پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 4459
۲۵ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۰۴:۲۶
اندازه متن
مدیر کل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه مواد مخدر خبر داد:

توقف آهنگ شیوع مصرف مواد در مدارس

در دهه ۸۰ در شیوع‌شناسی که در مصرف مواد انجام دادیم میزان مصرف مواد در مدارس نیم درصد بود و در سال ۹۰ به یک درصد و در سال ۹۴ به ۲.۱ درصد رسید. اجرای طرح یاریگران سبب شد که آهنگ رشد در سطح مدارس متوقف شود.
حمید صرامی

مدیر کل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه مواد مخدر با اشاره به موضوع ضربه زدن به بنیان اقتصادی قاچاقچیان گفت: در دو سال اخیر، بالغ بر ۳۹۰ میلیارد تومان از ۴۴۴۶ املاک و وسایل نقلیه‌ای از قاچاقچیان مصادره شد که این امر ضربه قابل توجهی به بنیان‌های اقتصادی قاچاقچیان وارد می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری ایسنا، حمید صرامی در نشست تخصصی ویدئو کنفرانسی معاونان، مدیران کل و دبیران شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر سراسر کشور که با هدف ارائه دستاوردهای علمی و اجرایی مبارزه با مواد مخدر برگزار شد، بیان کرد: آنچه در سال‌های اخیر در امر مبارزه با مواد مخدر صورت گرفت این بود که با تقویت و توسعه مرزهای دانش اعتیاد مواجه هستیم به گونه‌ای که کشور جمهوری اسلامی ایران یکی از ۱۵ کشور برتر جهان در تولید علم سازمان یافته در بحث مبارزه با مواد مخدر است و همچنین به کارگیری دانش تولید شده از تحقیقات در استراتژی‌های پیشگیری، درمان و مبارزه است.

به گفته وی، در دوره مدیریت جدید ستاد مبارزه با مواد مخدر چهار رویکرد را در عرصه مقابله با عرضه مشاهده می کنیم. توسعه اقدامات اطلاعاتی، تمرکز فعالیت‌ها در شرق و حاشیه شرق سبب شده است که جمهوری اسلامی ایران با افزایش میزان کشفیات مواد به عنوان دستاورد بزرگ در تاریخ امر مبارزه مواجه شود به گونه‌ای که در توسعه اقدامات اطلاعاتی، ۷۱ درصد اقدامات امر مبارزه مبتنی بر اطلاعات و ۲۶ درصد مبتنی بر اقدامات انتظامی و سه درصد مبتنی بر اقدامات رزمی است. 

وی معتقد است که ۷۱ درصد اقدامات اطلاعاتی سبب شده است که ۷۸ درصد کشفیات کشور در شرق و حاشیه شرق صورت گیرد. 

صرامی افزود: در یک سال و هشت ماه اخیر، بالغ بر ۱۷۵۹ تن انواع مواد مخدر و روانگردان در ایران کشف شده که این موضوع سبب شده است جمهوری اسلامی ایران از سوی سازمان ملل به عنوان پرچم‌دار مبارزه جهانی شناخته شود.

وی ادامه داد: علی رغم کاهش ۲۹ درصدی زمین‌های زیر کشت افغانستان ناشی از خشکسالی و تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران و با توجه به شیوع کرونا، پژوهش های صورت گرفته، همچنین اشراف اطلاعاتی، تمرکز اقدامات در شرق و حاشیه شرق کشور، به کارگیری دستگاه‌های آشکارساز و استفاده از سگ‌های مواد یاب، مشاهده می‌شود که جمهوری اسلامی ایران برای اولین بار توانسته است میزان کشفیات را در دو سال اخیر معادل بسیاری از سال‌های گذشته قرار دهد و این افتخار و فعالیت قابل توجهی است.

مدیر کل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه مواد مخدر با اشاره به موضوع ضربه زدن به بنیان اقتصادی قاچاقچیان گفت: در دو سال اخیر، بالغ بر ۳۹۰ میلیارد تومان از ۴۴۴۶ املاک و وسایل نقلیه‌ از قاچاقچیان مصادره شد که بدین ترتیب ضربه قابل توجهی به بنیان‌های اقتصادی قاچاقچیان وارد شده است.

صرامی در ادامه با اشاره به بحث کاهش تقاضا گفت: براساس رویکرد پژوهش محور مشخص شد که باید سرمایه‌گذاری در بحث مدارس کشور به عنوان اولین اولویت قرار گیرد، زیرا با وجود ۱۴ میلیون دانش‌آموز، حدود ۲۰ میلیون خانوار و یک میلیون کادر آموزشی، حدود ۴۰ درصد جمعیت کشور به عائله وزارت آموزش و پرورش اختصاص یافته است. بر اساس طرح ستاد مبارزه با مواد مخدر، مقرر شد که در وزارت آموزش و پرورش و برخی از دستگاه‌های دیگر اقدامات قابل توجهی برای ایجاد برنامه «یاریگران زندگی» صورت گیرد.

وی درباره این طرح توضیح داد: این طرح برای سه قشر دانش‌آموزان، والدین و کارکنان مدارس برگزار و سبب شد که ۴۰ هزار مدرسه با وجود ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار دانش‌آموز، بیش از چهار میلیون والدین و بیش از ۵۰۰ هزار نفر از کارکنان مدرسه زیر چتر طرح «یاریگران زندگی» قرار گیرند. در دهه ۸۰ در شیوع‌شناسی که در مصرف مواد انجام دادیم میزان مصرف مواد نیم درصد بود و در سال ۹۰ به یک درصد و در سال ۹۴ به ۲.۱ درصد رسید. اجرای طرح یاریگران سبب شد که آهنگ رشد در سطح مدارس متوقف شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر