پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 944
۲۴ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۴:۳۰
اندازه متن
عضو کمیسیون بهداشت مجلس:

خانه های پاک ایجاد شود/اعتیاد با اعدام ریشه کن نشده است

نگاه به اعتیاد باید همچون سایر بیماری ها همچون سرطان باشد و راهکار علمی جهت پیشگیری از آن باید ارائه شود زیا اکنون با آمار بالای معتادان، درمان آنها بسیار مشکل است/راه درمان افسردگی، مصرف مواد مخدر نیست.
سیامک مره صدق

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر ایجاد مجدد «خانه های پاک» برای معتادان، تصریح کرد، اعتیاد با اعدام ریشه کن نشده است.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل  از خبرگزاری ایرنا، سیامک مره صدق افزود: پیشتر خانه هایی با عنوان «خانه های پاک» برای معتادان وجود داشت که در شرایط کنونی نیز باید این خانه ها در کشور ایجاد شود.
وی افزود: در آن زمان معتادان در این خانه ها در محیط کنترل شده مواد مخدر مصرف می کردند و با این شرایط احتمال انتقال ایدز و هپاتیت میان معتادان بسیار اندک بود و کمتر شاهد حضور خیابانی معتادان در سطح شهر بودیم، بنابراین اکنون توجه به این مساله نیز راهکار مناسبی می تواند جهت پیشگیری از اعتیاد و گسترش آن در سطح جامعه باشد.
این نماینده مجلس تاکید کرد: نگاه به اعتیاد باید همچون سایر بیماری ها همچون سرطان باشد و راهکار علمی جهت پیشگیری از آن باید ارائه شود زیا اکنون با آمار بالای معتادان، درمان آنها بسیار مشکل است.

** اعتیاد با اعدام ریشه کن نشده است
مره صدق با بیان اینکه اعتیاد با اعدام ریشه کن نشده است، تصریح کرد: البته اعدام قاچاقچیانی که در ابعاد کلان دست به فروش و قاچاق مواد می زنند لازم است اما برای مبارزه با اعتیاد باید به اصل پیشگیری اهتمام داشت.
عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید به جوانان تاکید کنیم که درمان اعتیاد بسیار پیچیده است، گفت: اکنون رویکرد علمی برای پیشگیری و کنترل اعتیاد ضرورت دارد و باید مورد توجه و اهتمام باشد.
وی ادامه داد: مبارزه با مواد مخدر و پیشگیری از اعتیاد راه حلی غیر از استفاده از رویکرد اجتماعی ندارد، بهترین راهکار هم استفاده از تجارب کشورهای موفق در پیشگیری و مبارزه با اعتیاد است.
این نماینده مجلس گفت: درمان معتادان به راحتی امکانپذیر نیست زیرا مساله ای پیچیده و زمانبر است، بنابراین باید نیرو و توان خود را در راه پیشگیری از اعتیاد بگذاریم زیرا در تمام بیماری ها، پیشگیری مهمتر و موثرتر از درمان است.
وی با بیان اینکه باید سود قاچاقچیان مواد مخدر را با راهکارهای ویژه جهت کاهش تقاضا به حداقل رسانیم، افزود: ایران هزینه های جانی و مالی زیادی برای جلوگیری از ترانزیت مواد مخدر به اروپا و سایر کشورهای غربی پرداخت کرده در حالیکه حمایت های معنوی و مادی بین المللی در این زمینه بسیار اندک و ناچیز است.
مره صدق گفت: با حمله آمریکا به افغانستان تولید و کشت مواد مخدر نه تنها اندک نشد بلکه با رشد 10 برابری همراه شده و باید مساله عدم حمایت های جهانی از ایران را در راه مبارزه با مواد مخدر در سطح بین المللی مطرح کنیم و بگوییم اگر قرار است سد ترانزیت مواد به اروپا باشیم، لازم است حمایت از ما انجام شود.
مره صدق در مورد کمبود شادی و ارتباط آن با اعتیاد خاطر نشان کرد: این موضوع به صورت علمی اثبات نشده و به این موضوع معتقد نیستم اما باید به این مساله توجه داشت که به افراد جامعه آموزش دهیم که راه درمان افسردگی، مصرف مواد مخدر نیست.

منبع: خبرگزاری ایرنا



پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر