پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 862
۱۰ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۴۴
اندازه متن
موج جدید مرگ‌ومیر معتادان:

متادون، ارابه بی‌صدای مرگ

بیشترین دلیل مرگ‌ومیر بر اثر مصرف هروئین است/زمانی که فرد معتاد به خلوص 30 درصد عادت دارد و به ‌یکباره این خلوص دو برابر می‌شود،باعث فوت فرد می‌شود/ نشت متادون در بازار مانند ارابه مرگ بی‌صدا در بین معتادان حرکت می‌کند.
متادون

شاید در نگاه اول تزریق مواد ناخالص دلیل مرگ‌ومیر معتادان باشد، اما همان‌طور که الگوی مصرف در بین معتادان در سال‌های گذشته تغییر کرده، دلیل مرگ‌ومیرشان هم تغییر کرده است.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد (ادنا) و به نقل از روزنامه فرهیختگان ، براساس آمارهایی که سازمان پزشکی قانونی در چهار ماهه نخست امسال اعلام کرده است بیشترین متوفیان سوء‌مصرف مواد مخدر تحت تاثیر مسمومیت حاد جان خود را از دست داده‌اند. پس از مسمومیت حاد، عوارض مصرف طولانی با 295 نفر (257 مرد و 38 زن) و مصرف روانگردان‌ها با 134 فوتی (117 مرد و 17 زن) در رتبه‌های بعدی دلایل مرگ بر اثر سوءمصرف مواد مخدر قرار دارند.

حالا دیگر تمام مرگ‌ها در اثر اوردوز نیست؛ اگر چه پزشکی قانونی تمام افراد معتادی را که وارد سردخانه‌هایش می‌شوند، با مهر اوردوز مرخص می‌کند، اما این مرگ‌ها می‌تواند به دلایل مختلف باشد.

متادون، همان قرص یا شربتی است که در چند سال گذشته برای درمان و ترک معتادان مورد استفاده قرار می‌گرفت اما امروز به دلیل مصرف بی‌رویه و بدون نظارت دلیل اصلی مرگ‌ومیر معتادان شده است.

برخی از کارشناسان بر این باور هستند که گرچه متادون بد است، در مقایسه با مواد مخدر بسیار عالی است؛ زیرا رفتارهای اعتیادگونه معتاد را کاهش می‌دهد. اما مصرف بدون نظارت پزشک می‌تواند اعتیادآور باشد و بعد از آن دلیل مرگ شود.

 آمار دقیقی وجود ندارد

سازمان‌های مسئول در مورد مرگ‌ومیر معتادان، آمار دقیقی از علت مرگ معتادان نمی‌دهند؛ همین موضوع باعث می‌شود که نمی‌توان به‌طور دقیق اعلام کرد مصرف کدام مواد بیشترین دلیل مرگ‌ومیر در بین معتادان است.

هومن نارنجی‌ها، کارشناس مواد مخدر در گفت‌وگو با «فرهیختگان» می‌گوید: «بیشترین دلیل مرگ‌ومیر بر اثر مصرف هروئین است و به‌ویژه در بیماران تزریقی شاهد فوت معتادان هستیم. اما اینکه چرا هروئین بیشترین دلیل مرگ‌ومیر را دارد، بحث تخصصی و ویژه است.»

او با بیان اینکه دوز مواد در بین مناطق و ساقی‌ها مختلف است، عنوان می‌کند: «ممکن است فردی که همیشه از یک پاتوق ثابت خرید می‌کرده با یک تغییر ساده و خرید مواد جدید به‌دلیل اینکه خلوص موادش تغییر کرده است، جان خود را از دست بدهد.»

نارنجی‌ها تاکید می‌کند: «زمانی که فرد معتاد به خلوص 30 درصد عادت دارد و به ‌یکباره این خلوص دو برابر می‌شود، یعنی به یکباره چندین برابر مواد وارد بدنش می‌کند و این باعث فوت فرد می‌شود.»

 او افزود: «فروشندگان مواد مخدر با اضافه کردن شیرخشک، خاک، پودرتالک (داخل دستکش‌ها استفاده می‌شود)، آرد و... درصد خلوص مواد را تغییر می‌دهند و فرد معتاد با تزریق چنین موادی قطعا فوت می‌کند.»

 نارنجی‌ها می‌گوید: «معتادان به بسیاری از موادی که به هروئین اضافه می‌شود حساسیت‌هایی را نشان می‌دهند که این حساسیت‌ها باعث مرگ‌ومیر این افراد می‌شود.» او می‌گوید: «با وجود اینکه DICها ( مراکز کاهش آسیب) در چند سال گذشته فعالیت‌های خوبی داشته‌اند و باعث کاهش چشمگیر تزریق شده‌اند، مرگ‌ومیر ادامه دارد و این تنها به دلیل این است که مصرف متادون در بین معتادان رواج بی‌رویه داشته است.» نارنجی‌ها تاکید می‌کند: «نشت متادون در بازار مانند ارابه مرگ بی‌صدا در بین معتادان حرکت می‌کند. متاسفانه فروش بی‌رویه و بدون نظارت متادون در داروخانه‌های گیاهی باعث شده که آمار مرگ‌ومیر معتادان افزایش پیدا کند.»

او با انتقاد از شیوه ثبت علت فوت در پزشکی‌های قانونی می‌گوید: «هر فردی که وارد پزشکی قانونی می‌شود اگر دلیل فوتش اوردوز باشد، پزشکی قانونی همان را می‌نویسد؛ اما اگر به‌جای اینکه آنقدر سطحی با این موضوع برخورد شود، کمی تحقیق شود که فرد فوتی چه موادی مصرف می‌کرده و اینکه آیا همزمان متادون هم مصرف می‌کرده یا نه می‌تواند به آمار دلیل فوت معتادان و بیشترین موادی که منجر به فوت می‌شود کمک بسزایی کند.»

نارنجی‌ها بر این باور است که اطلاع‌رسانی به معتادان، جلوگیری از فروش متادون در بازار سیاه و نظارت خوب می‌تواند راهکارهایی باشد که به کاهش آمار مرگ‌ومیر معتادان کمک کند.

مطهره واعظی‌پور

منبع : روزنامه فرهیختگان 


پایان پیام
بازنشر
نظرات (10)
کیاوش گلستانی | ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۲:۱۹
13 -12
سلام. یک سوال دارم
اگر فردی که معتاد نیست مقدار 5سی سی متادون مصرف کند آیا باعث مرگ آن فرد میشود؟؟؟ ممنون و تشکر
مهران سربازی | ۱۲ تیر ۱۳۹۷ - ۰۲:۱۳
8 -1
سلام؛بستگی داره به اینکه آیاقبلاسابفه مصرف هیچگونه موادی رو داشته یانه وآیابدنش وسبستم اعصابش بعداز شناسایی موادتا چه اندازه با توهمات بعداز اوردو بتونه کناربیاد اگه شخصی باشه که سریع دچارترس وخوف بعداز اوردوز میشه،میشه گفت که بااین نوعتوهمات وحشت آوروخوف زا اوردوز به چندین برابرصعودمیکنه وچه بساسریع باعث مرگ شخص بشه امااگه خونسردیشوحفظ کنه وتاجایی که میتونه خودشوبیخیال بگیره وسعی کنهفقط وقت ربگذرونه تا مدت داشت مخدر بره پایین مشکلش شاید البته شاید اگه عمرش به دنیاباشه شایدبابیخیالی نسبت به اوردوز شایدمشکلش حل بشه.
مهدی نجفی | ۱۷ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۱
6 -2
سلام من الان چند سالی است که مواد مصرف میکنم از انواع واقسام مواد حالا مدتی است که خسته شده ام ومتادون را به من پیشنهاد دادند که مصرف میکنم ولی نمیدانم حالا چطوری از دست این مواد رهایی پیدا کنم واقعا خسته شده ام زنم طلاق گرفته خواهش میکنم یک راه کار درستی برای من بگویید تا از این درد نجات پیدا کنم به خدا خسته شده ام دارم زحر میکشم کمکم کنید با تشکر
امیر عباس خانی | ۰۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۴
10 -3
همسر من معتاد به شیشه وهروئین است والان مدتی است گه متادون توی رگ تزریق میکند به مقدار روزانه 10 سی سی عوارض آن چگونه است
امیر عباس خانی | ۰۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۵
8 -7
همسر من معتاد به شیشه وهروئین است والان مدتی است گه متادون توی رگ تزریق میکند به مقدار روزانه 10 سی سی عوارض آن چگونه است
اقای x | ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۶
10 -6
سلام من روزی ۲عدد قرص۴۰استفاده میکنم.ایا کشنده است در زمان طولانی
M03iN | ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۰۴:۳۶
7 -2
داداش کلاً بستگی ب شرایط جسمانی هر فرد داره؛ ب یکی نمیسازه بعد چند سال الفاتحه.!!
⇜و دسته دوم هستند و میشناسم افرادی که از طفولیت جای شیرخشک هم شیره مینداخته بالا(مذاح) یعنی کلاً با مواد بزرگ شده و الآنم ۸۵ سالشه و روزی هم ۱۰ cc علیٰ برکت الله میره بالا و هنوزم توپه↺ البته از نوع کم‌باد.!!
یه سری أفرادم کلاً ورزشکار حرفه ای و اوج خط خلافش قلیونه اما به ۳۰ سالگی نرسیده رو ب قبله دراز میشه!! مثل بازیکنان مشهوری ک همین چندساله اخیر در اوج جوانی درگذشتند.
اما شما عزیزی ک این پیام رو داری میخونی!! گلم عزیزدلم اصلاً إمتحانش هم واسه شما ضرر داره. بعبارت دیگه أصلا شوخی شم قشنگ نیس
حجت نعمتی | ۰۷ آذر ۱۳۹۹ - ۰۶:۱۸
3 -1
پدر من متادن مصرف میکنه شربتی بازنشست که شده هر ۳ روزی باید ببرمش دکتر دچار استرس زیاد و حالت تهوع میشه و هر دکتری بگین بردیم هر کدوم یه دارو میدن ولی حال پدرم خوب نشده لطف راهنماییم کنید
منیژه کشاورز | ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۷
0 0
سلام شوهرم ۶۱سالشه ۴۰ سال اعتیاد داره الان حدود یک سال و نیمه سورچه مصرف می کرد الان ۲۵ روز هست ترک کرده اما متادون مصرف می کنه البته خودسرانه حالا یه ماهه خیلی توهم میزنه هی فکر می کنه برادراش یا خواهرزاده هاش خونمونن یا گاهی میگه پاشو بریم خونه خودمون
نمیدونم چیکار کنم خدا شاهده خدا شاهده پول ندارم ببرمش دکتر درمانش کنم شما میگین چیکار کنم خسته شدم از دستش چهل سال اعتیادهای تریاک و شیره و شیشه و هروئین رو تحمل کردم الان هم سر پیری و مستاجری و بی پولی توهم هم به همه بدبختیها اضافه شده تو رو خدا کمکم کنید
Tr | ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۹
1 0
شوهر من الان پنج سال هست که متادون مصرف میکنه روزی 8یا10یا7مشهص نمیشه.کبدش چرب شده تروییدش بسیار کم کار کل بدنش بدون ویتامین هست هرکاری میکنم ترک نمیکنه به شدت هم عصبی شده زندگیم شده جهنم .اگه همین جور مصرف بکنه. آخرش چی میشه
ارسال نظر