پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 2163
۰۸ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۱:۱۴
اندازه متن
مدیرعامل جمعیت تولد دوباره:

عدم تبدیل «دانش و تجربه» به برنامه نقطه ضعف مسئولان در حل آسیب های اجتماعی

ما درحوزه آسیب‌های اجتماعی تجربیات بسیار ارزنده‌ای درکشور داریم وصاحب دانش کافی هستیم اما اینکه این تجربیات و دانش ما تبدیل به برنامه شوددر این زمینه بانقطه‌ضعف مواجه هستیم.آن‌هم مدل‌های تصمیم‌ گیری و برنامه‌ریزی است که عموماً کمتر از آنها بهره می‌ بریم.
عباس دیلمی زاده

مدیرعامل جمعیت تولد دوباره با بیان اینکه ما در حوزه آسیب های اجتماعی تجربیات بسیار ارزنده ای در کشورداریم گفت: اما اینکه این تجربیات و دانش کافی ما تبدیل به برنامه شود در این زمینه با نقطه ضعف مواجه هستیم.

عباس دیلمی‌زاده، مدیرعامل جمعیت تولدی دوباره در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی شبستان با اشاره به موضوع آسیب‌های اجتماعی در برنامه ششم توسعه گفت: بندهایی برای آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد در برنامه ششم توسعه نوشته شده است که متاسفانه بسیار غیرکارشناسی می باشد و سعی کردند با راه اندازی اردوگاه ها و تامین هزینه های کلان برای اردوگاه هایی که اثربخشی بالایی ندارند مسئله آسیب های اجتماعی را حل کنند.

وی با بیان اینکه برای اینکه بتوانیم وضعیت موجود را درست مدیریت کنیم، نیازمند سه رکن اساسی هستیم، بیان کرد: یک تفکر سیستمی و توجه به اینکه ما با یک موضوع سیستمی مواجه هستیم و این موضوع سیستمی را نمی توان به صورت  استاتیک و به صورت یک مداخله در یکی از بخش ها حل کرد.

مدیرعامل جمعیت تولدی دوباره  اذعان کرد:موضوع دوم بهره وری مسایل است. ما باید توجه کنیم که اگر اعتبار کلانی نداریم بتوانیم با برنامه درست و بهره وری آن خدمات، برنامه های خود را به پیش ببریم.

دیلمی‌زاده در ادامه اظهار کرد: من ناامید نیستم، همه کارها بودجه کلان نمی خواهد بلکه نیاز به  بهره وری لازم دارد که متاسفانه معمولا در برنامه ریزی هایمان دقت زیادی به این موضوع نداشته و نداریم.

مدیرعامل جمعیت تولدی دوباره خاطرنشان کرد: موضوع سوم تمرکز فعلی بر روی برنامه‌هایی  است که عنوان کاهش آسیب می گیرند نه تنها هزینه های بالایی نمی خواهد بلکه اثربخشی بالایی هم در دنیا دارد.

وی اظهار کرد: تجربیات مختلفی وجود دارد که این تجربیات به ما کمک می کند ایده ها و روش هایی را با توجه به وضعیت فرهنگی و بومی جامعه خودمان طراحی و استفاده کنیم.

دیلمی‌زاده با بیان اینکه ما در حوزه آسیب های اجتماعی تجربیات بسیار ارزنده ای در کشور داریم و صاحب دانش کافی هستیم، افزود: اما اینکه این تجربیات و دانش کافی ما تبدیل به برنامه شود در این زمینه با نقطه ضعف مواجه هستیم و آن هم مدل های تصمیم گیری و برنامه ریزی می باشد که عموما از آنها کمتر بهره می بریم.

 وی با بیان اینکه جمع آوری معتادان از سطح شهر نظر نه چندان مثبتی دارد.گفت: با پرهیز معتاد از مصرف مواد مخدر واجرای برنامه های پرهیزمدارانه روی معتادان برای رهایی از اعتیاد موفقیتی چندان زیاد حاصل نمی شود وکسب موفقیت در این موضوع نه تنها درایران که در تمام دنیا اندک است.

دیلمی زاده با اشاره به اینکه جمع آوری معتادان از سطح شهر، جز هدررفت بودجه و صرف هزینه های هنگف نتیجه ای در برندارد تصریح کرد: اینک دردنیا برای درمان معتادان پرخطر و معتادان بی خانمان برنامه های متنوعی از جمله برنامه کاهش آسیب انجام می شود که این برنامه طیف گسترده ای را در برگرفته است.

مدیرعامل جمعیت تولدی دوباره  اظهار کرد: برای توسعه برنامه کاهش آسیب ها و درمان معتادان باید سرمایه گذاری صحیحی در کشور انجام شود.

منبع: خبرگزاری شبستان


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر