پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 3350
۲۷ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۰۶:۲۲
اندازه متن
مدرس طرح «همکاری خانه و مدرسه»:

طرح «خانه و مدرسه» در کل مدارس کشور اجرایی شود

در این طرح می‌توان بدون آموزش مستقیم، کودکان را توانمند کرد و مهارت‌های زندگی مورد نیاز برای تقویت اعتماد به نفس، مهارت «نه گفتن» و... را در فرد به وجود آورد تا بتواند مشکلات زندگی خود را حل کند و قدرتمند و توانمند شود.
 طرح همکاری خانه و مدرسه

مدرس طرح «همکاری خانه و مدرسه» گفت: این طرح موجب ایجاد روابط جدید بین اعضای خانواده‌ها می‌شود و کودک با آموزش در این طرح می‌تواند نه گفتن، اعتماد به نفس، کنترل استرس، اضطراب را یاد بگیرد.

دکتر حسن بهرامنی در گفت‌وگو با روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر به معرفی محاسن طرح «همکاری خانه و مدرسه (FAST) پرداخت و گفت: اين طرح که مبتنی بر تحقیق و پژوهش است و ابداع‌کننده آن یک خانم آمریکایی به نام پروفسور «مارلین روت مک‌دونالد» می‌باشد، بیست سال است که در مدارس دنیا اجرا می‌شود.

وي افزود: در این طرح می‌توان بدون آموزش مستقیم، کودکان را توانمند کرد و مهارت‌های زندگی مورد نیاز برای تقویت اعتماد به نفس، مهارت «نه گفتن» و... را در فرد به وجود آورد تا بتواند مشکلات زندگی خود را حل کند و قدرتمند و توانمند شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: این طرح از سال 91 با همکاری چهار سازمان، ستاد مبارزه با مواد مخدر، بهزیستی، آموزش‌وپرورش و سازمان ملل وارد کشور شد و پس از بررسی طرح و اینکه معلوم شد این طرح قابلیت اجرایی دارد و با فرهنگ، سنن، مذهب و ملیت ما تناقضی ندارد، سرانجام در سال 92 یک گروه انگلیسی به سرپرستی دکتر تقی دوست قرین، وارد کشور شدند و 32 نفر از هر استان انتخاب شدند و براي اجراي این طرح آموزش دیدند.

بهرامنی ادامه داد: این طرح یک پیش‌آزمون و یک پس‌آزمون دارد، سپس با آزمون‌های بالینی مشخص می‌شود كه این طرح روی دانش‌آموزان شرکت‌کننده چه تغییراتی به وجود آورده است. نتایج بررسی‌ها روی دانش‌آموزانی که تحت پوشش این طرح قرار گرفتند نشان داد که این طرح تأثیر مثبتی در نحوه رفتار دانش‌آموزان دارد.

وی تصریح کرد: گروه هدف این طرح مهدکودک و کلاس اول دبستان است و هدف این طرح، بنیان خانواده، تقویت روابط بین دانش‌آموزان، تقویت روابط بین خانواده، تقويت روابط بین جامعه و دانش‌آموزان می‌باشد و این طرح توانسته یک تغییر مثبت در آن‌ها ایجاد کند؛ زیرا دانش‌آموزان در این سنین بیشترین تأثیرپذیری از محیط را دارند و هر یک از آیتم‌های هشت‌گانه این طرح در دانش‌آموزانی که در این طرح شرکت داشته‌اند، تأثیر بسزایی گذاشته است.

روانشناس بالینی اضافه کرد: هر آیتم این طرح یک مسئله را بررسی و تصحیح می‌کند که تقویت خانواده و تقویت روابط دانش‌آموز و تقویت روابط خانه با مدرسه، تقویت «نه گفتن» را در دانش‌آموز به وجود می‌آورد که مهم‌ترین مهارت در مواجه با آسیب‌های اجتماعی به‌ویژه مواد مخدر در دوران نوجوانی و جوانی همین مهارت «نه گفتن» است.

بهرامنی در ادامه؛ از کوچک شدن خانواده‌ها در کشور به‌عنوان یک معضل اشاره کرد و گفت: در گذشته کشور ما با خانواده‌های بزرگی روبرو بوديم که یک چتر حمایتی قوی برای کودک به وجود می‌آورد و کودک می‌توانست مشکلات خود را به کمک آن‌ها حل کند اما به مرور زمان خانواده‌ها کوچک‌تر شده‌اند و روابط بین خانواده‌ها محدودتر شده است.

وی تصريح كرد: کودک خانواده امروزي بر اثر مشغله زیاد شغلی و عدم رسيدگي به‌موقع والدين در حل مشکلاتش، مجبور می‌شود به سمت همسالان گرایش پیدا کند كه این طرح کمک می‌کند یکسری روابط جدید بین اعضای خانواده‌ ايجاد شود و کودک با آموزش در این طرح مهارت‌هاي «نه گفتن»، اعتماد به نفس، کنترل استرس و... را یاد بگیرد تا در نوجوانی از خود دفاع کند.

بهرامني در انتها بیان داشت: ما پس از اجرای طرح به مدارسی که طرح در آنجا اجرا شده سر می‌زنیم و رفتارهای کودکانی که این دوره‌ها را گذرانده‌اند، بررسی می‌کنیم. تاكنون نيز نتایج بسیار خوبی در این زمینه به دست آورده‌ايم كه امیدواریم بتوانیم این طرح را در کل مدارس کشور اجرا کنیم و کشوری با کمترین آسیب اجتماعی و عاری از اعتیاد داشته باشيم.

منبع: روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر