پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 3626
۲۳ امرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۳۰
اندازه متن
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران:

گسترش فضای مجازی دسترسی به مواد مخدر را سهل تر کرده/تهران را بگردید به راحتی مواد پیدا نمی کنید

دسترسی به مواد مخدر برای کسی که معتاد است و مواد مخدر حکم حیاتی برایش دارد، سهل الوصول تر از فردی است که هیچ گونه وابستگی به مواد ندارد، غیر از نقاط آلوده اگر شما تمام تهران را بگردید، نمی توانید به راحتی به مواد مخدر دسترسی پیدا کنید .
اسدی

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران گفت: فضای مجازی یک شمشیر دو لبه یا توپ فوتبال زیر پای ما است. اگر فضای مجازی زیر پای دشمن باشد، آنها به ما گل می زنند که یک فرصت برای آنها و یک تهدید برای ما محسوب می شود که با گسترش فضای مجازی دسترسی به مواد مخدر سهل تر شده است.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری شبستان، «محمد علی اسدی» در پاسخ به این سوال که چرا دسترسی به مواد مخدر در جامعه آسان است گفت:من صددرصد با این مسئله مخالف هستم،وقتی می گویید دسترسی به مواد مخدر باید مشخص کنیدچه کسی، کجا و چگونه؟ دسترسی به مواد مخدر برای کسی که معتاد است و مواد مخدر حکم حیاتی برایش دارد، سهل الوصول تر از فردی است که هیچ گونه وابستگی به مواد ندارد، غیر از نقاط آلوده اگر شما تمام تهران را بگردید، نمی توانید به راحتی به مواد مخدر دسترسی پیدا کنید به جز یک سری مکان های مشخص و آلوده مانند شوش، مولوی و هرندی که بنده هم منکر آنها نیستم،چون خریدار و فروشنده به راحتی همدیگر را یافته و مواد مورد نیاز خود را خریداری می کنند ولی در جاهای دیگر برای یک فرد عادی مانند من که معتاد نیستم، باید از صبح تا ظهر بگردم تا موفق به خرید مواد مخدر شوم.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران تصریح کرد: دسترسی به مواد مخدر یکی از شاخص های مقایسه میزان آلودگی است، منتهی نمی شود به واسطه همین میزان دسترسی  به مواد را در مورد همه چیز رأی داد، ضمن اینکه بنده نیز دسترسی به مواد مخدر برای فرد معتاد در نقاط آلوده را بسیار راحت می دانم.

وی با بیان اینکه به گفته برخی، دسترسی به مواد مخدر در جامعه بسیار راحت تر از تهیه نان است که این یک قیاس مع الفارغ و عوام فریبانه است، اظهار کرد: شما نمی توانید صف نانوایی که مایحتاج 70 میلیون ایرانی را که روزی سه قرص نان مصرف می کنند را با مواد مخدر قیاس کنید؛ این دو تفاوت بسیار زیادی با هم دارند.

اسدی بیان کرد: بر اساس شیوع‌شناسی سال ۱۳۹۴ در کشور ۲ میلیون و ۸۰۳ هزار معتاد داشته‌ایم که ۲ میلیون نفر معتاد دائمی بودند و مصرف چندباره داشتند و ۸۰۰ هزار نفر دیگر نیز معتاد تفننی‌ هستند.این آماری که ارائه می‌شود بر اساس روش‌های دانشگاهی، تحقیقاتی و استاندارد‌های جهانی تهیه شده است و مربوط به جمعیت آماری ۱۵ تا ۶۴ سال است.

وی در پاسخ به این سوال که به اعتقاد برخی کارشناسان دسترسی آسان به مواد مخدر مبارزه با اعتیاد را سخت تر کرده است، خاطرنشان کرد: این گفته صحیح نیست؛ این مسئله یکی از شاخص های سخت شدن مبارزه با اعتیاد است و هیچ ارتباطی با هم ندارند. بحث مبارزه با مواد مخدر 100 شاخص دارد که یکی از آنها دسترسی به مواد است. طبق تحقیقاتی که ما در استان های یزد و اصفهان بین دو جامعه هدف زندانیان و معتادان متجاهر انجام دادیم، طبق اظهارات آنها در مجموع تا متوسط 58 دقیقه زمان برای دسترسی به مواد مخدر نیاز دارند، ضمن اینکه هر مصرف کننده ای چند فروشنده خاص و آنلاین دارد که برای خرید مواد مخدر نیازی به گشتن در بازار نداشته و با یک تماس کمتر از یک دقیقه می توانند مواد مورد نیاز خود را دریافت کنند و این مسئله فرق می کند، با اینکه پول را در جیب خود بگذارید و در خیابان به دنبال مواد بگردید.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران در ادامه افزود: اگر فرد معتاد دوست و آشنا داشته باشد در عرض یک دقیقه مواد مخدر که سهل است بلکه هر نوع کالاهای قاچاق و ممنوعه مانند بمب اتم و اسلحه را هم  می تواند پیدا و خریداری کند ولی فردی که تازه معتاد شده و می خواهد مواد را برای اولین بار تجربه کند، باید به مدت یک ساعت یا از صبح تا ظهر به دنبال مواد مخدر بگردد.

وی با اشاره به خرید و فروش مواد مخدر در فضای مجازی و نقش آن در افزایش اعتیاد در جامعه بیان کرد: فضای مجازی یک شمشیر دو لبه یا توپ فوتبال زیر پای ما است.وقتی فضای مجازی زیر پای دشمن باشد،آنها به ما گل می زنند که یک فرصت برای آنها و یک تهدید برای ما محسوب می شود؛بنابراین اگر ما بتوانیم از طریق فضای مجازی اقدامات پیشگیرانه در امر مبارزه با مواد مخدر انجام دهیم، موفق خواهیم بود ولی اگر این فضا را در اختیار قاچاقچیان قرار دهیم، صفر تا صد نحوه ساخت، تولید و خرید و فروش را به جوانان خود یاد دادیم.

اسدی با بیان اینکه مهم‌ترین آمار و دغدغه روز، بحث معتادان متجاهر است خاطر نشان کرد: بر اساس قانون ماده ۱۵ همه افراد معتاد مکلف هستند نسبت به ترک اعتیاد اقدام کنند. اگر در پروسه ترک قرار بگیرند، از نظر ما مجرمیت از روی آنها برداشته می‌شود و به هر دلیلی وارد پروسه ترک نشوند، ما آنها را به عنوان مجرم تلقی می‌کنیم. اگر تجاهر به مصرف داشته باشند و نسبت به ترک اعتیاد اقدام نکنند و  در منظر عموم اقدام به مصرف مواد مخدر کنند، این افراد را به عنوان معتادان متجاهر تلقی می‌کنیم و نسبت به ساماندهی و جمع‌آوری آنها اقدام خواهد شد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران اظهار کرد: آمار معتادان متجاهر در استان تهران  از سال‌های گذشته، مختلف و رو به رشد بوده است به طوری که نیروی انتظامی اعلام می‌کرد اگر ظرفیت ۴۰۰ نفر را ایجاد کنیم کل تهران از معتادان متجاهر پاکسازی می‌کنیم، ولی این تعداد تأمین شد و گفتند استان تهران ۸۰۰ نفر معتاد متجاهر دارد و این روند همچنان ادامه داد و امروز این رقم به ۱۵ هزار نفرمعتاد متجاهر رسیده است.

منبع: خبرگزاری شبستان

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر