پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 619
۰۵ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۳۸
اندازه متن

افزايش مرگ‌ومير زنان معتاد

اين روزها اخباری در شبكه‌هاي مجازي در زمينه سوءمصرف ‌مواد مخدر «كروكوديل» منتشر شده در حاليکه رئيس پليس مبارزه با مواد مخدر ناجا وجود وجود آن را در كشور تکذیب می کند:«تاكنون هيچ موردي مبني بر ورود كروكوديل در كشور و مصرف آن از سوي شهروندان گزارش نشده است.
سردار علی مؤیدی

به گزارش پایگاه خبر اعتیاد (ادنا) و به نقل از روزنامه آرمان ، علي مويدي گفت:« وجود كروكوديل در ايران را كاملا تكذيب مي‌كنم.

 او ادامه داد: «پليس مبارزه با مواد مخدر آزمايشگاهي دارد كه در آن تمامي مواد مخدر مورد ارزيابي قرار گرفته و چنانچه از ورود مواد مخدر جديد به داخل كشور مطلع شويم نتايج آن را به ستاد مبارزه با مواد مخدر و همين‌طور افكار عمومي منتقل خواهيم كرد. »

مويدي درباره سرانجام و نتايج جلسات مشترك با وزير كشور پيرامون مبارزه با مواد مخدر و جمع‌آوري معتادان گفت:« پليس در زمينه جمع‌آوري معتادان اقدامات لازم را انجام داده و به نوعي مي‌توانم بگويم كه در ميان دستگاه‌هاي مسئول، نيروي انتظامي تنها دستگاهي است كه از آمادگي صد درصدي براي جمع‌آوري معتادان برخوردار است. »

رئيس پليس مبارزه با مواد مخدر ناجا اضافه كرد:« ما آمادگي كامل داريم كه معتادان و خرده‌فروشان مواد مخدر را در سراسر كشور جمع‌آوري كنيم و دستورالعمل‌هاي آن نيز ابلاغ شده است، تنها منتظر تامين زيرساخت‌ها و امكانات لازم براي اين كار هستيم و در آن صورت همان‌طوري كه بارها گفته شده و فرمانده ناجا نيز به آن تاكيد داشته‌اند ما مي‌توانيم ظرف مدت كمتر از 10 روز كليه معتادان متجاهر را جمع‌آوري كنيم. »

او در واكنش به اظهارات قائم مقام دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر مبني بر اينكه جمع‌آوري معتادان در سراسر كشور به اعتباري حدود 200 ميليارد تومان نياز دارد، گفت: «به نظر من با اعتباري كمتر از اين نيز مي‌توان اقدام به جمع‌آوري معتادان و خرده‌فروشان كرد، به شرط آنكه تمامي دستگاه‌هاي مسئول پاي كار بيايند و وظايف خود را به نحو مطلوب انجام دهند. »

 كشف يك تن «شيشه» در كشور

همچنین قائم مقام دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر از انهدام 100 كارگاه توليد مخدر شيشه و كشف يك تن مخدر صنعتي شيشه در 6 ماهه امسال خبر داد. عليرضا جزيني اظهار كرد: «در 6 ماهه امسال 300 تن انواع مواد مخدر و سه ميليون قرص روانگردان كشف و ضبط شده است. »

او همچنين از انهدام 100 كارگاه و آشپزخانه توليد شيشه و مواد مخدر صنعتي خبرداد و گفت: «در نيمه نخست امسال يك تن مخدر صنعتي شيشه كشف و ضبط شده است. »

جزيني با اشاره به اين ادعا كه برخي مي‌گويند يك‌بار مصرف اين مواد ايرادي ندارد، اظهار كرد:« مواد مخدر صنعتي به گونه‌اي هستند كه فرد با يك‌بار مصرف به آن معتاد مي‌شود. بنابراين به هيچ عنوان حتي براي يك‌بار نيز نبايد چنين موادي را مصرف كرد.»

 جزيني با اشاره به اقدامات انجام‌شده از سوي ستاد مبارزه با مواد مخدر براي كاهش گرايش به مصرف مواد مخدر، گفت: «همچنين بنا شده تا ترانه‌هايي با هدف توانمندسازي جوانان براي دادن پاسخ رد به اعتياد تنظيم، ساخته و منتشر شود.»

 او خطاب به دختران گفت:« ممكن است در آرايشگاه‌ها و سالن‌هاي ورزشي به بهانه لاغري يا افزايش تمركز يا يادگيري، شما را به استفاده از اين مواد ترغيب كنند در حالي كه شما نبايد چنين صحبت‌هايي را باور كرده و بايد پاسخ رد به آن بدهيد. جزيني رفتار خشونت‌آميز، انزوا، افسردگي، افت تحصيلي و مواردي از اين دست را از جمله علائمي دانست كه از نشانه‌هاي گرايش دانش‌آموزان به مواد مخدر است. »

او با بيان اينكه سالانه 80 تن مواد مخدر صنعتي در كشور مصرف مي‌شود، گفت: «اين در حاليست كه هيچ پروتكل درماني در اين زمينه نداريم. »

جزيني همچنين از افزايش قيمت مخدر صنعتي یک کیلو شيشه از 20 به 80 ميليون تومان خبر داد و گفت:«همين افزايش قيمت شيشه باعث كاهش توليد شده است.»

قائم مقام دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر با هشدار نسبت به مصرف ترامادول و ريتالين، اظهار كرد: «بعضي‌ از سودجويان ادعا مي‌كنند كه اين قرص‌ها باعث افزايش تمركز مي‌شود اما در حقيقت اعتياد تنها دستاورد اين قرص‌هاست. »

به گفته او در برخي از آرايشگاه‌هاي زنانه نيز قرص حاوي آمفتامين و متاآمفتامين را براي لاغري و تناسب اندام پيشنهاد مي‌دهند. جزيني با اشاره به افزايش 30 درصدي آمار مرگ و مير زنان معتاد در سال‌هاي اخير، خاطرنشان كرد: «در 6 ماهه امسال نيز اين آمار پنج درصد افزايش داشته است. به گزارش ايسنا، او تعداد معتادان كشور را يك ميليون و 325 هزار نفر عنوان كرد و گفت: 26 درصد از اين افراد در سنين زير 35 سال به مواد مخدر صنعتي اعتياد دارند.»

منبع :

روزنامه آرمان 

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر