پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 530
۱۹ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۰۱:۳۰
اندازه متن
عباس صداقت در نهمین کنگره ملی دانش اعتیاد مطرح کرد:

مراکز درمان با متادون؛ همکار در پیشبرد اهداف راهبرد سه 90

نشست تخصصی «به سوی سه 90» با محوریت درمان افراد HIV مثبت و دچار سوء مصرف مواد، در روز دوم از نهمین کنگره ملی دانش اعتیاد در ایران برگزار شد.
کنگره

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد، عباس صداقت رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت و مینو محرز، رئیس مرکز ملی تحقیقات ایدز، در این نشست حضور داشتند. صداقت در مورد راهبرد به سوی سه 90، توضیحاتی ارائه داد و گفت: مراکز درمان با متادون، می توانند نقشی استراتژیک در روند شناسایی مبتلایان به ایدز، داشته باشند.

صداقت در این نشست گفت: یکی از راهبردهایی که امروزه برای کنترل ایدز مطرح شده است، این است که بتوانیم بیشترین تعداد افراد مبتلا به ایدز را تحت پوشش قرار دهیم. او بیشترین جمعیت HIV مثبت کشور را افراد مصرف کننده مواد مخدر خواند و گفت: این افراد بیشتر از سایرین در معرض خطر ایدز قرار دارند. صداقت به تغییر الگوی مبتلایان به ایدز اشاره کرد و گفت:  در سالهای اخیر شیوع مصرف روان گردان باعث شده روابط جنسی محافظت نشده ضریب بیشتری بیابد.

او در مورد کنترل زنجیره انتقال ویروس HIV در کشور، راهبرد سه 90 را معرفی کرده و گفت: هدفگذاری کرده ایم که 90 درصد از افرادی که مبتلا به ایدز هستند را بشناسیم و بعد 90 درصد از افراد شناسایی شده را تحت پوشش درمانی قرار دهیم و 90 درصد از این افراد را در درمان نگه داریم.

 او زمینه لازم به دست یابی به این اهداف را در دسترس دانست و گفت: برای شناسایی 90 درصد از حدود 50 هزار مبتلا به ایدز که از بیماری خود مطلع نیستند، لازم است که امکانات آزمایشی بیشتری در اختیار داشته باشیم و در این راه می توان  از ظرفیت بخش های غیردولتی، خصوصی و سایر بخش های دولتی نیز بهره مند شویم.

او مراکز درمان اعتیاد با متادون را یکی از مراکز بالقوه برای شناسایی افراد مبتلا به ایدز معرفی کرد و گفت: بخش بزرگی از گروه هدف ما، تحت پوشش این مراکز هستند. در این مراکز پزشکان آموزش دیده درمان اعتیاد وجود دارند که اگر مشوق های لازم را داشته باشند، می توانند به عنوان همکار برنامه در تشخیص موارد ایدز و ارتباط این افراد به سیستم های مراقبت و درمان کمک کرده و در نیل به هدف مذکور موثر باشند.

بزرگترین چالش راهبرد سه 90: پایبندی بیمار به درمان

مینو محرز، نیز ضمن تاکید بر چالش های درمان ضد رتروویروسی با توجه به اهداف 90، 90، 90، گفت: طبعا برای رسیدن به این موضوع راه طولانی در پیش داریم. او بزرگترین چالش این راهبرد را باقی نگه داشتن بیمار در روند درمان دانست و گفت: شرایط خاصی مثل نوع زندگی، تداخلات دارویی و نوع ماده مخدری که افراد دچار سوء مصرف مواد و مبتلا به ایدز استفاده می کنند، پایبندی آنان به درمان را در این افراد کاهش می دهد.

محرز ادامه داد: درمان زمانی موثر است که فرد بین 90 تا 95 درصد از روند درمان خود را دنبال کند. او به عنوان راهکار ، به استراتژی های تازه شامل انتخاب داروها، مشاوره، آموزش بیمار و عوامل تشویقی به افزایش پوشش درمان و ماندگاری اشاره کرد. او در پایان گفت: به هر حال درمان زمانی موثر است که او روند درمان خود را بشناسد و بپذیرد که باید تا پایان عمر دارو مصرف کند و داروهای خود را به طور مرتب و منظم دریافت کند.


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر