پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 5140
۱۵ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۰۴:۰۴
اندازه متن
اسکاتلندی‌ها کمپین جدیدی برای کاهش نرخ اعتیاد شروع کردند

آنها را «معتاد» صدا نزنید

کمپین ملی «نه به برچسب‌گذاری روی اعتیاد» از فردا در اسکاتلند شروع خواهد شد.
آنها را «معتاد» صدا نزنید

اختصاصی ادنا: کمپین ملی نه به برچسب‌گذاری روی اعتیاد از فردا در اسکاتلند شروع خواهد شد. سایت دولت این کشور امروز خبر داد که قرار است از روز آینده با کمک تبلیغات تلویزیونی، روزنامه، پوسترها و بیلبوردهای مختلف روی این موضوع تاکید کنند که اعتیاد یک مشکل سلامتی است و قضاوت منفی می‌تواند اثر مخربی بر فردی که در حال تلاش برای تغییر است، بگذارد. به همین منظور آنها یک صفحه اینترنتی راه اندازی کردند که قرار است پشتیبان این کمپین باشد و اطلاعاتی درباره اینکه مردم چطور می‌توانند این مشکل را پشت سر بگذارند بدهد.

در همین رابطه وزیر سیاست‌های مواد مخدراسکاتلند گفته است: «این کمپین قرار است که افراد را به دیدن داستان‌های شخصی افراد، فارغ از کلیشه‌های موجود تشویق کند. برچسب منفی روی افراد زدن فقط به سلامت ذهنی افراد دارای این وابستگی‌ها آسیب نمی‌زند بلکه آنها را از گرفتن کمک باز می‌دارد و همچنین روی خانواده و دوستانشان هم تاثیر خواهد گذاشت.»

او ادامه داده است:« باید یادمان باشد که افرادی که سومصرف مواد دارند اعضای خانواده، همسایه، دوست یا همکار ما هستند. با برچسب زدن به آنها و سکوتی که به واسطه آن تحمیل می‌شود افراد را از اینکه کمک بگیرند منع خواهیم کرد.»

در سایتی که برای این کمپین طراحی شده اطلاعاتی درباره اینکه «انگ چیست، چه آثاری روی فرد و خانواده‌اش دارد و شامل چه رفتارها یا قضاوت‌هایی می‌شود؟» داده شده است. مثلا نوشته شده که افرادی که این کمپین را امضا می‌کنند دیگر نباید از کلمات «معتاد، الکلی، پاک و سومصرف مواد» استفاده کنند و به جای آن می‌تواند از این عبارت‌ها کمک بگیرد: «فردی مبتلا به مصرف مواد مشکل‌ساز، فردی با مصرف مضر الکل، پرهیزکننده (به جای پاک) و استفاده از مواد (به جای سوءمصرف)»

سپس آمده است:«وقتی از اطرافیانتان می‌شنوید که کسی با نگاه غلط نظراتی منفی درباره افراد وابسته به مواد یا الکل می‌دهد، با حرف زدن به مقابله با این انگ کمک کنید. به یاد داشته باشید که وابستگی به مواد مخدر یا الکل یک وضعیت مرتبط به سلامتی است. یعنی افراد آسیب دیده باید از همان حمایت‌هایی برخوردار شوند که وقتی با یک مشکل بهداشتی سر و کار داریم.»

توصیه دیگر این سایت این است:«افراد را بر اساس مواد یا میزان مصرف الکلشان طبقه بندی نکنید و روی آنها برچسب‌های منفی که ممکن است مانع از دریافت حمایت‌های لازم بشود نزنید.»

همانطور که در این متن آمد، اسکاتلند وزارتی به اسم سیاست‌های مواد مخدر دارد. اینطور که گزارش شده، سال ۲۰۲۰ وزیر بهداشت عمومی اسکاتلند بعد از انتشار آماری درباره اینکه این کشور دارای بیشترین آمار مرگ و میر ناشی از اعتیاد است استعفا داد. نخست وزیر وقت بعد از این اتفاق گفت که دولت او چشمش را به روی مسئله اعتیاد بسته بوده. به همین دلیل همان موقع وزارتی به اسم وزارت سیاست مواد مخدر تاسیس و وزیر آن را منصوب کرد. این وزیر در جلسات کابینه اسکاتلند شرکت ندارد اما مستقیما به خود نخست وزیر گزارش می‌دهد. 


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر