پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 1634
۱۱ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۴۵
اندازه متن

مشکل پیگیری گردش‌های مالی قاچاق موادمخدر از زبان یک مسئول

گردش مالی ناشی از مواد مخدر در دنیا بر اساس برآوردهای بین المللی به 1500 تا 1600 هزار دلار می‌رسد. گردش مالی مواد مخدر در افغانستان در سطح اول یعنی ارتباط بین قاچاقچیان دست اول و کشاورزان و همچنین ترانزیت مواد به اروپا نیز به 2 تا 3 میلیارد دلار می‌رسد.
پرویز افشار

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر با اشاره به اینکه اقتصاد مواد مخدر یک اقتصاد پنهان و گردش مالی آن نیز غیرشفاف است، اظهار کرد: برآوردهای بین المللی نشان می‌دهد گردش مالی ناشی از مواد مخدر در دنیا به 1500 تا 1600 میلیارد دلار می‌رسد.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری ایسنا، پرویز افشار درباره ترانزیت مواد مخدر از ایران اظهار کرد: ایران در قلب خاورمیانه قرار گرفته و موقعیت ژئوپولیتیکی ویژه‌ای دارد و در کنار بزرگترین تولید کننده مواد مخدر یعنی افغانستان هستیم.

وی افزود: بخشی از مواد مخدر تولید شده در افغانستان در داخل کشور ما به مصرف می‌رسد و به علت آنکه ایران نزدیک ترین شهر ترانزیت به سمت غرب و اتحادیه اروپاست قاچاقچیان و سوداگران مرگ تمام تلاششان را به کار می‌برند که از مسیر ایران برای ترانزیت مواد مخدر استفاده کنند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه در سنوات گذشته فعالیت‌های جامعی به منظور جلوگیری از ترانزیت مواد از ایران انجام شده است اظهار کرد: بیش از 90 درصد مرزهای شرقی ما توسط خاکریز، کانال، خندق، سیم خاردار و غیره مصدود شده است. اما بخشی از مرزهای ما کماکان باز است و باعث شده ترانزیت مواد انجام شود اما بسیار محدود است.

افشار ادامه داد: مسیرهای جایگزینی چون شمال دریای خزر، آسیای میانه و همچنین مرزهای آبی برای ترانزیت مواد استفاده می‌شود اما به هیچ عنوان نافی این نیست که کماکان تلاش می‌شود بخشی از مواد مخدر از خاک ایران به سمت غرب منتقل شود.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه اقتصاد مواد مخدر یک اقتصاد پنهان است و گردش مالی آن نیز معمولا گردش مالی غیر شفافی است گفت: گردش مالی ناشی از مواد مخدر در دنیا بر اساس برآوردهای بین المللی به 1500 تا 1600 هزار دلار می‌رسد. گردش مالی مواد مخدر در افغانستان در سطح اول یعنی ارتباط بین قاچاقچیان دست اول و کشاورزان و همچنین ترانزیت مواد به اروپا نیز به 2 تا 3 میلیارد دلار می‌رسد.

افشار ادامه داد: البته اطلاعات به دست آمده معمولا غیر شفاف است. سوداگرانی که اقدام به ترانزیت و خرید و فروش مواد می‌کنند چه بازار مصرفشان در ایران باشد و چه در اروپا راهی ندارند جز اینکه با پاره‌ای از بانک‌ها و دستگاه‌های مالی ارتباط داشته باشند و یا از طریق مکانیزم‌های پول شویی این پول را تطهیر کنند یا آن را به سهام بورس، املاک، مستغلات و غیره تبدیل کنند.

وی با تاکید بر اینکه ستاد مبارزه با مواد مخدر و مسئولین جمهوری اسلامی حداکثر تلاش خود را می‌کنند که پولشویی اتفاق نیفتد گفت: آمار دقیقی در این خصوص در دسترس نیست اما در گذشته قاچاقچیان بزرگی دستگیر شده‌اند که حجم زیادی از مواد مخدر از آنها کشف نشده اما حجم مبادلات مالی قابل توجهی داشته‌اند که این امر نشان دهنده گردش‌های مالی غیر شفاف در زمینه مواد مخدر است و پیگیری این موضوع به همین جهت مشکل خواهد بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر