پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 2555
۱۵ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۳۲
اندازه متن
درخواست یک فعال مبارزه با اعتیاد:

شهرداری ها به حوزه اعتیاد و موادمخدر ورود کنند

همه تاکید دارند که شهرداری و شورای شهر در حوزه اعتیاد تهران ورود کنند اما هیچ اقدامی از این شورا دیده نشده است و افرادی که با نام موضوع اجتماعی ورود کنند نیز تاکنون اقدامی عملی انجام نداده اند.
سعید صفاتیان

مدیرعامل موسسه دانش اعتیاد و روانشناسی (ایرسا) گفت: شهرداری ها با توجه به وظایفی که دارند باید به حوزه اعتیاد و موادمخدر ورود کنند تا رنگ و رخساره اعتیاد هر روز در کشور کمرنگ تر شود.

سعید صفاتیان روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا با بیان اینکه اخیرا حسن خلیل آبادی عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران درباره اینکه شهرداری نباید مراکز ترک اعتیاد و یا حتی گرمخانه راه اندازی کند چون پرداختن به این موضوعات از وظایف شهرداری نیست، مطالبی ارائه کرده است، افزود: طبق قانون برنامه ششم توسعه در بند 3 ماده 80 آن در حوزه مقابله با اعتیاد آمده است، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری شهرداری ها باید نسبت به بهره برداری و تکمیل مراکز نگهداری، درمان و کاهش آسیب معتادان متجاهر و بی خانمان و راه اندازی مراکز جامع توانمندسازی و صیانت اجتماعی برای معتادان بهبود یافته اقدام کنند. 
وی اظهار داشت: اداره این مراکز حسب مورد می تواند به عهده بهزیستی یا شهرداری باشد و می توانند از ظرفیت سازمان های مردم نهاد نیز استفاده کنند و طبق این قانون شهرداری موظف است که به این موضوع و معتادان خیابانی ورود پیدا کند. 
صفاتیان ادامه داد: در اهداف شهرداری ها؛ مراقبت در امور بهداشت ساکنان شهر به عنوان یکی از وظایف شهرداری ها به شمار می رود و سوال اینجاست آیا اعتیاد و وجود معتادان خیابانی، مسائل بهداشتی شهر را زیر سوال نمی برد؟ پس شهرداری وظیفه دارد در این زمینه ورود کند. 
این کارشناس اعتیاد اضافه کرد: در بحث قانون تعلیمات اجباری نیز آمده است شهرداری وظیفه دارد گرمخانه ها را تاسیس کند. 
وی تاکید کرد: در شهرداری همچنین معاونت امور اجتماعی با وظیفه پیشگیری از آسیب های اجتماعی وجود دارد و پایگاه های مددکاری اجتماعی باید ایجاد کند و برنامه های عملیاتی برای آنها داشته باشد. 
مدیرعامل موسس دانش اعتیاد و روانشناسی ادامه داد: در شهرداری سازمان رفاه خدمات و مشارکت های اجتماعی نیز فعالیت دارد که در آسیب های اجتماعی سه وظیفه کمک به ساماندهی آسیب اجتماعی، پیشگیری از بروز آنها و توانمندسازی جامعه هدف را دارد، طبق این قوانین شهرداری وظیفه دارد در حوزه آسیب های اجتماعی به ویژه اعتیاد به عنوان مادر آسیب ها ورود کند. 
وی خاطرنشان کرد: اعضای شورای شهر هم نسبت به آسیب های اجتماعی وظیفه هایی مانند بررسی و شناخت کمبود، نیازها و نارسایی های اجتماعی، تهیه طرح ها و پیشنهادات اصلاحی، ارائه راه حل های کاربردی، همکاری با مسئولان اجرایی در زمینه های مختلف اجتماعی، دارند، پس نتیجه آن می شود که شهرداری ها در زمینه آسیب های اجتماعی وظیفه دارند. 
صفاتیان ادامه داد: در این 6 ماه هیچ اتفاق خاصی از سوی شهرداری ها و شورای شهر در حوزه آسیب های اجتماعی رخ نداده است، البته می بایست در شهر تهران بحث موضوعات آسیب های اجتماعی و نگاه ویژه به آن رخ می داد.
وی خاطرنشان کرد: در حوزه بهداشت اگر بهداشت معتادان را در نظر بگیریم کدام مهمتر است؟ بهداشت محیط یا بهداشت معتادان؟ ما باید افراد متخصص را وارد کنیم تا به این موضوع بهتر رسیدگی کنند، پس شهرداری و معاونت امور اجتماعی با بودجه خوبی که در اختیار دارند می توانند به این موضوع ورود کنند. 
صفاتیان اضافه کرد: شهرداری نمی خواهند به موضوع آسیب های اجتماعی ورود کند چون کار خیلی بسیار دشواری است البته همه متخصصان آسیب های اجتماعی انتظار داشتند پس از شروع کار شورای شهر، برنامه های عملیاتی از آنها دیده شود و حتی به موضوع اعتیاد ورود می کردند اما بحثی درباره اعتیاد تاکنون از آنها ندیده ایم. 
این کارشناس اعتیاد ادامه داد: همه تاکید دارند که شهرداری و شورای شهر در حوزه اعتیاد تهران ورود کنند اما هیچ اقدامی از این شورا دیده نشده است و افرادی که با نام موضوع اجتماعی ورود کنند نیز تاکنون اقدامی عملی انجام نداده اند.
براساس جدیدترین شیوع شناسی در افراد 15 تا 65 ساله، 2میلیون و 808 هزار نفر معتاد در کشور وجود دارد.

 منبع: خبرگزاری ایرنا

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر