پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 1453
۰۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۵۲
اندازه متن

انتقاد معاون رئیس‌جمهور از برخورد انتظامی با آسیب‌های اجتماعی

اگر اعتیاد موجی گسترده از آسیب‌های اجتماعی را سبب شده است، باید به موازات آن اورژانس اجتماعی را تقویت کنیم و این را یک ضرورت بدانیم، نه یک انتخاب. امدادرسانی به‌موقع به جامعه با یک ساختار مناسب یک حق برای شهروندان است و نه انتخاب برای دولت یا حاکمیت.
شهیندخت مولاوردی

 معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، با انتقاد از برخورد انتظامی با آسیب‌های اجتماعی، به‌ویژه در حوزه خانواده، درباره حادثه شکنجه زن جوان مشهدی توضیحاتی داد. شهیندخت مولاوردی در سی‌ویکمین همایش انجمن مددکاران اجتماعی گفت: جامعه زنان به عنوان اصلی‌ترین گروه مخاطب مددکاران و مددپذیران به شمار می‌رود. این جمعیت با توجه به اینکه زنان همواره در طول تاریخ مددکار بوده‌اند و خدمات خود را ارائه داده‌اند، بسیار با‌اهمیت است؛ همچنین در زمانه رشد آسیب‌های اجتماعی، یکی از اصلی‌ترین گروه‌های هدف آسیب‌پذیر، زنان هستند و باید با هدفی بلندپروازانه، آسیب‌های حوزه زنان را به صفر برسانیم یا به حداقل کاهش دهیم.
معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده افزود: تک‌تک انسان‌ها به عنوان شهروندان جامعه باید از حقوق انسانی برخوردار باشند. رشد آسیب‌های اجتماعی در چند دهه اخیر که جامعه ما را گرفتار کرده است، نیاز به مداخله اجتماعی را ضروری می‌کند و همه واقف هستیم که آلامی که از گسترش آسیب‌ها شکل گرفته است، پیش از همه زنان و دختران را گرفتار می‌کند و حق امنیت آنها را مخدوش می‌کند. وی خاطرنشان کرد: نادیده‌گرفتن حق امنیت در عرصه‌های خانوادگی و اجتماعی، زنان را در شرایط آسیب‌پذیری قرار می‌دهد و خلأ قانونی سبب می‌شود که این مشکلات از سوی نیروهای انتظامی پیگیری شود که این موضوع هم مسائل خود را دارد؛ درحالی‌که آسیب‌های اجتماعی باید از طریق مددکاران پیگیری و حل شود. مولاوردی ادامه داد: اگر اعتیاد موجی گسترده از آسیب‌های اجتماعی را سبب شده است، باید به موازات آن اورژانس اجتماعی را تقویت کنیم و این را یک ضرورت بدانیم، نه یک انتخاب. امدادرسانی به‌موقع به جامعه با یک ساختار مناسب یک حق برای شهروندان است و نه انتخاب برای دولت یا حاکمیت. مولاوردی با اشاره به حادثه شکنجه زنی در مشهد ادامه داد: چند روزی از شکنجه زن جوان مشهدی نگذشته و هنوز از این حادثه ناراحتیم؛ اما براساس تحقیقات ما این زن پیش از حوادث اخیر بارها به نهادهای ذی‌ربط مراجعه کرده بود که همیشه به او توصیه شده است به کانون گرم خانواده برگردد و این زن به کانونی برگشت که ۲۱ روز را تحت شکنجه سپری کرد.
معاون رئیس‌جمهور گفت: اگر سیستم حقوقی و قضائی ما نتوانسته پابه‌پای آسیب‌های اجتماعی تهمیدات لازم را برای مقابله با آن بیندیشد، امروزه در شرایطی هستیم که نمی‌توانیم منتظر طرح‌ها و لوایح باشیم و از اقدامات کوتاه‌مدت صرف‌نظر کنیم.
مولاوردی با بیان اینکه نقش مددکاران اجتماعی برای زنان سرپرست خانوار، زنان بی‌سرپرست یا بدسرپرست و زنان طردشده یا تحت خشونت بسیار مهم است، تأکید کرد: این زنان آسیب‌پذیر در جامعه با رشد فزاینده‌ای مواجه شده‌‌اند و تنها اقدامات مددکارانه می‌تواند حیات و ممات آنها را تداوم دهد.
وی افزود: مددکاری باید حلقه نهایی برخورد با آسیب‌های اجتماعی باشد و اگر مشکلات ساختاری مثل بی‌کاری و فقر در گسترش آسیب‌های اجتماعی مؤثر است، باید به فکر حل مشکلات زیربنایی باشیم و اقدامات مددکارانه در کنار اقدامات بلندمدت می‌تواند تأثر زیادی در رسیدن به شاخص‌های سلامت اجتماعی داشته باشد.

 منبع: روزنامه شرق


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر