پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 4643
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۰۳:۲۹
اندازه متن
اختصاصی ادنا/

قرص سرما خوردگی با عصاره تریاک رسید

هومان نارنجی ها

چیزی نمانده تا بزودی این جمله را هم در سرخط خبرهای کشور بشنویم که : «قرص سرما خوردگی با عصاره تریاک رسید.»

 در شرایطی که در بین کشورهای جهان رتبه بالای سرانه مصرف متادون را داریم، مسئولان محترم غذا و داروی کشورمان با خونسردی هر چه تمام تر مجوز داروهای ترکیبی جدید با مواد اعتیاد آور را نیز صادر می کنند. کارخانه های دارویی به شربت «برم هگزین»، کدئین می زنند، به استامینوفن ساده، «اکسی کدون» می افزایند و اخیرا به داروی درمان کرونا هم تریاک اضافه کرده اند. خیلی سرانه مصرف مخدرمان در کشورمان کم است آقایان به داروهای دیگر نیز طعم و مزه مخدر اضافه می کنند.

 چیزی نمانده تا در مغازه ها شاهد پاستیل ها و نوشیدنی های مخدر نیز باشیم. این همه فریاد زدیم که تریاک در پیشگیری و درمان کرونا نقشی ندارد و این شایعه ای بیش نیست، اما در کشاکش این جنگ رسانه ای شاهد بودیم که وزارت بهداشت چند قطره شربت بی خاصیت تریاک را به شربت درمان کرونا اضافه کرد و هر چه ما رشتیم پنبه شد.

گاهی فکر می کنم مسئولان کشور یا در جبهه دشمن کار می کنند یا نسبت به سلامت مردم کاملا بی توجه هستند. تصور می کنم حتی دشمن نیز بر خود نمی پسندد که فرمول های دارویی یک کشور را بی جهت به مواد مخدر آلوده کند.

 اگر سرانه داروهای مخدر مصرفی را در کشور محاسبه کنیم شاید جزو چند کشور پیشرو در عرصه مصرف داروهای مخدر در جهان باشیم. اما باز عزیزان مسئول در این شرایط، به سایر ترکیبات دارویی مخدر اضافه می کنند.

اگر ممکن است سازمان دارو و غذا مدارک مستدل شرکت سازنده داروی کرونا را برای افزودن مقادیر اندک تریاک به این شربت، به جامعه علمی کشور ارایه کند تا نقش کلیدی تریاک در این زمینه روشن شود.

همه مسئولان سازمان بهزیستی کشور، وزارت بهداشت،  متخصصان و درمانگران در پی تکذیب نقش تریاک در درمان و پیشگیری کرونا یک صدا مصاحبه ها و قلم فرسایی ها کردند اما به یکباره سازمانی کلیدی، به نام سازمان غذا و دارو در این برهه حساس، به شربت درمان کرونا چند قطره تریاک اضافه می کند. معنی این کار را نمی فهمم. یعنی اگر این چند قطره اضافه نمی شد در درمان کرونا موثر نبود؟  ضرورتی داشت تا حتما به آن مقادیر ناچیزی تریاک اضافه شود تا دهان بیمار غیر اعتیادی به مخدر آلوده شود؟ نمی دانم شاید اصلا کارخانه سازنده خواسته بر موج شایعه رابطه تریاک و کرونا سوار شود تا محصول خود را بفروش برساند، پس درایت کارشناسان مخدر سازمان غذا و دارو کجا رفته است؟   

به نظر می رسد سیاست مشخصی در زمینه افزایش تولید مخدر در کشور وجود ندارد لذا ضروری است تا کمیسیونی تخصصی متشکل از مسئولین ستاد مبارزه با مواد مخدر، کارشناسان پیشگیری و درمان اعتیاد وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی کشور در کنار کارشناسان غذا و دارو بر این مصوبات ملی اجماع نمایند.  

دکتر هومان نارنجی ها، درمانگر و کارشناس اعتیاد

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر