پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 4568
۱۲ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۰۴:۱۱
اندازه متن
کارشناس مسئول پیشگیری از اعتیاد در محیط کار سازمان بهزیستی:

واحدهای مشاوره اعتیاد در بسیاری از محیط‌های کارگری وجود ندارد

آمار رسمی نرخ شیوع اعتیاد بین کارگران در دست نیست اما بر اساس شیوع‌شناسی حدود هفت سال پیش در بدبینانه ترین حالت ممکن حدود ۳۰ درصد کارگران و در خوشبینانه‌ترین حالت ۲۱ درصد از کارگران در مراکز صنعتی و کارخانه‌ها اعتیاد دارند.
آزاده اولیایی

کارشناس مسئول پیشگیری از اعتیاد در محیط کار و فضای مجازی سازمان بهزیستی کشور گفت: واحد مشاوره اعتیاد در بسیاری از محیط‌های کاری و کارگری وجود ندارد و اگر هم باشد استمداد و کمک طلبیدن از آنها فرهنگ سازی نشده است.

 سردار اسکندر مومنی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر طی روزهای گذشته اعلام کرد که نرخ شیوع مصرف مواد مخدر در بخش کارگری زیاد بوده و مصرف مواد مخدر سنتی از جمله تریاک در میان کارگران شایع است.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری ایرنا، آزاده اولیایی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا درباره نرخ شیوع اعتیاد بین کارگران افزود: آمار رسمی نرخ شیوع اعتیاد بین کارگران در دست نیست اما بر  اساس شیوع‌شناسی حدود هفت سال پیش در بدبینانه ترین حالت ممکن حدود ۳۰ درصد کارگران و در خوشبینانه‌ترین حالت ۲۱ درصد از کارگران در مراکز صنعتی و کارخانه‌ها اعتیاد دارند.

وی در تشریح دلایل شیوع بالای اعتیاد بین کارگران ادامه داد: سختی کار یکی از دلایل اعتیاد است. البته نداشتن مهارت های زندگی هم یکی دیگر از آنهاست. همچنین کارهای شیفتی معمولا قابل رصد نیست و از سوی دیگر عدم توانایی مدیریت استرس دخیل است. واحد مشاوره اعتیاد در بسیاری از محیط های کاری نیست و اگر هم وجود داشته باشد استمداد و کمک طلبیدن از آنها فرهنگ سازی نشده است.

کارشناس مسئول پیشگیری از اعتیاد در محیط کار و فضای مجازی سازمان بهزیستی کشور گفت: محیط های کار اولویت تولید دارند و آنچنان که باید و شاید کارفرماها نمی‌دانند سلامت محیط کار در افزایش بهره‌وری تاثیر دارد. آموزش‌های پیشگیری اخیرا تا حدودی مورد توجه قرار گرفته است. طی دو سال اخیر با پیشنهادهای بیشتری از سوی کارخانه‌ها روبرو هستیم که تقاضای آموزش های پیشگیرانه در محیط کار دارند.

اولیایی افزود: رویکردهای کارفرمایان در مواجهه با اعتیاد کارگران متفاوت است. برخی گزینه اول یعنی اخراج را در اولویت دارند. آسیب‌های اخراج شدن بسیار زیاد است. اگر فرد تا حالا اعتیاد داشته، مشکل اخراج از کارخانه نیز به آن افزوده شده و با این شرایط وارد اجتماع می شود. از سویی محیط کار هزینه هنگفتی صرف آموزش این فرد کرده است. به‌طور مثال فردی با ۱۵ سال سابقه کار اگر اخراج شود اصلا مقرون به صرفه نیست.

وی تاکید کرد: بنابراین بهترین کار این است که در برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد نیز در زمینه آموزش‌ها و فرهنگ‌سازی مشاوره اعتیاد کار کنیم و علاوه‌ بر آن، آگاه سازی را افزایش دهیم. تغییر باورهای غلط نیز امکان‌پذیر است. از سویی ضرورت دارد برای افراد مصرف کننده در محیط کار برنامه های درمانی داشته باشیم.

بر اساس آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر، اکنون دو میلیون و ۸۰۸ هزار مصرف‌کننده مواد مخدر در کشور وجود دارند که بالاترین مصرف مواد مخدر با بیش از ۶۶ درصد مربوط به تریاک است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر