پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 1155
۲۱ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۲:۲۲
اندازه متن
معاون کاهش تقاضا ستاد مبارزه با مواد مخدر:

متادون ارزانترین دارو برای درمان معتادان است/درمان نگهدارنده موثرترین روش

یکی از مشکلات متادون نزدیک بودن فاصله بین دز درمانی و دز سمی آن است که اگر افراد بیش از حد استفاده کنند ممکن است دچار مسمومیت شوند، این امر موجب توجه جدی برخی از کشورهای دنیا علاوه بر متادون به سایر داروها نیز شده است.
دکتر پرویز افشار

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه درمان نگهدارنده با متادون موثرترین روش برای درمان معتادان است گفت: در آینده نزدیک تصمیم جدی داریم که درمان معتادان را به سمت و سوی درمان های نگهدارنده سوق دهیم.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری شبستان، دکتر پرویز افشار گفت: راهکار حل اعتیاد اقدامات سلبی، قتل نسل و عقیم سازی افراد نیست؛ اعتیاد یک بیماری جسمی، روحی، روانی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و ژنتیکی است. بخش ژنتیکی یک بخش بسیار جزیی از این عوامل است و عوامل بسیار مساعدکننده، ابتلا به اعتیاد وجود دارد.

وی با بیان اینکه ما هیچ مجوزی برای عقیم سازی افراد معتاد جهت کنترل نداریم، بیان کرد: حتی اگر افراد مجاز به عقیم سازی باشند ما اجازه نخواهیم داد، چون این کار به هیچ عنوان کار درستی نیست.

افشار با اشاره به نشت داروی متادون در کشور افزود: بالغ بر شش هزار مرکز درمان در این زمینه در کشور فعالیت می کنند و کاملا طبیعی است که نشت حداقلی در مورد داروی متادون را داشته باشیم.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه در نشت متادون نباید انگشت اتهام را به سمت یک مرکز، فرد یا گروهی خاص قرار دهیم، تصریح کرد: متادون از کارخانه تولید و در اختیار مرکز پخش و دانشگاه علوم پزشکی قرار می گیرد، بنابراین چه در کارخانه و چه در انبارهای وابسته به نهادهای دولتی ،امکان نشت وجود دارد.

افشار با بیان اینکه هر چند ما نباید مراکز را بری از خطا بدانیم، تصریح کرد: اما ما باید مکانیسم هایی را دنبال کنیم که از طریق ایجاد هولوگرام و برچسب به صورت هوشمندانه ،بتوانیم در صورت مشاهده دارویی در سطح اجتماع ،با اطلاعات موجود از نشتی بودن این دارو اطمینان حاصل کنیم ،مثلا در همان لحظه تشخیص دهیم که هم اکنون این دارو می بایستی در کارخانه باشد، حالا که نشت پیداکرده از کارخانه نشت کرده است، در این راستا مصوباتی داشتیم ،وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو مکلف به انجام این کار شده اند و اقداماتی نیز در این زمینه صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه متادون داروی خوبی است و در کنترل ایدز بسیار موثر می باشد، اظهار کرد: یکی از مشکلات متادون نزدیک بودن فاصله بین دز درمانی و دز سمی آن است که اگر افراد بیش از حد استفاده کنند ممکن است دچار مسمومیت شوند، این امر موجب توجه جدی برخی از کشورهای دنیا علاوه بر متادون به سایر داروها نیز شده است.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه  ادامه داد:وقتي دسترسي به شيشه كاهش مي‌يابد و افراد به سمت مواد ديگري مي‌روند ما بايد پاسخ قانع‌كننده‌اي براي نياز آنها داشته باشيم. بايد به مقدار كافي متادون داشته باشيم كه مصرف‌كنندگان هرويين بدانند متادون در دسترس است و با كمترين فاصله مي‌توانند به خدمات كاهش آسيب دسترسي پيدا كنند.

وی با بیان اینکه بیشترین توجه در کشور ما بر مصرف داروی متادون است، بیان کرد: در برخی از کشورهای دنیا مانند فرانسه، داروی بوکومرفین و در پاره ای از کشورهای دیگر داروی مرفین استفاده می کنند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه متادون در کشور ما داروی ارزانی است به همین دلیل بیشتر از این دارو مصرف می شود اما در آینده نزدیک تصمیم جدی داریم که درمان معتادان را به سمت و سوی درمان های نگهدارنده سوق دهیم چون تنوع در ارائه خدمات درمانی و درمان نگهدارنده با متادون موثرترین روش برای درمان معتادان است.

افشار با بیان اینکه 88 درصد درمان معتادان توسط بخش غیردولتی انجام می شود، افزود: هزینه درمان نیز توسط مردم تقبل می شود. بنابراین قصد داریم در آینده با افزایش قیمت شیشه و تغییر الگوی مصرف به سمت و سوی مواد سنتی برویم. به عقیده بنده استقبال بیشتری از شربت تریاک خواهد شد و وزارت بهداشت باید به فکر تهیه این شربت در ابعاد وسیع تر باشد و زمینه استفاده از آن را نیز برای معتادان فراهم کند.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با بیان اینکه آينده‌نگري يا آينده‌پژوهي در زمينه اعتياد در كشور بسيار كم است و اين يكي از حلقه‌هاي مفقوده است كه بايد حتما راجع به  آن فكر شود. خاطر نشان کرد: اما مطالعات دنيا حكايت از آن دارد كه معتادان بيش از ٥ الي ١٠ سال روي يك ماده نمي‌مانند و اين رفتار، دايم در حال تغيير است. و قاچاقچيان از همين تغيير رفتار و الگوي مصرف براي ورود مواد جديد استفاده مي‌كنند كه حتي اگر مواد جديدي نداشته باشند، همان مواد قديمي را با اسم و رنگ و شكل جديد وارد بازار مي‌كنند.

افشار با بیان اینکه دسترسی آسان به مواد مخدر یکی از دلایل مصرف بی رویه مواد مخدر است  گفت: برنامه ریزی بر روی کاهش عرضه برای کاهش مصرف کافی نیست و باید بر روی کاهش تقاضا نیز برنامه ریزی شود. هم اکنون میزان پیشگیری از مصرف بین  هشت تا 15 درصد است  ولی این میزان باید به 40 درصد برسد .

منبع: خبرگزاری شبستان

پایان پیام
بازنشر
نظرات (1)
مجتبی دشت بشی | ۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۰۶:۳۱
0 0
سلام جای بسی خوشحالی است که افرادی جدیدا در راس امر درمان معتادان هستند که از بینش وآگاهي خوبی نسبت به اعتیاد برخوردار هستند امیدوارم که مسیولین امر اعتیاد در استان فارس هم به این بینش برسند
ارسال نظر