پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 6164
۱۸ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۱۴
اندازه متن

۸۵درصد افراد به خاطر یک بار تجربه مصرف مواد مخدر، معتاد شده اند

دکتر محسن ایمانی، عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس در گفت و گو با قدس آنلاین گفت: چنانچه در خانواده ای والدین به مواد مخدر اعتیاد داشته باشند، فرزندان نیز گرایش بیشتری به استعمال آن پیدا می کنند.
۸۵درصد افراد به خاطر یک بار تجربه مصرف مواد مخدر،

به گزارش ادنا و به نقل از پایگاه خبری قدس آنلاین، دکتر محسن ایمانی، عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: عوامل گوناگونی در اعتیاد کودکان و نوجوانان نقش دارد. از جمله اینکه اگر پدر و مادر معتاد باشند یقینا فرزندان آن خانواده گرایش بیشتری به مصرف مواد مخدر پیدا خواهند کرد.

وی از دیگر عوامل گرایش نوجوانان به اعتیاد گفت: محیط زندگی و تماس گروه های همسن، نوجوان را تحت تأثیرهمنشینی با دوستان قرار می دهد.

این مشاور و فعال حوزه اعتیاد گفت: میزان تقلید در فضای مجازی نیز عاملی مؤثر در گرایش به اعتیاد است.

ایمانی یادآور شد: کسانی در جامعه هستند که با سوءاستفاده از کودکان و نوجوانان، برای حمل مواد مخدر از آنان استفاده می کنند. در این موارد کودک یا نوجوان از سر کنجکاوی به سوی مواد کشیده می شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس خاطرنشان کرد: طبق یک عقیده قدیمی و غلط، برخی باور کرده اند که برای درمان هر دردی می توان از تریاک استفاده کرد که البته باید گفت این چنین نیست و چه بسا استفاده از تریاک یا هر ماده مخدری با هدف درمانی، باعث اعتیاد در فرد و بروز مشکلات فراوان شود.

ایمانی افزود: در واقع مواد مخدر هم می تواند به صورت صحیح و هم ناصحیح مورد استفاده قرار گیرد. به عنوان مثال دراستامینوفن کدئین مقداری مواد مخدر وجود دارد که این دارو توسط داروساز و با استانداردهای خاص ساخته شده و استفاده از آن طبق نظر پزشک خطرساز و اعتیاد آور نیست.

عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین درباره عوامل اثرگذار بر اعتیاد نوجوانان گفت: عواملی مانند اضطراب، افسردگی، خودشیفتگی، تیزهوشان و شخصیت های ضد اجتماعی، افراد را در معرض خطر بیشتری نسبت به اعتیاد قرار می دهند و چنانچه این عوامل در نوجوانان به موقع شناسایی شوند در پیشگیری از ابتلای آنان به اعتیاد بسیار موثر خواهد بود.

وی درباره اینکه از چه زمانی می توانیم به فرزندان خود درباره اعتیاد و اثرات سوء مصرف مواد مخدر صحبت کنیم بیان کرد:حدودا از ۱۲سالگی می توانیم با فرزندان درباره اعتیاد و عواقب منفی آن صحبت کنیم.

ایمانی ادامه داد: به غیر از خانواده که مهم ترین نهاد جامعه در تربیت فرزندان است، نهادهای آموزشی دیگر از جمله: آموزش و پرورش، وزارت ارشاد، بهزیستی و مراکز مشاوره در این زمینه نقش بسزایی دارند.

این درمانگر اعتیاد درباره سن درمان اظهار کرد: درمان در دوره کودکی و نوجوانی بسیار اثربخش تر خواهد بود چراکه هم انعطاف پذیری در سن پایین بیشتر است و هم مدت اعتیاد خیلی طولانی نبوده است.

وی در این خصوص تأکید کرد: نباید صرفا طی یک جلسه فرد را درمان کنیم و دیگر کاری با او نداشته و به حال خود رها شود بلکه پیگیری مستمر برای درمان فرد معتاد، اثر مطلوب تری می گذارد. هرچند که پیشگیری مقدم بر درمان است و نقش بسیار مهمی در عدم ابتلای کودکان و نوجوانان به مصرف مواد مخدر دارد.

عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: ۸۵ درصد کسانی که معتاد شده اند صرفا به خاطر یک بار تجربه بوده است، بنابراین سفارش اکید به نوجوانان عزیز این است که با توجه به کنجکاوی های دوره نوجوانی به هیچ وجه به دنبال تجربه مواد مخدر حتی برای یک بار هم نباشند.


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر