پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 4644
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۰۱:۱۲
اندازه متن
اختصاصی ادنا/

داروهای اعتیاد آور فراوان اما داروهای درمان اعتیاد کمیاب

هومان نارنجی ها


چند ماهی است که برخی داروهای کاربردی در درمان بیماران اعتیادی کمیاب و بعضا نایاب شده است. به طور مثال داروی «کلونیدین» یا «وازونیدین» جزو داروهایی است که در سم زدایی بیماران وابسته به مواد مخدر و در کاهش دوز داروهایی مانند «متادون» و «بوپره نورفین» (بی دو زیر زبانی) کاربرد دارد و جدیدا روی هر نسخه 10 عدد بیشتر نمی دهند. قرص «ولبان» یا «بوپروپیون» نیز در درمان کمکی قطع مصرف شیشه و گل کاربرد دارد که آن هم به سختی پیدا می شود.

 اخیرا بیماری را برای درمان اعتیاد به قرص «زولپیدم» بستری کردیم و برای ایشان «فنی توئین» 200 میلی گرمی را برای پیشگیری از تشنج تجویز کردیم که متاسفانه هیچ داروخانه ای آن را نداشت. در ایام نوروز یک بیمار ترخیص شده از مرکز التماس می کرد که در سمنان «وازونیدین» یا «کلونیدین» یافت نمی شود و ما مجبور شدیم بگردیم و برایش 30 عدد قرص خریداری کنیم و به سمنان پست کنیم. یک ماه بعد زنگ زد و گفت من هنوز این دارو را پیدا نکرده ام، آیا  امکان دارد باز برایم پست کنید؟

عرض کردم بیماری وابسته به قرص «زولپیدم» در مرکز بستری شد، ایشان روزانه حدود 200 تا 250 قرص اعتیاد آور «زولپیدم» 10 می خورد که به راحتی آن را تهیه می کرد. او می گوید «زولپیدم» را بدون نسخه از داروخانه ها خریداری می کنم. بیمار دیگری روزانه 30 قرص «ترامادول» می خورد و آن دیگری روزانه 13 آمپول مخدر «پتیدین» تزریق می کند و می گوید تلفنی با پیک برایم می آورند.  

نکته جالب اینجا است که اگر دقت کنید داروهایی مانند «ترامادول»، «متادون»، «کلونازپام»، «زولپیدم»، «اکسی کدون» و «پتیدین» که همه مخدر هستند به راحتی و به وفور یافت می شوند، اما داروهای درمان پرهیز مدار و غیر مخدر کمیاب هستند.

اگر در تحریم ها دسترسی به مواد اولیه دارو کم شده است، چرا فقط داروی درمان سم زدایی و قطع مصرف مواد نایاب شده است و سایر داروهای مخدر بدون کمبود در بازار دارویی به وفور یافت می شوند؟ اگر دقت کرده باشید در برهه ای از زمان قبل از سال 1400 حتی قلم «انسولین» و برخی داروهای حیاتی کمیاب شد و هنوز برخی داروهای خاص نایاب است. اما به لطف بخش خصوصی و حمایت های عزیزان تا به حال خدشه و کمبودی در زمینه داروهای اعتیاد آور و مخدر کشور به وجود نیامده است.

بزرگی بر من طعنه زد که آیا شما بخیلی و نمی توانی وفور دارو در یک عرصه خاص را در کشور تاب بیاوری؟ بدو گفتم خیر. تنها خواهشم این است که دستور فرمایند مدیران بخش تولید داروهای مخدر را با مدیران بخش تامین داروهای خاص جابجا کنند، باشد که مشکل داروهای کمیاب، به مدد توانمندی و ارتباطات آن عزیزان  برطرف شود.  

دکتر هومان نارنجی ها،‌کارشناس و درمانگر اعتیاد

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر