتر هومن نارنجی‌ها

مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خبری اعلام کرد که براساس گزارش ستاد مبارزه با مواد مخدر و در مقایسه با آمار اعضای تشکل‌های دانشجویی، ‏ آمار اعتیاد در دانشگاه‌ها از آمار عضویت در تشکل‌ها پیشی گرفته است.

این خبر درحالی از سوی یکی از مدیران دولتی عنوان شد که سال‌های سال است که متخصصان درمان اعتیاد بر این نکته تأکید می‌کنند که مسئولان آموزشی کشور باید در زمینه مهارت‌های زندگی در مدارس و دانشگاه‌ها برنامه‌ریزی جدی داشته باشند و با تخصیص بودجه و امکانات، مشاوران دلسوز و جدی و کاربلد، بی‌آنکه بخواهند نصیحت صرف کنند، در دانشکده‌ها و در کنار دانشجوها به همکاری دعوت شوند.

خطر اعتیاد در کمین بخشی از دانش‌آموزان و دانشجویان ماست و این خطر را نمی‌توان منکر شد. اگر چه برخی مسئولان تمایلی به‌گفت‌وگو درباره این موضوع نداشته باشند و حتی آن را انکار ‌کنند؛ اما آلوده شدن دانشجویان به موادمخدر با انکار و پنهان کاری از بین نمی‌رود.

یکی از دوره‌های پرخطر مؤثر در گرایش به اعتیاد، دوره‌های‌گذار جوانان است؛ وقتی شخص از مدرسه به محیط دانشگاه وارد می‌شود، عوامل مختلف در دانشگاه‌ها باعث کشیده شدن فرد به طرف اعتیاد و مواد مخدر می‌شود.

این موضوع را بارها به مسئولان آموزشی کشور گفته‌ایم که دوران دانشجویی فقط به گذراندن 140 واحد درسی ختم نمی‌شود! چه بسیارند دانشجویانی که در همین دوران مسیر زندگی‌شان تعیین می‌شود. سیستم آموزشی کشور باید خطرات مصرف مواد مخدر را به دانشجویان آموزش بدهد. آموزش مهارت‌های زندگی نخستین موضوع برای پیشگیری سوء‌مصرف مواد مخدر است. دانشگاه‌ها باید خدمات مشاوره قوی به دانشجویان ارائه دهند.

مسئولان دانشگاهی در زمینه اعتماد به نفس، جرأت‌مندی و هوش اجتماعی دانشجویان بخوبی فعالیت نمی‌کنند تا جایی که حالا شاهد آن هستیم که در ایام امتحانات سوءمصرف ریتالین و ترامادول در بین دانشجویان شایع می‌شود به طوری که عده‌ای از آنها برای بیدار ماندن و به منظور افزایش توجه و تمرکز به مصرف این ماده روی می‌آورند.

شکی نیست ریتالین قابلیت جلوگیری از خواب آلودگی را دارد اما مصرف غیرمنطقی آن عوارض زیادی را برای فرد در پی خواهد داشت. قرص‌هایی چون ترامادول و ریتالین، در کنار موادی از خانواده حشیش در بین دانشجویان افزایش پیدا کرده است.

این سوء مصرف در حالی بین دانشجویان شایع شده است که آنها فکر می‌کنند با این مصارف احیاناً گاه گاهی و از آنجا که دانشجو هستند، معتاد نمی‌شوند. این نوع تفکر در بین بسیاری از دانشجویان وجود دارد.

بدون تعارف، اقدام‌های پیشگیرانه آموزش و پرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مدارس و دانشگاه‌ها کافی نبوده و آنها باید برنامه‌ریزی جدی تری در این زمینه داشته باشند. ضمن اینکه در کنار دانشگاه‌ها باید تأکید کرد که نباید از وضعیت سربازخانه‌ها نیز غفلت کرد.

  دکتر هومن نارنجی‌ها

پژوهشگر اجتماعی و اعتیاد

منبع : روزنامه ایران


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر