پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 1819
۰۲ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۰۳:۵۰
اندازه متن
دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر کردستان:

بیش از 15 میلیارد تومان اعتبار به حوزه پیشگیری از اعتیاد اختصاص داده شد

امسال بیش از 15 میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار به حوزه پیشگیری وکمیته فرهنگی درکل کشور اختصاص داده شده است.در زمینه پیشگیری از اعتیاد 60 عنوان برنامه برای دستگاه‌های عضو شورای هماهنگی مبارزه با اعتیاد در حوزه پیشگیری تعریف شده است.
سلیم کریمی

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کردستان گفت: امسال بیش از ۱۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار در حوزه پیشگیری و کمیته فرهنگی در کل کشور از سوی ستاد هماهنگی مبارزه با اعتیاد اختصاص داده شده است.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری تسنیم، سلیم کریمی در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کردستان که با حضور مسئولان استان در سالن شهدای گمنام استانداری کردستان برگزار شد، اظهار داشت: امسال بیش از 15 میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار در حوزه پیشگیری و کمیته فرهنگی در کل کشور از سوی ستاد هماهنگی مبارزه با اعتیاد اختصاص داده شده است.

وی گفت: این اعتبارات 20 درصد اعتباراتی است که قرار است در این سرفصل هزینه شود و دستگاه‌ها باید 80 درصد اعتبارات دیگر این حوزه را از طریق ستادهای مرکزی خود جذب کنند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کردستان تصریح کرد: در زمینه پیشگیری از اعتیاد 60 عنوان برنامه برای دستگاه‌های عضو شورای هماهنگی مبارزه با اعتیاد در حوزه پیشگیری تعریف شده است و آموزش و پرورش، وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی، وزارت علوم و تحقیقات، وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی، سازمان بهزیستی، کمیته امداد، دانشگاه‌ها، ورزش و جوانان، تبلیغات اسلامی، بنیادشهید و امور ایثارگران، هلال احمر، دستگاه‌هایی هستند که در این زمینه باید فعالیت کنند.

وی گفت: کمک به اجرای برنامه پیشگیری اولیه از اعتیاد دانشجویان و آموزش فرزندان از برنامه‌های حوزه بهداشت و درمان است.

کریمی افزود: کمک به اجرای طرح توانمندسازی دانش‌آموزان پایه‌های اول و دوم و دوره متوسطه، کمک به برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای مربیان و بازآموزی مربیان برنامه آموزشی توانمندسازی روانی اجتماعی دانش‌آموزان، کمک به اجرای طرح مداخلات و حمایت‌های روانی اجتماعی و آموزش‌های درسی مراقبتی ویژه دانش‌آموزان آسیب دیده، کمک به برگزاری برنامه‌ها و جلسات آموزش مهارت‌های زندگی، کمک به برگزاری جشنواره‌های استانی دانش‌آموزی نوجوان سالم از طریق فراخوان مقاله در کل مقاطع تحصیلی از جمله برنامه‌هایی است که آموزش و پرورش باید فرایند اجرای آنها را فراهم سازد.

وی اظهار کرد: کمک به برگزاری دوره‌های آموزشی با هدف آموزش مستمر پیشگیری اولیه از اعتیاد به کارکنان و سایرگروه‌های مخاطب در محیط‌های کارگری، کاری و کارمندی، کمک به برگزاری همایش دو روزه ملی پیشگیری اولیه از اعتیاد ویژه محیط‌های کاری، کمک به تهیه و تکثیر بسته‌های پیشگیری اولیه از اعتیاد جزو برنامه‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کردستان گفت: کمک به اجرای برنامه استاندارد پیشگیری از مصرف مواد در خوابگاه‌ها و محیط‌های دانشجویی، کمک به تهیه و تدوین محتوای مداخلاتی استاندارد پیشگیری، کمک به گسترش برنامه‌های پیشگیری اولیه، کمک به برگزاری و برپایی جشنواره فیلم کوتاه دانشجویی، کمک به برگزاری و برپایی برنامه کشوری آکوزش پیشگیری اولیه، حمایت‌ از فعالیت‌های داوطلبانه دانشجویی و کانون‌های دانشجویی مرتبط با سلامت جزو برنامه‌های وزارت علوم و تحقیقات است.

وی گفت: فرهنگ و ارشاد اسلامی باید در راستای کمک به به برگزاری کارگاه‌های آموزشی پیشگیری اولیه از اعتیاد برای اصحاب فرهنگ و هنر و کمک به برگزاری کارگاه ضمن خدمت اقدام کند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کردستان خاطرنشان کرد: ورزش و جوانان باید نسبت به کمک و راه‌اندازی خانه‌های ورزش روستایی با هدف توسعه و گسترش نشاط اجتماعی، کمک به آموزش مستمر پیشگیری اولیه از اعتیاد و کارکنان دولت و سایر گروه‌های هدف همانند هیات‌های ورزشی و ورزشکاران، کمک به برگزاری جشنواره ورزش روستایی، کمک به برگزاری دوره آموزشی پیشگیری اولیه از اعتیاد اقدام و تلاش کند.

وی گفت: کمک به برگزاری کارگاه‌های آموزشی ویژه مبلغان، مداحان و روحانیون، کمک به تهیه و تدوین بسته‌های آموزشی و نشریاط محلی از فعالیت‌های سازمان تبلیغات اسلامی  و کمک به تهیه و تکثیر لوح فشرده آموزش پیشگیری، کمک به ایجاد توسعه و گسترش نشاط اجتماعی از برنامه‌های هلال احمر است.

کریمی افزود: کمک به منظور ادامه فعالیت خط مشی مشاوره اعتیاد، کمک به تمدید قرارداد سالیانه خط ملی مشاوره اعتیاد، کمک به شناسایی خانواده‌ها و کودکان، کمک به اجرای برنامه خانه و مدرسه در مهدهای کودک مناطق پرخطر و آسیب‌خیز، کمک به اجرای برنامه آموزش مستمر پیشگیری اولیه از اعتیاد، کمک به استقرار، پایش و مستندسازی الگوی توسعه آموزش در برنامه پیشگیری اجتماع محور اعتیاد در محلات، کمک به تهیه و تدوین و اجرای برنامه‌ها و پیشگیری از اعتیاد، کمک به تهیه و تدوین و اجرای بسته‌های آموزشی پیشگیری اولیه از اعتیاد، کمک به تداوم و اجرای آزمایش و استقرار برنامه ارتقا از فعالیت‌های سازمان بهزیستی و کمک به ایجاد توسعه و گسترش نشاط اجتماعی از مهمترین برنامه‌های کمیته امداد امام(ره) است.

وی اظهار کرد: دستگاه‌های اجرایی ذکرشده باید با تدوین برنامه‌های مناسب و رایزنی درست نسبت به دریافت و گرفتن اعتبارات اقدام کنند و اگر استان کردستان در سطح کشور به عنوان استانی پاک مطرح است، باید در تخصیص اعتبارات حوزه پیشگیری برای حفظ این وضعیت سفید کردستان با نگاه ویژه دیده شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کردستان گفت: در سطح کشور 10 درصد از جامعه معتادان کشور بانوان به خود اختصاص داده‌اند که در استان کردستان این آمار 6 درصد است.

وی گفت: این کمیسیون در راستای راه اندازی نمایشگاه دائمی پیشگیری اولیه اعتیاد در مرکز استان اهتمام جدی دارد چون خیلی کم به آن توجه شده است و برای ایجاد این نمایشگاه نیاز به مکان خاصی نیاز است که در صورت در اختیار نهادن فضای آن نسبت به تجهیز آن اقدام خواهیم کرد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کردستان تصریح کرد: برخی از دستگاه‌ها تاکنون تاییدیه دیوان محاسبات را در هزینه اعتبارات به این شورا ارائه نداده‌اند و تا زمانی که این تاییدیه‌ها ارائه نشود یک ریال اعتبار به این دستگاه‌ها تخصیص داده نمی‌شود.

 منبع: خبرگزاری تسنیم


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر