پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 1250
۱۹ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۹
اندازه متن
وزير سابق تعاون، كار و رفاه اجتماعي:

خروج از ركود اقتصادی سبب كاهش اعتياد می‌شود

خروج از ركود اقتصادی سبب رونق چرخه تولید و ایجاد اشتغال شده و بیكاری را كاهش می‌دهد كه این موضوع به صورت مستقیم باعث كاهش اعتیاد و مبارزه با مواد مخدر می‌شود البته با این وجود نباید از وضعیت معتادان غافل ماند.
اسداله عباسی

وزير سابق تعاون، كار و رفاه اجتماعی با اشاره به اينكه بهبود شرايط اقتصادی مانعی برای بروز اعتياد است، تأكيد كرد: فرهنگ كار و اشتغال در كشور نياز به اصلاح دارد.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری میزان، اسداله عباسی در ادامه با بیان این مطلب که ایران از نظر موقعیت جغرافیایی به صورتی بوده كه در مجاورت با بزرگترین كشورهای تولید كننده مواد مخدر جهان قرار گرفته است، اظهار کرد: پیشگیری و مبارزه با اعتیاد نیاز به اراده جدی و ملی دارد و نمی‌توان موضوع مبارزه را تنها به یك یا دو وزارتخانه واگذار كرد و انتظار رسیدن به نتایج مطلوب را داشت.

وی رویكرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر را رویكردی مثبت برشمرد و عنوان داشت: مبارزه و پیشگیری از اعتیاد نیاز به توجه و برنامه‌ریزی به صورت فراگیر دارد. ایران در مسیر ترانزیت مواد مخدر قرار داشته و دسترسی به مواد هم بسیار سهل و آسان است و این مسائل باعث شده كه برخی افراد دارای عزت نفس پایین در معرض آسیب قرار گرفته و آلوده به مواد مخدر شوند.

وزیر سابق تعاون، كار و رفاه اجتماعی به دو موضوع پیشگیری و درمان در امر مبارزه با اعتیاد اشاره كرد و ادامه داد: به نظرم درمان در كشور رها شده و هیچ دستگاهی مسئولیت درمان معتادان را به صورت كامل قبول نمی‌كند این مسئله سبب شده چهره برخی شهرها همچون تهران در بعضی از محلات مخدوش شود و نگرانی مردم افزایش یابد. البته باید توجه داشت پیشگیری تنها بر عهده سازمان بهزیستی نیست و آموزش نیز باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد

عضو هیئت علمی دانشگاه ادامه داد: در كشور نیاز به نظرات واحد و انسجام یافته در بحث پیشگیری و درمان معتادان داریم و اجرای برنامه‌ها بدون یك حركت هماهنگ و انسجام یافته كاری عبث و بیهوده است. نیروی انتظامی،بهزیستی و ستاد مبارزه با مواد مخدر هرچند كه می‌توانند اقدامات موثری در پیشگیری از اعتیاد داشته باشند ولی نبود همكاری سایر دستگاهها و عدم انسجام مانع از رسیدن به اهداف مطلوب و ماندگار می‌شود.

عباسی با اشاره به اینكه نبود شادی به تنهایی عامل اعتیاد نیست، گفت: بیكاری و اشتغال و افسردگی و .... همه از عوامل ایجاد كننده بستر اعتیاد هستند كه برای مبارزه با این پدیده باید به علت‌های تشكیل آن توجه داشت و نواقص را به صورت ریشه‌ای حل كرد. برای اشتغال باید رشد اقتصادی ایجاد شود و در شرایط ركود نمی‌توان تعریف مناسبی از این مسئله داشت.

وی با بیان اینكه در اجتماع باید بستر رشد و تعالی جوان فراهم شود، افزود: دشمنان برای جوانان این مرز و بوم كمین كرده و ناهنجاری‌های اجتماعی باید از آنها دورساخته شود و این موضوع در گروه برنامه‌های آموزشی، اقتصادی و اجتماعی است. ارائه وام‌های بانكی و تسهیلات در این زمینه یك راه حل فرعی برای برون رفت از معضل اعتیاد است چراكه باید باید همه دستگاه‌ها ازجمله، دولت و مجلس و نهادهای دیگر برای فراهم شدن بسترهای اقصادی همكاری كنند.

وزیر سابق تعاون، كار و رفاه اجتماعی تصریح كرد: علاوه بر اینكه بهبود شرایط اقتصادی مانعی در برابر اعتیاد بوده ولی باید توجه داشت كه فرهنگ كار نیز باید اصلاح شود در بسیاری از تخصص‌ها نیاز به فعالیت در ادارات و سایر ارگان‌ها نیست ولی برخی افراد مصمم هستند تنها در همان حوزه فعالیت كنند بنابراین تحصیل در رشته‌های دانشگاهی و ایجاد شغل با فرهنگ اشتغال ارتباط مستقیم دارد.

عباسی خاطر نشان كرد: خروج از ركود اقتصادی سبب رونق چرخه تولید و ایجاد اشتغال شده و بیكاری را كاهش می‌دهد كه این موضوع به صورت مستقیم باعث كاهش اعتیاد و مبارزه با مواد مخدر می‌شود البته با این وجود نباید از وضعیت معتادان غافل ماند و نسبت به درمان و ترك و حمایت از خانواده‌هایشان اقدام كرد.

 منبع: خبرگزاری میزان

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر