پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 2807
۰۱ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۵:۳۴
اندازه متن

هشدار درباره مصرف «ریتالین» در فصل امتحانات

در ایام امتحانات میزان مصرف قرص ریتالین ۵۰ درصد افزایش می‌یابد و طبق بررسی‌ها حدود ۵ درصد از دانشجویان و ۴.۵ درصد از دانش آموزان سال آخر دبیرستان ریتالین مصرف می‌کنند.
ایرج حریرچی

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: در ایام امتحانات میزان مصرف قرص ریتالین ۵۰ درصد افزایش می‌یابد و طبق بررسی‌ها حدود ۵ درصد از دانشجویان و ۴.۵ درصد از دانش آموزان سال آخر دبیرستان ریتالین مصرف می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری ایسنا، دکتر ایرج حریرچی در نشست خبری وزارت بهداشت با اشاره به میزان مصرف سیگار و سایر دخانیات از سوی نوجوانان گفت: به‌طور کلی در دنیا یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر سیگاری هستند و مصرف دخانیات شایع‌ترین عامل مرگ در جهان محسوب می‌شود همچنین سالانه ۱۰۰ میلیون نفر به دلیل مصرف دخانیات از بین می‌روند و ۹۰۰ هزار نفر هم به دلیل مواجهه دست دوم آسیب می‌بینند یعنی خودشان دخانیات را مصرف نمی‌کنند بلکه در معرض دود آن هستند.

وی افزود: تقریبا نیمی از کودکان جهان در معرض مواجهه با دود دست دوم دخانیات قرار دارند.

حریرچی با بیان اینکه مطالعه‌ای در خصوص مصرف سیگار و دخانیات در بین نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ ساله کشورانجام شده است، گفت:‌طبق نتایج این مطالعه - که تا حدودی تکان دهنده است - ۳.۴ نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ ساله کشور مصرف کننده سیگار هستند که از این میزان ۴.۸ درصد پسران و ۲.۱ درصد را دختران شامل می‌شوند همچنین ۸.۲ نوجوانان مصرف کننده سایر مواد دخانی و عمدتا قلیان هستند که ۱۱.۱ درصد آن را پسران و ۶.۶ درصد را دختران شامل می‌شوند.

وی با بیان اینکه متاسفانه ۲۴.۲ درصد نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ ساله ما در معرض مواجهه با دود دخانیات در منزل هستند گفت: همچنین ۳۸.۴ درصد ازنوجوانان ما در معرض مواجهه با دود دخانیات در اماکن مسقف هستند. جالب است که بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۷۶.۷ درصد نوجوانان ما قطعا می دانند که مصرف دخانیات مضر است اما باز هم این مواد را مصرف می‌کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به شش استراتژی این وزارتخانه در جهت مقابله با مصرف سیگار و مواد دخانی گفت: پایش وضعیت موجود، حفاظت از افرادی که در مواجهه با دود محیطی مواد دخانی هستند، کمک به ترک سیگار و دخانیات، هشدار درباره خطرات مصرف دخانیات، اجرای ممنوعیت‌های تبلیغ و ترویج مصرف مواد دخانی و کاهش مصرف سیگار و مواد دخانی از طریق افزایش مالیات آن‌ها، شش استراتژی وزارت بهداشت برای کاهش مصرف سیگار و مواد دخانی هستند.

وی افزود: طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، ایران در پنج استراتژی اول جز موفق‌ترین کشورها بوده است اما در زمینه وضع مالیات بر مواد دخانی وضعیت نامناسبی داشته است. در بسیاری از کشورها ۷۵ درصد قیمت خرده‌فروشی مواد دخانی به عنوان مالیات توصیه میشود در حالی که در ایران در سال ۹۶ میزان مالیات بر خرده‌فروشی مواد دخانی و سیگار ۵ درصد بود و در سال ۹۷ به ۲۰ درصد رسید. باید توجه کرد که هر ۱۰ درصد افزایش قیمت در خرده فروشی مواد دخانی ۵ درصد مصرف دخانیات را کاهش می‌دهد.

افزایش ۵۰درصدی مصرف ریتالین در ایام امتحانات

حریرچی در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به مصرف ریتالین از سوی برخی از دانش‌آموزان و دانشجویان در زمان امتحانات گفت: در ایام امتحانات میزان مصرف قرص ریتالین ۵۰ درصد افزایش می‌یابد و طبق بررسی‌ها حدود ۵ درصد از دانشجویان و ۴.۵ درصد از دانش آموزان سال آخر دبیرستان ریتالین مصرف می‌کنند این در حالیست که این دارو عوارض جدی دارد و منجربه استفراغ، اسهال و در برخی موارد  مرگ می‌شود.

 منبع: خبرگزاری ایسنا


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر