پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 1084
۰۱ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۵۸
اندازه متن
مقام مسئول در کمیته مستقل مبارزه با موادمخدر:

تشکیل سازمان امور اجتماعی اقدامی مثبت است

آیا در صورت تشکیل سازمان امور اجتماعی در وزارت کشور این سازمان می تواند از نظر حقوقی در حوزه اعتیاد ورود پیدا کند؟ خیر. زیرا بحث سیاستگذاری و مدیریت در حوزه موادمخدر براساس ماده 33 قانون مبارزه با موادمخدر به ستاد مبارزه با موادمخدر واگذار شده است.
سعید صفاتیان

 رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام، ارائه طرحی به ریاست جمهوری برای تشکیل سازمان امور اجتماعی را اقدامی مثبت دانست.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری ایرنا، سعید صفاتیان افزود: با توجه به اینکه مقرر شده سازمان امور اجتماعی در وزارت کشور تشکیل شود و اکنون در مرحله طراحی قرار دارد، تشکیل آن می تواند راهکاری جدی برای کاهش آسیب های اجتماعی بویژه اعتیاد در کشور باشد.

وی تصریح کرد: اما نکته اساسی این است که آیا این سازمان می تواند از نظر حقوقی در حوزه اعتیاد ورود پیدا کند، که این موضوع امکانپذیر نیست زیرا بحث سیاستگذاری و مدیریت در حوزه موادمخدر براساس ماده 33 قانون مبارزه با موادمخدر به ستاد مبارزه با موادمخدر واگذار شده است.
صفاتیان ادامه داد: براساس سیاست های کلی برنامه ششم که در مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز به تصویب رسیده و دارای 80 بند است، بند 57 آن مربوط به حوزه موادمخدر است، اما دولت در هفته گذشته لایحه ای تقدیم مجلس شورای اسلامی کرده که تبصره 40 آن مربوط به حوزه اجتماعی است.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در سیاست های برنامه ششم توسعه، موضوعات اجتماعی زیادی داشتیم، در لایحه دولت آن طور که باید حوزه اجتماعی را پررنگ نمی بینیم و انتظار داشتیم که بندها و تبصره های مختلفی به این حوزه بسیار مهم اختصاص داده می شد.
رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: نکته اساسی این است که در سیاست های کلی برنامه ششم یک بند به موادمخدر اختصاص داشت اما دولت در حوزه اعتیاد تمایلی برای فعالیت ندارد و این موضوع را در لایحه تقدیمی به مجلس می بینیم.
وی با بیان اینکه در سیاست های کلی برنامه ششم، کاهش 25 درصدی اعتیاد در کشور نیز مطرح شده، افزود: اما این موضوع مشخص نیست که در لایحه دولت، آسیب های اجتماعی چگونه دیده شده زیرا در این لایحه دولت کاهش 25 درصدی آسیب های اجتماعی از جمله اعتیاد نوشته شده است.
صفاتیان با بیان اینکه در این لایحه مشخص نیست که وظیفه کاهش 25 درصدی اعتیاد برعهده چه ارگانی است، ادامه داد: طبق قانون مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام، حوزه اعتیاد مربوط به ستاد مبارزه با موادمخدر است و سازمان های اجتماعی نمی توانند به این موضوع ورود پیدا کنند.
رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: راه اندازی سازمان امور اجتماعی کار خوبی است اما باید در جایی متمرکز و پاسخگو باشد زیرا اکنون در حوزه های اجتماعی سازمان های مختلف مانند شهرداری، بهزیستی، نیروی انتظامی، وزارت کشور و وزارت رفاه دخیل هستند.
وی گفت: تشکیل سازمان امور اجتماعی به خاطر اینکه رئیس جمهوری درگیر مسائل اجتماعی می شود کار بسیار خوبی است اما باید بیشتر به موضوع اعتیاد پرداخته شود.
به گفته وی، در برنامه ششم توسعه که حدود پنج ماه پیش سیاست های کلی آن در مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسید، در بند 57 آن که مربوط به حوزه موادمخدر است آمده است، مبارزه با موادمخدر و انواع روانگردان ها در چارچوب سیاست های کلی و با هدف کاهش 25 درصدی اعتیاد در کشور در مدت پنج سال انجام شود اما در لایحه دولت، کاهش 25 درصدی مربوط به تمامی آسیب های اجتماعی از جمله طلاق، حاشیه نشینی، تخلفات و بخشی از آن اعتیاد است.
ستاد مبارزه با موادمخدر تعداد مصرف کنندگان موادمخدر در کشور را یک میلیون و 325 هزار نفر اعلام کرده است.

 منبع: خبرگزاری ایرنا


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر