پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 1000
۰۸ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۳:۱۰
اندازه متن
رییس سازمان بهزیستی کشور:

اقدامات شهرداری درحوزه آسیب‌ها صدقه نیست وظیفه است

بهزیستی آمادگی خود را برای ساماندهی به آسیب دیدگان اجتماعی بارها اعلام کرده است به این ترتیب اظهارات برخی مسئولان شهرداری مبنی بر پای کار نبودن بهزیستی در این حوزه فراکنی است.
انوشیروان محسنی بندپی

رییس سازمان بهزیستی کشور گفت: شهرداری یک نهاد اجتماعی و خدماتی است که براساس قانون و منطق باید در جهت ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی اقدام کند به همین دلیل چنانچه شهرداری اقداماتی را در حوزه آسیب ها و آسیب دیدگان انجام می دهد نباید تصور کند به مردم صدقه داده و اقدام فوق‌العاده ای را به انجام رسانده بلکه باید بداند مطابق قانون در این حوزه دارای وظایفی است.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از  خبرگزاری ایسنا، دکتر انوشیروان محسنی بندپی، اظهارات شهرداری تهران علیه سازمان بهزیستی کشور را فرافکنی دانست و گفت: بهزیستی آمادگی خود را برای ساماندهی به آسیب دیدگان اجتماعی بارها اعلام کرده است به این ترتیب اظهارات برخی مسئولان شهرداری مبنی بر پای کار نبودن بهزیستی در این حوزه فراکنی است.

نگهداری بیماران HIV مثبت بر عهده بهزیستی نیست

وی در ادامه در پاسخ به برخی انتقادات سازمان رفاه شهرداری تهران مبنی بر رسوب آسیب دیدگان اجتماعی مبتلا به HIV مثبت در مددسراهای شهرداری به دلیل عدم پذیرش این گروه از سوی سازمان بهزیستی، گفت: نگهداری بیماران HIV مثبت بر عهده بهزیستی نیست، این افراد باید درمان شده و خدمات درمانی مبتنی بر پروتکل های درمانی به آن ها ارائه شود؛ علت غربالگری افراد نیز آنست که متوجه شویم چنانچه فردی به هپاتیت، HIV مثبت و... مبتلاست، شناسایی و برای درمان به مراکز ارائه خدمات درمانی و تشخیصی ارجاع داده شود.

بندپی ادامه داد: در هیچ جا از 150 وظیفه‌ای که طبق قانون به بهزیستی محول شده به رسیدگی و نگهداری افراد مبتلا به HIV مثبت توسط بهزیستی اشاره نشده؛ بهزیستی اصلا تخصص و ابزار نگهداری و رسیدگی به این افراد را در اختیار ندارد.

وی تصریح کرد: اگر قرار باشد به واسطه آنکه فرد مبتلا به HIV مثبت است آن را آسیب دیده در نظر گرفته و گمان کنیم بهزیستی مسئول رسیدگی به آن است در این صورت باید تصور کنیم، مسئولیت رسیدگی به مبتلایان بسیاری از بیماری‌ها را نیز برعهده بهزیستی است، برای مثال نمی‌توان اینطور در نظر گرفت که فردی که به واسطه سرطان دچار آسیبی چون فقر شده باید تحت پوشش بهزیستی قرار گیرد، زیرا بهزیستی توان و امکانات آن را ندارد.

رییس سازمان بهزیستی ادامه داد: قانون وظایف مشخصی را به عهده بهزیستی گذاشته و در مسئله آسیب های اجتماعی نیاز است، علاوه بر بهزیستی سایر دستگاه های اجرایی نیز پای کار بیایند.

محسنی بندپی همچنین درباره جمع‌آوری آسیب‌دیدگان از سطح شهر گفت: جمع آوری آسیب دیدگان از سطح خیابان ها، پارک ها و گودال ها و... براساس قانون باید توسط نیروی انتظامی و با حکم دادستانی صورت گیرد و در واقع پس از آنکه تمهیداتی برای نگهداری آنان اتخاذ شد نسبت به جمع‌آوریشان اقدام شده و پس از غربالگری و تشخیص نوع آسیب به هر یک از نهاد های مربوطه واگذار شوند.

وی افزود: بهزیستی به جز معتادان متجاهر که باید در مراکز ماده 16 نگهداری شوند در صورت وجود ظرفیت و امکانات سایر آسیب دیدگان را نیز پذیرش خواهد کرد.

رییس سازمان بهزیستی کشور در ادامه ضمن بیان آنکه بهزیستی در مساله معتادان متجاهر مسئولیتی ندارد ادامه داد: زیرا رسیدگی به آن‌ها به عهده ستاد مبارزه مواد مخدر و مسائل پزشکی و درمانی آن‌ها بر عهده وزارت بهداشت است.

به گفته محسنی بندپی، بهزیستی بر مراکز ماده 15 به خوبی نظارت داشته و اخیرا نیز دستور العمل ارائه مجوز به این مراکز بازنگری شده است؛ این درحالیست که وزارت بهداشت که متولی صدور مجوز به مراکز ماده 16 ویژه معتادین متجاهر است تاکنون به یک مرکز ماده 16 مجوز نداده است و هیچ کس هم علت آن را نمی پرسد،به این ترتیب گمان میکنم شاید علت وجود چنین نگاه هایی این باشد که به هرحال آنجا وزارتخانه ای چون وزارت بهداشت است اما ما بهزیستی هستیم....

وی همچنین گفت: نیاز است بررسی کنیم که چه طور بهزیستی وظایف خود را در حوزه جمعیت معلولان، کودکان شیرخوار و مراکز ماده 15 و ... به خوبی به انجام می‌رساند اما هنگامی که صحبت از ساماندهی سایر آسیب های اجتماعی که نیاز به همکاری و همراهی سایر دستگاه های اجرایی دارد به میان می آید با چنین مشکلات عدیده ای مواجه می شویم.

به گزارش ایسنا، در حالیکه حبیب الله مسعودی فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور چندی پیش رسیدگی به بی خانمان‌ها و متکدیان را بر عهده شهرداری و نگهداری اولیه آن‌ها را وظیفه شهرداری دانسته بود، مهدی مقسومی، مدیرحقوقی سازمان رفاه شهرداری تهران با بیان اینکه بر اساس ماده 6 آیین نامه جمع آوری متکدیان، سازمان بهزیستی مسئولیت نگهداری افراد بی سرپرست و ناتوان و معلول دارد و آموزش آنها را بر عهده دارد در پاسخ به اظهارات فرید اظهار کرده بود: ذیل همین ماده ایجاد پوشش حمایتی لازم برای افراد فوق الذکر تا زمان بازگشت به زندگی از وظایف بهزیستی است.

در عین حال بنا بر گفته فرید، در مساله کودکان خیابانی نیز قانون، شهرداری‌ها را مکلف کرده است که محل نگهداری این کودکان را تعیین و حتی تجهیز کند و سپس به بهزیستی تحویل دهد این درحالیست که برای مثال در تهران تنها مرکزی که به این شکل فعالیت می‌کند، مرکز "یاسر" است.

اما در این باره مدیرحقوقی سازمان رفاه شهرداری تهران نظر دیگری دارد و به گفته وی، براساس ماده 4 قانون آیین نامه حمایت از زنان و کودکان بی سرپرست مصوبه سال 71، حمایت‌های مالی، نگهداری و پرداخت مقرری ماهیانه و بیمه نسبت به کودکان جزو وظایف بهزیستی است و براساس ماده 2 آیین نامه ساماندهی کودکان خیابانی، شناسایی، جذب، نگهداری و توانمندسازی کودکان خیابان و همچنین انجام اقدامات پس از ترخیص تا رسیدن به فرجام قابل اطمینان، از وظایف بهزیستی است. شهرداری به عنوان یک سازمان همکار در بحث ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی همچون کودکان کار در کنار بهزیستی کمک دهنده است و با ایجاد فضاهای فیزیکی مناسب با این سازمان همکاری می‌کند که برهمین اساس مرکز یاسر که تنها مرکز بهزیستی برای نگهداری کودکان است از طرف شهرداری واگذارشده که متاسفانه تعداد کمی کودکان در آن نگهداری می‌شود، به‌گونه‌ای که بعید می‌دانم ظرفیت آن به عددی دو رقمی برسد.

مقسومی همچنین خاطر نشان کرده بود: هنگامی که شهرداری نسبت به جمع آوری آسیب‌ دیدگان اجتماعی اقدام می‌کند باید سازمانی باشد که آنها را از ما تحویل گرفته و در راستای بهبود اوضاعشان اقدام کنند تا مجددا به خیابان‌ها بازنگردند؛ چرا که ما در حال حاضر با مواردی روبرو هستیم که هر 20 روز یکبار توسط مأموران شهرداری جذب می‌شوند اما باز دوباره ظرف 24 ساعت به کف خیابان باز می‌گردند.

منبع: خبرگزاری ایسنا


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر