پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 3423
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۳:۳۱
اندازه متن

چرا مراکز «بهاران» به سرانجام نرسید؟

شهرداری باید پای کار باشد و جا و مکان‌های مختلفی را در اختیار قرار دهد. بهزیستی با اصل کار بهاران مشکلی ندارد، بهاران یک اسم است و یک مرکز توانمندسازی است که می‌توان به عنوان یک مرکز میان راهی، مرکز ایجاد اشتغال یا یک مرکز ارجاعی از آن استفاده کرد.
مجید رضازاده

معاون توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی کشور دلایل عدم موفقیت مراکز بهاران شهرداری برای توانمندسازی معتادان و افراد بی‌خانمان را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری فارس، مجید رضازاده گفت: زمانی شهرداری دنبال این بود که در زمینه اعتیاد ورود کند و اقداماتی را انجام دهد و از نظر بنده خارج از بحث سازمانی، شهرداری می‌تواند در بحث کنترل اعتیاد بسیار کمک‌کننده باشد چرا که در دل محله‌ها ورود می‌کند و می‌تواند خدمات بازتوانی، مدیریت موردی و توانمندسازی معتادان بهبود یافته را در دستور کار خود قرار دهد. 

وی ادامه داد: با همین رویکرد مراکز بهاران شکل گرفت تا افراد بهبودیافته بتوانند در این مراکز آمده و از خدمات آن بهره بگیرند. اما متأسفانه به دلایلی آن گونه که باید توفیق نداشت، بسیاری از معتادان برای رفتن به این مراکز احساس راحتی نمی‌کردند چرا که به ظاهر بسیار شیک و مدرن طراحی شده بود یا اینکه گفته می‌شد این افراد به زور نگهداری می‌شوند این در حالی است که کسی که می‌خواهد توانمند شود باید با اراده خودش باشد نه با زور.

معاون توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی کشور گفت: بنابراین مراکز بهاران به سرانجام نرسید و جلسات متعددی بهزیستی با شهرداری برگزار کرد با این عنوان که محتوا و بحث کارشناسی بر عهده بهزیستی باشد، جا و مکان به عهده شهرداری قرار گیرد. 

رضازاده تصریح کرد: به دلایلی در این طرح موفق نشده‌ایم حتی در جلسات متعددی از سوی مقامات بالاتر به شهرداری تأکید شد و تحت فشار هم قرار گرفت اما در عمل آنچه به دنبالش بودیم محقق نمی‌شد.

وی گفت: به هر دلیل آنچه به نظر می‌رسد باید باشد این است که شهرداری باید پای کار باشد و جا و مکان‌های مختلفی را در اختیار قرار دهد. بهزیستی با اصل کار بهاران مشکلی ندارد، بهاران یک اسم است و یک مرکز توانمندسازی است که می‌توان به عنوان یک مرکز میان راهی، مرکز ایجاد اشتغال یا یک مرکز ارجاعی از آن استفاده کرد.

معاون توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی کشور افزود: داشتن چنین مراکزی در تهران بسیار نیاز است، بسیاری از سازمان‌های مردم‌نهاد اکنون برای داشتن چنین مکان‌هایی اجاره بهای بالایی می‌پردازند که می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد، شهرداری جا و مکان این سازمان‌ها را تأمین کند و ما از نظر محتوایی کمک کنیم.

رضازاده گفت: به اسم هر دو نهاد باشد ما حرفی نداریم مهم این است که بتوانیم در بحث توانمندسازی معتادان گام مهم و تأثیرگذاری برداریم.

منبع: خبرگزاری فارس

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر