پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 1554
۱۳ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۴۱
اندازه متن

ضرورت پوشش بیمه ای داروهای ترک اعتیاد به مواد دخانی

در حال حاضر داروهای ترک اعتیاد تحت پوشش بیمه ها نیستند/در حال حاضر خدمات ترک دخانیات ما به نسبت برخی از کشورها در شرایط بهتری است ولی ایده ال نبوده و نیاز به وجود داروهای جدید در این حوزه داریم.
مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه شهید

رییس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه داروهای ترک اعتیاد به مواد دخانی باید در فهرست بیمه قرار گیرند، گفت: اگر قرار است خدمات خوبی برای ترک دخانیات ارائه کنیم، باید این داروها به آسانی در اختیار افراد قرار گیرند.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری ایرنا، دکترغلامرضا حیدری افزود: اگر شرایط مناسبی فراهم نشود و داروها هم گران باشد، رغبتی برای این افراد ایجاد نمی شود تا اقدام به ترک کنند.
وی اظهار کرد: داروهایی برای ترک در کشور وجود دارد، اما داروهای خارجی مرغوب گران قیمت هستند و باید وزارت بهداشت ورود جدی تری کند تا داروها آسان تر در اختیار سیگاری ها افراد قرار گیرد.
حیدری تاکید کرد که در حال حاضر داروهای ترک اعتیاد تحت پوشش بیمه ها نیستند و اگر این اتفاق بیفتد، افراد سیگاری راغب می شوند تا آن را ترک کنند.
رییس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات بیان کرد: در حال حاضر خدمات ترک دخانیات ما به نسبت برخی از کشورها در شرایط بهتری است ولی ایده ال نبوده و نیاز به وجود داروهای جدید در این حوزه داریم.

نظارت دقیق تر بر مراکز عرضه قلیان صورت می گیرد
وی با اشاره به اینکه مقرر شد مراکزی که بدون داشتن مجوز اقدام به ارائه قلیان می کنند، پلمپ و جریمه شوند، گفت: مراکزی که مجوز ارائه قلیان دارند باید بین افرادی که قصد کشیدن قلیان را دارند و سایر افراد، فاصله ای ایجاد کنند.
رییس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات اظهار امیدواری کرد که با تحقق این موضوع در سال جاری، وضعیت بهتری نسبت سال های قبل حاصل شود.
حیدری با اشاره به اینکه مصرف دخانیات در مراکز عمومی براساس قانون ممنوع است اظهار کرد: عرصه قلیان در کافی شاپ ها یا رستوران ها با نص قانون مخالفت دارد.
وی در بخش دیگری از سخنانش به بروز تعدادی از سرطان ها براثر مصرف سیگار اشاره کرد و گفت: یکی از عوامل اصلی بروز برخی از سرطان ها، سیگار است.
حیدری ادامه داد: سیگار کشیدن فقط سبب بروز سرطان ریه نمی شود. سرطان هایی مانند پوست، زبان، حنجره، مثانه ارتباط مستقیمی با مصرف دخانیات دارند.
وی با اشاره به اینکه در افراد سیگاری این موارد 2 تا 20 برابر افزایش پیدا می کند، بیان کرد: 12.5 درصد مرگ و میرها به علت مصرف دخانیات است.

 منبع: خبرگزاری ایرنا


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر