پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 983
۰۴ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۲:۵۹
اندازه متن
مسئول بیماری های واگیر مرکز بهداشت اصفهان:

گسترش بیماری ایدز از طریق روابط پر خطر رو به افزایش است

با توجه به سیر فزاینده شیوع این بیماری باید در برخی موارد، برنامه های کاهش آسیب از جمله توزیع سرنگ یک بار مصرف بین معتادان تزریقی یا وسایل پیشگیری از بارداری بین افراد دارای رفتارهای پر خطر جنسی اجرایی شود.
ایدز

 مسئول بیماری های واگیر مرکز بهداشت اصفهان، موج سوم ایدز در کشورمان را قابل توجه خواند و گفت: گسترش بیماری ایدز به ویژه از طریق روابط جنسی پر خطر رو به افزایش است.

 به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری ایرنا، دکتر رضا فدایی در همایش « سرمایه های اجتماعی، هم پیمان در برابر گسترش ایدز » در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، تعداد موارد ثبت شده ابتلا به ایدز در کشور را 30 هزار نفر شامل 88 درصد مرد و 12 درصد زن اعلام و اضافه کرد: تعداد کل بیماران مبتلا به ایدز در کشورمان حدود 85 تا یکصد هزار نفر تخمین زده می شود.
فدایی، تعداد موارد ثبت شده ابتلا به ایدز در استان اصفهان را 665 نفر شامل 556 مرد و 109 زن اعلام و اضافه کرد: از این تعداد 342 نفر وارد مرحله بیماری شده و 227 نفر فوت کرده اند که از موارد فوتی 214 نفر مرد و 13 نفر زن هستند.
وی دلایل ابتلای به ایدز در کشور را را 67.5 درصد از اعتیاد تزریقی، 22.4 درصد از روابط جنسی، 1.8 درصد از مادر به کودک، 7.1 درصد نامشخص و 1.2 درصد از خون آلوده خواند و خاطرنشان کرد: موارد ابتلا به خون مربوط به موضوع بیماران هموفیلی است که در سال های گذشته رخ داد و اکنون هیچ مشکلی از نظر خون نداریم.
این پزشک با تاکید بر اینکه سهم انتقال ایدز از طریق روابط جنسی پر خطر رو به افزایش است تصریح کرد: نزدیک به نیمی از موارد ثبت شده ابتلا به ایدز در سال 93 در استان اصفهان از طریق تماس جنسی بوده است.
وی افزود: ممکن است تعداد معتادان تزریقی در کشور چندان زیاد نشود اما ارتباط های متفرقه جنسی می تواند گسترده باشد.

هر یک نفر کاهش ابتلا به ایدز صرفه 16 هزار دلاری به همراه دارد
وی با بیان اینکه در برنامه های بیماری ایدز باید از ایجاد وحشت جلوگیری کنیم گفت: با توجه به سیر فزاینده شیوع این بیماری باید در برخی موارد، برنامه های کاهش آسیب را اجرا کرد از جمله توزیع سرنگ یک بار مصرف بین معتادان تزریقی یا وسایل پیشگیری از بارداری بین افراد دارای رفتارهای پر خطر جنسی.
مسئول بیماری های واگیر مرکز بهداشت اصفهان با تاکید بر اینکه هر جا این برنامه ها اجرا شده، جواب مثبت داده است افزود: ما باید علاوه بر این برنامه ها، معتادان و افراد دارای رفتارهای پر خطر جنسی را نیز حمایت کنیم تا اعتیاد یا رفتارهای پر خطر خود را کنار بگذارند.
وی به برخی مخالفت ها در این زمینه اشاره و تصریح کرد: هر جا که این برنامه ها اجرا شده نه روابط جنسی افزایش یافته و نه تعداد معتادان زیاد شده بلکه حتی بیماری هایی مانند هپاتیت کاهش یافته است که ما اکنون از این موضوع غافل هستیم.
وی ادامه داد: 30 تا 50 درصد از پیشگیری از ایدز در این است که بیماران موجود را خوب کنترل و درمان کنیم.
وی همکاری و مشارکت مردم و سازمان های غیر دولتی در این زمینه را نیز ضروری خواند و گفت: ما باید به گروه های پر خطر مانند معتادان یا زنان دارای رفتارهای پر خطر جنسی دسترسی داشته باشیم، توجه ویژه به جوانان و نوجوانان کنیم و سطح آگاهی آنها را در این زمینه بالا ببریم.
فدایی ادامه داد: همچنین باید به طراحی روش های آموزشی و پیشگیری بر مبنای فرهنگ بومی پرداخته و برنامه های درمانی را گسترش دهیم.
وی زنان و دختران را قربانی بیماری ایدز خواند و تصریح کرد: سیر مرگ برای مبتلا به این بیماری سریعتر از مردان است.
وی همچنین با بیان اینکه با هر یک درصد افزایش درمان ایدز با دارو، میزان بروز عفونت اچ آی وی 1.1 درصد کاهش می یابد گفت: هر یک نفر کمتر مبتلا به ایدز در سال 16 هزار دلار صرفه اقتصادی نصیب کشور می کند.

ایدز از طریق گزش حشرات منتقل نمی شود 
مسئول بیماری های واگیر مرکز بهداشت اصفهان گفت: این بیماری هنوز علاج قطعی و واکسن ندارد هرچند روش ها و داروهای درمانی برای کنترل آن وجود دارد.
وی افزود: امروز دیگر ایدز به بیماری قابل مدیریت تبدیل شده و بیمار می تواند با مصرف دارو و مراقبت یک زندگی طبیعی داشته باشد.
وی با اشاره به شعار امسال سازمان بهداشت جهانی درباره ایدز گفت: بر اساس این شعار تا سال 2030 می توانیم شاهد پایان اپیدمی ایدز در جهان باشیم به شرطی که همه راه های انتقال آن مانند تزریق مشترک، انتقال خون، تماس جنسی و مادر به نوزاد مسدود شود.
فدایی تصریح کرد: در صورت تحقق این شعار، شیوع بسیاری از عفونت های همراه مانند سل یا تبعات اجتماعی این بیماری به شدت کاهش می یابد.
وی عامل بیماری ایدز را ویروس نقص ایمنی ( HIV) اعلام و اظهار کرد: مهمترین راه های انتقال آن تزریق خون و فراورده های آلوده، تزریق با سرنگ آلوده، استفاده از وسائل تیز آلوده ، تماس جنسی و از مادر به کودک است.
این پزشک تاکید کرد: ویروس ایدز از طریق دست دادن، کنار هم نشستن، روبوسی، گزش حشرات، حمام و استخر عمومی، ظروف غذاخوری و البسه مشترک منتقل نمی شود.
فدایی با اشاره به سه مرحله ابتلا به ایدز آنها را پنجره (آغازین)، آلودگی و بیماری عنوان و اضافه کرد: در مرحله پنجره نه علائم بیماری مشخص است و نه جواب آزمایش ها مثبت اما در مرحله آلودگی جواب آزمایش ها مثبت است هرچند علائم بیماری خود را نشان نمی دهد که این دوره ممکن است تا 10 سال طول بکشد.
وی ادامه داد: در مرحله بیماری است که علامت های ایدز خود را نشان می دهد.
این پزشک تاکید کرد: بهترین مرحله برای اقدام درباره ایدز، مرحله آلودگی است که باید با گروه های پر خطر و هدف مشاوره کرده و از آنها آزمایش بگیریم.
مسئول بیماری های واگیر مرکز بهداشت اصفهان، ایدز را یک بیماری عفونی خواند که امروز به یک موضوع مهم بهداشتی تبدیل شده و برای مبارزه و کنترل آن باید ابتدا بافت فرهنگی و اجتماعی جامعه خودمان را بشناسیم و بر اساس آن برنامه ریزی کنیم.
وی با بیان اینکه به دلیل عدم هماهنگی در این روش ها، ایدز به یک ننگ و بدنامی تبدیل شده است افزود: ما باید روی فرهنگ سازی درباره بیماری ایدز بیشتر کار کنیم.

 مرکز رشد ایدز به آسیا و اروپای شرقی منتقل شده است
فدایی با بیان اینکه امروزه هنوز برخی کشورها بیماری ایدز را انکار کرده و نسبت به آن عملکرد تک قطبی دارند گفت: با اقدامات پیشگیرانه ای که کشورهای غربی و حتی افریقایی انجام دادند، شتاب ایدز در دهه اول قرن جاری در غرب کاهش یافت و کشورهای افریقایی نیز در پنج سال گذشته موفقیت هایی در این زمینه کسب کردند.
این پزشک با تاکید بر اینکه مرکز رشد ایدز از افریقا به آسیا و اروپای شرقی منتقل شده است افزود: اوج این بیماری در کشورهای شمال ایران (جمهوری های تازه استقلال یافته شوروی) و بی حفاظ ترین کشور در برابر آن، کامبوج است.
وی گسترش ایدز در آسیا را انفجاری خواند و تصریح کرد: میزان ابتلا به این بیماری در مدیترانه شرقی سیر فزاینده ای دارد.
همایش « سرمایه های اجتماعی، هم پیمان در برابر گسترش ایدز » از سوی استانداری، مرکز بهداشت و بهزیستی اصفهان جهت آموزش کارشناسان و مدیران اداره ها و موسسه های دولتی و غیر دولتی به مدت یک روز در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد. 
اول دسامبر مصادف با دهم آذر روز جهانی اچ آی وی (HIV ) و شعار امسال این روز، « بشتابیم به سوی پایان همه گیری ایدز با تشخیص به موقع، درمان به موقع و حمایت از بیماران » است.
خط تلفن مشاوره ایدز 09686 و مرکز مشاوره بیماری های رفتاری در اصفهان، مرکز بهداشتی درمانی نواب صفوی در میدان احمدآباد است.

 منبع: خبرگزاری ایرنا

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر