پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 743
۲۲ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۲
اندازه متن
مشاور کمیسیون اجتماعی مجلس:

ایران در مبارزه با مواد مخدر سپر بلای افغانستان و اروپا شده است

باید به اروپا و کشورهای غربی اولتیماتوم دهیم که اگر با ما در مبارزه با مواد مخدر همکاری نکنند، مانع از ترانزیت مواد به کشورهای آنان نخواهیم شد/باید محل‌هایی را برای دسترسی معتادان ته خطی به صورت محافظت شده به مواد مخدر در نظرگیریم.
 نصراله ترابی مشاور کمیسیون اجتماعی مجلس

مشاور کمیسیون اجتماعی مجلس گفت:« ايران در مسیر ترانزیت مواد مخدر به اروپا قرار گرفته و هزینه و خسارت زیادی را متحمل شده است. در واقع كشور ما سپر بلای افغانستان و اروپا شده و این مساله جای بحث ملی دارد.»

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد (ادنا) و به نقل از روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر ، نصراله ترابی اظهارداشت: «مساله اعتیاد و مواد مخدر در سه بخش جهانی، داخلی و مرزی قابل بررسی است که باید برای هرکدام نگاه متفاوت و برنامه‌های جداگانه‌ای را انجام داد. در سطح بین المللی مبارزه با اعتیاد استفاده از همه ابرازهای جهانی و دیپلماسی قوی را طلب می‌کند. سازمان ملل هم لازم است برای همکاری با ایران و سایر کشورها جهت مبارزه با مواد مخدر برنامه‌های منسجمی را در دستور کار داشته باشد.»

وی با اشاره به اینکه انسداد کامل مرز و جلوگیری همه جانبه از ورود مواد مخدر به کشور از جمله برنامه‌های مرزی بوده که همواره مورد توجه مسئولان انتظامی و نظامی قرار داشته، ادامه داد:« دولت و مجلس باید همکاری خود را جهت در نظر گرفتن بودجه لازم برای مبارزه با اعتیاد و پیشگیری از مواد مخدر داشته باشد.»

مشاور کمیسیون اجتماعی مجلس در مورد اقدامات داخلی مبارزه با مواد مخدر گفت: «کشور ما در مسیر ترانزیت مواد مخدر به اروپا قرار گرفته و در این رابطه هزینه و خسارت زیادی اعم از جانی و مالی به ما وارد شده است. به نظرم ایران اسلامی ما سپر بلای افغانستان و اروپا شده و این مساله جای بحث ملی دارد.»

ترابی در ادامه تاکید کرد: «داخل کشور مساله عرضه و تقاضا را باید مورد مطالعه قرار دهیم. مبارزه با مواد مخدر در زمینه تقاضا باشد نه عرضه. به نظرم سیاست‌های مبارزه با مواد مخدر باید تغییر کند و شیوه‌های متفاوتی را اجرایی کنیم. چرا باید این همه هزینه برای جلوگیری از ترانزیت مواد مخدر از افغانستان به اروپا بپردازیم در حالی که آنها ما را متهم به زیر پا گذاشتن حقوق بشر کرده و در عین حال در تجهیز ما به امکانات پیشرفته جهت مبارزه با مواد مخدر همکاری نمی‌کنند.»

وی تصریح کرد:« باید به اروپا و کشورهای غربی اولتیماتوم دهیم که اگر با ما در مبارزه با مواد مخدر همکاری نکنند، مانع از ترانزیت مواد به کشورهای آنان نخواهیم شد. باید حتما این مسائل در جلسات کارشناسی مطرح شود و دیدگاه‌های متفاوت مورد بررسی قرار گیرد.»

این نماینده سابق مجلس افزود: «مدام آمار اعدام قاچاقچیان و کشف مواد مخدر در کشور را اعلام می‌کنیم ولی آیا با این وجود آمار کشفیات و معتادان کاسته شده است؟! در صورتی که اقدامات انجام گرفته پیشگیرنده بوده باید راه را ادامه دهیم ولی در غیر اینصورت باید دنبال راهکارها و شیوه‌های جدید باشیم و از تجربیات سایر کشورها در سطح بین الملل بهره‌مند شویم.»

ترابی اظهارداشت: «باید محل‌هایی را برای دسترسی معتادان ته خطی به صورت محافظت شده به مواد مخدر در نظرگیریم که با این رویکرد مانع از اعتیاد سایر جامعه شویم در زمان واحد باید زمینه اشتغال افراد را فراهم ساخت و آموزش‌های پیشگیری از اعتیاد را مورد توجه بیشتر قرار داد.»

وی در رابطه با مساله کمبود شادی و اعتیاد گفت: نمی‎توان شادی مصنوعی جهت رفع اعتیاد ایجاد کنیم. شادی باید از دل خانواده‌ها جوانه زند و گسترش یابد. جوانی که اشتغال ندارد، در صورتی که آستانه تحمل آن پایین باشد به سمت مواد مخدر روی می‌آورد . مشکلات معیشتی و بیماری‌های حاد افسردگی در خانواده را به همراه دارد.

این نماینده سابق مجلس. در پایان با اشاره به اینکه با برگزاری کنسرت به تنهایی شادی ایجاد نمی‌شود، خاطر نشان کرد: «باید مردم را ریشه‌ای به شادی رسانید و در کنار شادی درونی، شادی اجتماعی را نیز فراهم سازیم. این رویکرد در ایجاد شادی قطعا پیشگیری از اعتیاد به شمار رفته و لازم است مورد توجه مسئولان قرار گیرد.»

منبع خبر: روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر