پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 3985
۲۲ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۰۳:۴۴
اندازه متن
اختصاصی ادنا/

مقایسه پاسخدهی به کرونا و اعتیاد در ایران

دکتر هومان نارنجی ها

طی ماه های اخیر همه شاهد ناتوانی گسترده دولت در پاسخدهی به مشکل کرونا بوده و هستیم. وزارت خانه عریض و طویل بهداشت حتی نتوانست بر داروخانه های کشور در توزیع ماسک و الکل به عنوان ابتدایی ترین نیاز پیشگیرانه نظارت کند.  وزارت بهداشتی که میدانست بزودی این ویروس به کشور وارد میشود، هیچگونه پروتکل و دستورالعمل و لجستیکی را پیش بینی نکرد. حتی یک کانال تلگرامی از سوی مسئولین تولید نشد تا محتویات آموزشی بصورت فیلم، اینفوگرافی و انیمیشن به روز برای مردم ساخته شود. اگر هم شد امکان تبلیغ ملی نبود چون با فیلتراسیون آن خود تف سربالا بود. بله این خود مردم بودند که با اشتراک گذاری صدای متخصصان به همدیگر کمک میکردند. وزارت بهداشت فقط به ارائه آمار نه چندان دقیق خود اکتفا کرد. بیشتر اطلاع رسانی بدست خود متخصصان و مردم در فضای مجازی انجام پذیرفت. از نظر حقیر نمره این وزارت خانه در اجرای فعالیتهای پیشگیرانه و اطلاع رسانی از بیست شاید دو باشد. البته ما همیشه در حوزه های پیشگیرانه در کشور عقب میمانیم. مسئولین ما منتظر میمانند تا در اوج بحران بدنبال راه حل بگردند. شاهد بودیم بیمارستانهای دولتی رشت نیز در اوج نیاز به لوازم پیشگیرانه در نهایت با حمایت مردمی و کمکهای خیریه پشتیبانی شدند. در این مرحله مردم حتی به وزارتخانه عریض و طویل دیگری به نام آموزش و پرورش نیز اعتماد نکردند. رییس جمهور گفت از شنبه همه چیز به روال قبل باز میگردد اما  مردم در نهایت به پیامهای بهداشتی متخصصان در فضای مجازی عمل کردند. چرا هیچ مادری جرات نکرد فرزندش را به مدرسه بسپارد؟ بدیهی است در جایی که صحبت از مرگ و زندگی است هر کس منافع شخصی خود را حفظ میکند. 

ده ها سال است که کلیه کارشناسان و مسئولین کشور به این نتیجه رسیده اند که از دست دولت برای پیشگیری از اعتیاد در بین جوانان و نوجوانان نیز کاری بر نمیاید. دائما شعارهای اجتماعی سازی از دهان افراد کلیدی بگوش رسید، اما خانواده ها جدی نگرفتند. 

وقت آن رسیده تا امروز از تجربه کرونا بیاموزیم که الگوی پیشگیری از اعتیاد نیز مشابه کرونا است. کسی برای فرزند شما کاری انجام نمیدهد. این خود شما هستید که باید فرزندتان را در برابر اعتیاد مراقبت کنید. در آموزش پرورش و وزارت علوم اتفاق پیشگیرانه برای فرزند شما نمی افتد. اگر برای درمان اعتیاد بخش خصوصی فعال نمیشد الان تکلیف یک میلیون بیمار تحت درمان بلاتکلیف بودند. 

حال امید است بتوانیم با کمترین تلفات از بحران فعلی کرونا بگذریم و بعد آن خودمان با تمام توان مراقب نوجوانانمان باشیم. خودمان مراقب سیگار کشیدن فرزندمان باشیم، دوستانش را دقیق بشناسیم، با اون بی پرده در مورد اعتیاد صحبت کنیم. با او بگرمی رفتار کنیم و ناظر بر اعمالش باشیم. اگر مشکل پیدا کردیم سریعا به مشاور مراجعه کنیم. 

پدر و مادر عزیز شما مانند مسئولین کشور، مدیران بحران نباشید و پیشگیرانه عمل کنید. نگذارید که دیر شود و کار از کار بگذرد. 

دکتر هومان نارنجی ها، کارشناس و درمانگر اعتیاد 


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر