پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 4142
۲۴ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۰۷:۳۴
اندازه متن
رئیس سابق سازمان زندان‌ها:

۳۸ درصد زندانیان مجرمان مواد مخدر هستند

به طور کلی ۳۸ درصد زندانیان به دلیل جرایم مواد مخدر، ۳۰ درصد به دلیل جرم سرقت و ۱۰ درصد به دلیل جرم علیه اشخاص در زندان‌ها هستند.
رئیس سابق سازمان زندان‌ها

رئیس سابق سازمان زندان‌ها اقدامات انجام شده در طول دوره مدیریت خود در سازمان زندان‌ها را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، اصغر جهانگیر رئیس سابق سازمان زندان‌ها در مراسم تودیع و معارفه رئیس جدید سازمان زندان‌ها که صبح امروز برگزار شد، اظهار کرد: همه ما وامدار انقلاب هستیم و باید تلاش کنیم که به این بدهکاری نیفزاییم.

رئیس سابق سازمان زندان‌ها ادامه داد: تلاش کردیم که در طول دوره خدمت برای اولویت‌های خود اقداماتی انجام دهیم.

وی با بیان اینکه ۲۱۱ هزار زندانی تا پایان اردیبشهت ماه در ۲۶۸ مرکز به سر می‌بردند، افزود: ایران در بین کشور‌های اسلامی چهارمین کشور و در جهان رتبه ۴۷ را در تعداد زندانیان دارد.

وی درباره آمار زندانیان گفت: به طور کلی ۳۸ درصد زندانیان به دلیل جرایم مواد مخدر، ۳۰ درصد به دلیل جرم سرقت و ۱۰ درصد به دلیل جرم علیه اشخاص در زندان‌ها هستند.

جهانگیر تصریح کرد: سال گذشته ۱۷۸ هزار نفر کمتر از ۱۰ روز در زندان به سر بردند و ما باید تلاش کنیم که افراد زمان کوتاهی را وارد زندان شوند، این عدد هزینه‌هایی را به بار می‌آورد.

رئیس سابق سازمان زندان‌ها درباره عفو زندانیان گفت: در سال ۹۸ حدود ۲۳ هزار نفر مشمول عفو شدند و در سال ۹۷ با پیشنهاد سازمان زندان‌ها ۱۱۷ هزار نفر مشمول عفو شدند که بیش از ۶۰ هزار نفر آزاد شدند.

جهانگیر با بیان اینکه اولین اولویت ما کاهش هدفمند جمعیت کیفری بود، گفت: تراکم زندان‌ها هنوز بالا است، اما از ورود زندانیان با حبس‌های کوتاه مدت جلوگیری کردیم.

وی درباره محکومان مهریه گفت: امروز یک هزار و ۲۱۹ نفر از محکومان مهریه در زندان‌ها هستند و ۶۸ درصد کاهش داشته است.

رئیس سابق سازمان زندان‌ها با اشاره به طرح‌های ابتکاری گفت: ۵۲ میلیارد تومان مردم کمک کردند که توانستیم حدود ۵ هزار نفر از زندانیان را آزاد کنیم.

جهانگیر ادامه داد: از اول اسفند و با شیوع بیماری کرونا بحث مرخصی زندانیان شروع شد و تا پایان اردیبهشت ۱۲۸ هزار نفر از این مرخصی بهره‌مند شدند و این کار بسیار بزرگی بود.

وی گفت: سیستم هوشمند در زندان‌ها برای انبار دارو و اورژانس و بستری ایجاد شد و این سیستم هنوز در جامعه وجود ندارد، اما در زندان تمام اطلاعات پزشکی زندانیان از ابتدای ورود تا خروج آن‌ها رصد می‌شود و همین موضوع منجر به جلوگیری از تمارض زندانیان می‌شود.

رئیس سابق سازمان زندان‌ها با اشاره به ساماندهی کارت بانکی زندانیان گفت: برای جلوگیری از کلاهبرداری کارت بانکی زندانیان رصد می‌شود و همچنین تلفن‌های هوشمند برای شناسایی و رصد تماس‌های تلفنی در زندان‌ها به وجود آمده است.

وی گفت: ۸۰۰ نفر از زندانیان از پابند الکترونیکی استفاده می‌کنند، اما اطلاعات ۲۶۱ زندان به صورت آنلاین در سامانه مخصوص وارد می‌شود.

جهانگیر با اشاره به اقدامات پزشکی گفت: ۱۳ پایگاه سلامت برای اولین بار در زندان ایجاد شد، همچنین با همکاری پزشکی قانونی بانک ژنتیک راه اندازی شد و ۲ هزار بیمار مبتلا به ایدز در زندان‌ها شناسایی شدند.

رئیس سابق سازمان زندان‌ها افزود: شروع درمان بیماری هپاتیت c را در کشور شروع کردیم که ۷ هزار نفر شناسایی شدند، همچنین در بحث بیماری غیر واگیر مثل فشار خون و دیابت هم اقداماتی انجام شد و ۵۰ پزشک درمانگر HIV با همکاری وزارت بهداشت اقدامات را انجام می دهند.

وی گفت: در حال حاضر ۱۰۰ درصد آبی که در زندان‌ها استفاده می‌شود، سالم است.

جهانگیر با اشاره به برنامه‌های فرهنگی در زندان‌ها گفت: ما در حوزه نماز و آموزش قرآن رشد خوبی داشتیم، به طوری که ۵ طرح ویژه نماز و قرآن را در زندان‌ها اجرا کردیم.

رئیس سابق سازمان زندان‌ها گفت: کلاس‌های آموزش مذهبی و درسی در زندان‌ها تشکیل شدند، همچنین کلاس‌های مهارت‌های زندگی ۱۵ درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به موضوع ورزش گفت: در زندان‌ها وسایل پرورش اندام بود، به طوری که شرایط نوچه پروری و زورگویی را فراهم می‌کرد و به همین دلیل این دستگاه‌ها از زندان‌ها جمع آوری شدند و ورزش‌های جمعی توسعه یافتند.

جهانگیر درباره کمک به خانواده زندانیان گفت: ۲۲۴ انجمن حمایت بیش از ۷۰ هزار خدمت به خانواده زندانیان ارائه کردند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر