پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 4475
۰۶ دی ۱۳۹۹ ساعت ۰۵:۵۸
اندازه متن

17 درصد از جوانان کشور تمایل به مصرف مخدر دارند/ افزایش دو برابری آمار اعتیاد زنان طی پنج سال

بانوانی که معتاد هستند و تن به روابط نامشروع می دهند، اگر بخواهند مواد را ترک کنند و در خانه بمانند، نمی توانند درآمدی داشته باشند و بنابراین بسیاری از این افراد حالشان روز به روز بدتر می شود و چاره ای ندارند که معتاد بمانند.
سعید صفاتیان

 بنا به آمار طی سال های 90 تا 95 میزان اعتیاد بانوان دو برابر افزایش یافته است. به گفته کارشناسان حوزه اعتیاد به مواد مخدر بسیاری از بانوان به بهانه لاغرشدن به مصرف شیشه پناه می برند. 

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، بنا به آمار طی سال های 90 تا 95 میزان اعتیاد بانوان دو برابر افزایش یافته است. به گفته کارشناسان حوزه اعتیاد به مواد مخدر بسیاری از بانوان به بهانه لاغرشدن به مصرف شیشه پناه می برند.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از رکنا، سعید صفاتیان، کارشناس و پژوهشگر حوزه مواد مخدر در مورد وضعیت اعتیاد زنان اظهار داشت: در مورد تحقیقات مربوط به زنان باید به مطالعاتی که در ستاد مبارزه با مواد مخدر انجام شد اشاره کرد، بنا به اعلام این ستاد در سال های 90 و 96 تعداد زنانی که مصرف کننده مواد بودند از کل معتادان 5 درصد بود، این در حالی است که در سال 95 تحقیقات نشان دادند که  10 درصد معتادان را خانم ها تشکیل می دهند و 90 درصد از افراد را آقایان، این یعنی طی پنج سال تعداد معتادان زن در کشور دو برابر بیشتر شده است.

بهانه لاغری با مصرف شیشه، عامل اصلی اعتیاد بانوان است

صفاتیان با اشاره به دلایل افزایش دو برابری اعتیاد در خانم ها طی 5 سال افزود: یکی از علل افزایش اعتیاد بانوان ماده روان گردان شیشه است که مصرفش به خصوص در خانم ها شایع شد، بعضآً شنیده می شد که شیشه باعث لاغری افراد می شود و همین موضوع موجب تبلیغات گسترده در بین بانوان شد. اینکه گفته می شود شیشه باعث لاغری خواهد شد صحیح است اما اینکه به چه مقدار و میزان این ماده مصرف شود جای بحث دارد. متاسفانه بانوان این اطلاعات را از باشگاه های ورزشی و بدنسازی کسب می کردند.

این کارشناس اعتیاد با تاکید بر اینکه 90 درصد علت شیوع اعتیاد به شیشه در بانوان به بهانه های لاغر شدن است، افزود: مواد روان گردان تاثیرشان در سیستم اعصاب مرکزی به گونه ای است که قسمتی از مغز را که مربوط به خوردن غذاست مختل می کند و میل و اشتهای غذا را بسیار کاهش می دهد. باید توجه داشت که بسیاری از داروهای مجاز در کشور موجود هستند که بدون هیچگونه عوارض و مضراتی می توانند در لاغری افراد تاثیر بگذارند. با این حال برخی از بانوان با مصرف 15 الی 20 روزه موادی مثل شیشه میل غذا خوردنشان را تا حد بسیار زیادی کاهش می دهند و از وزن خود می کاهند، اما این پایان ماجرا نیست و بسیاری از افراد با مصرف شیشه به آن وابسته می شوند و به سختی می توانند از وابستگی به آن جدا شوند.

آمار تعداد بانوان معتاد در ایران کمتر از میانگین آمار جهانی است

سعید صفاتیان در مورد علت کنجکاوی افراد نسبت به نتایج مصرف شیشه گفت: بسیاری از افراد به دلیل کنجکاوی از نتایج مصرف شیشه و یا یکسری مسائل و فشارهای اجتماعی به مصرف آن مبتلا می شوند. بحث ناامیدی و مسائل اجتماعی نیز از دیگر علل اعتیاد افراد به مواد مخدر است، بعضی افراد به دلیل مشکلات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی که در محیط اطراف خود دارند به سمت مصرف این مواد کشیده می شوند.

صفاتیان تاکید کرد: آمار تعداد بانوان معتاد در ایران نسبت به آمار جهانی کمتر است. در بسیاری از کشورهای دنیا تعداد زنان معتاد از کل معتادین 35 درصد است، در کشور ما خوشبختانه هنوز زیر 10 درصد است. نکته دیگر آن است که مراجعه زنان به مراکز درمانی بیشتر است و گزارش های بیشتری از آن ها شنیده می شود. به عبارتی تعداد افرادی که 10 سال قبل وارد سیستم درمان می شدند کمتر بود اما با توجه به تلاش ها و فراهم کردن امکانات برای درمان بانوان معتاد، بسیاری از خانم ها به مراکز ترک اعتیاد مراجعه و ثبت نام می کنند.

خانم های معتاد از حمایت اجتماعی کمتری بهره مند می شوند

این کارشناس و پژوهشگر حوزه مواد مخدر در خصوص علت سخت بودن ترک اعتیاد در بانوان ابراز داشت: یکی از عوامل سخت بودن ترک اعتیاد در بانوان مسائل اجتماعی است، آقایان راحت تر می توانند به مراکز درمانی و ترک اعتیاد مراجعه کنند، در جلسات مختلف شرکت نمایند و حتی اگر حمایت های خانوادگی هم نداشته باشند، باز هم می توانند فرایند ترک اعتیاد را ادامه دهند. این درحالی است که خانم های معتاد و متاهل، به هرحال شوهرشان به دلیل علائم ناشی از اعتیاد به مواد متوجه اعتیاد همسرشان می شوند، در خانم های مجرد نیز ممکن است خانواده ها و پدرومادرشان متوجه اعتیاد دخترشان شوند و حمایت اجتماعی و خانوادگی از آن ها کاهش یابد.

صفاتیان در مورد مسائل فیزیولوژیکی زنان و اعتیاد آن ها اظهار داشت: خانم ها به دلیل آن که ازنظر فیزیولوژیکی از آقایان ضعیف تر هستند عوارض بیشتری از اعتیاد می بینند و از طرفی وقتی حمایت اجتماعی نداشته باشند، نمی توانند خانه را ترک کنند و احساس سرخوردگی و افسردگی بیشتری می کنند. خانم ها به این ترتیب باید حتماً زیر نظر پزشک باشند و این موضوع برای آن ها سخت تر از سایر افراد است.

در حوزه پیشگیری از اعتیاد ضعیف عمل کرده ایم

سعید صفاتیان در مورد روابط نامشروع برخی بانوان که از این طریق درآمد کسب می کنند، افزود: بانوانی که معتاد هستند و تن به روابط نامشروع می دهند، اگر بخواهند مواد را ترک کنند و در خانه بمانند، نمی توانند درآمدی داشته باشند و بنابراین بسیاری از این افراد حالشان روز به روز بدتر می شود و چاره ای ندارند که معتاد بمانند.

تحلیلگر و فعال حوزه اعتیاد در مورد شیوع اعتیاد به مواد در بین جوانان و دانشجویان کشور گفت: متاسفانه در حوزه پیشگیری از ابتلا به مصرف مواد مخدر در کشور ضعیف عمل کرده ایم، طبق تحقیقاتی که ستاد مبارزه با مواد مخدر چند سال قبل انجام داد، حدود 17 درصد از جوانان بالای 15 سال تمایل به مصرف مواد مخدر دارند که این آمار بسیار بالاست. از این 17 درصد قطعاً تعدادی به سمت مواد کشیده خواهند شد و لازم است تا برنامه پیشگیری برای این افراد در نظر بگیریم، این موضوع نشان دهنده آن است که آموزش و پرورش، دانشگاه ها، موسسات آموزش عالی و وزارت ورزش و جوانان و کشور در این موضوع ضعیف عمل کرده اند.

میلیاردها تومان خرج اعتیاد می شود اما نتیجه ای نیست

صفاتیان در مورد برنامه های پیشگیرانه برای جلوگیری از شیوع اعتیاد در جوانان ابراز کرد: اکنون در وزارت ورزش بخشی به نام جوانان و در وزارت کشور نیز معاونت اجتماعی وجود دارد که میلیاردها تومان در آن جا هزینه می شود اما اثری در جامعه ندارد، با این وجود ما در بخش پیشگیری ضعیف عمل کردیم و وقتی برنامه های پیشگیرانه نباشد و فشاری از این نظر به جامعه نیاید، جوان هم تمایلی ندارد که به این سمت کشیده نشود و به دلیل کنجکاوی، ناامیدی، عدم حمایت جامعه، دسترسی آسان به مواد و ارزان بودن آن و... باعث می شود که جوان به سمت آن کشیده شود. برنامه های پیشگیری باید در همه محلات اجرا شود چرا که در شهرهای کوچک هم محله های مختلف با یکدیگر متفاوت اند، پس باید بر اساس هویت افراد و مباحث کارشناسی شده برنامه های پیشگیرانه را اجرا کنند.

ذهنیت مردم نسبت به روان شناس باید عوض شود

کارشناس و پژوهشگر حوزه مواد مخدر در توصیه به افراد جامعه در پیشگیری از اعتیاد اظهار داشت: توصیه من به افراد این است که مصرف مواد مخدر به هیچ عنوان بر اساس آن چیزی که در مورد آن تبلیغات می شود، نیست، به عبارتی بسیاری از افراد به دلایلی مثل مسائل جنسی به سمت مواد کشیده می شوند، بهتر است برای درمان مسائل و مشکلات جنسی به مشاور و روان شناس مراجعه کنند و طی چند جلسه بهبود یابند. بعضی از جوانان نیز به دلیل انجام ورزش هایی مثل بدنسازی و باشگاه های پرورش اندام معتاد می شوند، حال آن که برای این افراد دارو وجود دارد، همچنین خانم ها نیز برای لاغری بهتر است داروهای مجاز مصرف کنند. افراد نباید برای حل مشکلات شان فوراً مواد مخدر تجویز نمایند، مردم و جوانان بهتر است به جای مواد مخدر به روان شناس و مشاور مراجعه کنند، متاسفانه افراد، علت مراجعه به روان شناس را حرف مردم و این که مبادا به آن ها بگویند دیوانه ابراز می کنند، این ذهنیت غلط است و باید در ذهن مردم اصلاح شود. 

منبع: رکنا


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر