پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 728
۲۰ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۴۴
اندازه متن

۱۳۰ هزار دانش آموز معتاد از تکذیب تا تایید

ستاد مبارزه با مواد مخدر هر چند ماهی آمار هایی از اعتیاد دانش آموزی و دانشجویی را می دهد در مقابل هیچ گاه وزارت آموزش و پرورش درعین قبول نداشتن این آمار ها، اعدادی از آمار اعتیاد دانش آموزان ارایه نمی دهد.
مدرسه

آمارهای ستاد مبارزه با مواد مخدر نشان می دهد که از هر ۱۰۰ دانش آموز یک دانش آموز اعتیاد دارد یعنی ۱۳۰ هزار از ۱۳ میلیون دانش آموز معتاد هستند اما وزارت آموزش و پرورش این آمارها را قبول ندارد.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد (ادنا) و به نقل از خبرگزاری شبستان، ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرده است«:حدود یک درصد از دانش آموزان معتاد هستند، 67 درصد دانشجویان مصرف‌کننده موادمخدر و محرک اولین تجربه شان مربوط به دوران دانش آموزی بوده است. »

این آمار ها نشان می دهد که سن اعتیاد دیگر مختص زنان و مردان نیست کسانی هستند که هنوز خیلی به رسمیت شناخته نشده اما طمع ویرانی را در حال چشیدن هستند.

 آمار هایی که ستاد مبارزه با موادمخدر می دهد آموزش و پرورش قبول ندارد  به طوریکه که وزیر آموزش و پرورش در واکنش به اعلام این آمار ها می گوید:« آمارها را آن‌طوری که بعضاً اعلام می‌شود، قبول نداریم و امیدواریم با تعاملاتی بیش‌تر، نارسایی در اطلاع‌رسانی به حداقل برسد.»

با وجود تایید و تکذیب های که میان ستاد مبارزه با مواد مخدر و وزارت آموزش و پرورش وجود دارد اما ستاد مبارزه با مواد مخدر هر چند ماهی آمار هایی از اعتیاد دانش آموزی و دانشجویی را می دهد در مقابل هیچ گاه وزارت آموزش و پرورش درعین قبول نداشتن این آمار ها، اعدادی از آمار اعتیاد دانش آموزان ارایه نمی دهد.

علیرضا جزینی،قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر در مراسم انعقاد تفاهمنامه همکاری‌های مشترک میان دبیرخانه ستاد مبارزه با موادمخدر و دانشگاه علم و فرهنگ گفته است: «در حال حاضر 67 درصد دانشجویان مصرف‌کننده موادمخدر و محرک اولین تجربه شان مربوط به دوران دانش آموزی بوده است که چنانچه از این مساله غفلت کنیم و پیشگیری از آن را در دستور کار خود قرار ندهیم حتی کارآفرینی نیز در کشور نتیجه‌بخش نخواهند بود.»

به گفته وی ترامادول، متادون و ... از جمله موادی هستند که خیلی راحت در کشور به طور غیرمجاز وارد و در بین دانش‌آموزان و دانشجویان توزیع می‌شوند، به همین دلیل این کشفیات امری بسیار مهم است.

جزینی به جلسه مفصل ستاد مبارزه با موادمخدر با وزیر آموزش و پرورش نیز اشاره کرده و می گوید: «هفته گذشته جلسه‌ای را با آموزش و پرورش برگزار کردیم تا بتوانیم موضوع پیشگیری اولیه اعتیاد را در حوزه دانش آموزی نیز گسترش دهیم.»

مسوولان دیگر آموزش وپرورش نیز تاکید بر انکار آمار ها دارند البته باید خرسند باشیم وجود دانش آموز معتاد همانند گذشته تکذیب نمی شود.

در این ارتباط نادر منصور كيايي، مدير‌كل دفتر مراقبت در برابر آسيب‌هاي اجتماعي آموزش و پرورش می گوید: «ما در وزارت آموزش و پرورش اغلب با این پرسش روبروییم که آمار وضعیت اعتیاد دانش آموزان چقدر است. تحلیل هایی نیز در این باره وجود دارد و می نویسند وزارت آموزش و پرورش آمارها را انکار می کند. ما در وزارت آموزش و پرورش خطر اعتیاد را سالهاست قبول داریم و درباره اش برنامه ریزی می کنیم. »

وی افزود:« آمارهایی که اغلب در رسانه ها منتشر می شوند لازم است درباره مقدمه و موخره اش و روش شناسی آن بیشتر توضیح داده شود. این که اعدادی با درصد و فراوانی ذکر می شود این آمارها بیشتر از طریق مطالعات شیوع شناسی به دست می آید و آمارهای دقیقی برای سنجش میزان اعتیاد نیست.»

 سال 81 گرایش به مواد مخدر دانش آموزان در مقطع راهنمایی و دبیرستان نیم درصد بود ه و در سال 90 این میزان به یک درصد رسیده است.

حمید صرامی مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر  در این ارتباط می گوید:« این آمار نشان می دهد زمینه های خطرپذیری، فشار مصرف، گروه همسالان و مصرف های یک باره، زیاد شده. البته ما نمی گوییم همه مشکل سر خانواده است. همه نهادهای فرهنگی و خانوادگی در کنار خانواده، باید در این بحث درگیر شوند. »

صرامی تصریح کرد:« وزارت آموزش وپرورش یکی از 12 عضو اصلی ستاد مبارزه با مواد مخدر است. در سالهای اخیر اقدامات این وزارت در جهت مهارت آموزی و تقویت رفتارهای مروج سلامت افزایش چشمگیری یافته. ولی باید قبول کرد میزان سطح پوشش دانش آموزان متناسب با حجم تهدید نیست.الان آمارها نشان می دهد این میزان 8 درصد است. بر اساس سند جامع که  در سال 90 به همه دستگاه ها ابلاغ شده، باید سالانه 7 درصد از افراد تحت پوشش قرار گیرند. »

اما آموزش و پرورش آمارهای ستاد مبارزه با مواد مخدر را قبول ندارد و کیایی مدعی است که با ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره آمار سطح پوشش برنامه های فرهنگی پیشگیری از مواد مخدر در دانش آموزان موافق نیست.

مدير‌كل دفتر مراقبت در برابر آسيب‌هاي اجتماعي آموزش و پرورش  تصریح کرد: «این عدد 8 درصد درباره میزان پوشش فعالیت در کارهایی غیر از همکاریهایی است که با ستاد مبارزه با مواد مخدر داریم، ما اقدامات دیگری نیز داریم که این ستاد لحاظ نکرده، برای همین نرخ پوشش 8 درصد نیست. آقای دکتر صرامی 8 درصد را روی بعد آموزش پیشگیری گفتند. برای همین اشاره می کنم اعداد به جوانب مختلفی اشاره دارند. ما در وزارتخانه برنامه های متعددی اجرا می کنیم. دفتر مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی داریم که نشان دهنده اراده وزارت خانه برای پشگیری از اعتیاد است. دسته ای از برنامه های ما برای پیشگیری و مراقبت از امور دانش آموزان است که فعالیتهای گسترده آموزشی برای دانش آموزان والدین و کارکنان دارند. رویکرد آموزش رشدمدار را داریم که متناسب با دوره های تحصیلی مهارت های خودمراقبتی را افزایش می دهیم.»

 باورهای غلط، لذت طلبی های افراطی، کنجکاوی های هدایت نشده ، نبود سرگرمی ها سالم و متنوع از دلایلی هستند که دانش آموزان به مواد مخدر گرایش دارند به طوری که15 سالگی سن شیوع و تجربه مصرف در کشور است.

 مشاور دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر  درباره ی دلایل اعتیاد دانش آموزان تصریح کرد:«یکی از موضوعاتی که در قرن بیست و یکم در همه جوامع نوجوانان با آن گرفتار هستند، بحث "بازی با مواد" است که نوجوانان پیش گرفته اند. لذت طلبی های افراطی برای اینکه الگوی لذت صحیح نیست. تفریح و سرگرمی و باورهای غلطی که دانش آموزان دارند که مصرف مواد بدون ضرر است و این باور را سیستم اعتیاد از طریق سایت ها و شبکه های ماهواره ای دارد ترویج می کند. »

وی افزود:« وقتی می گوییم «بازی با مواد» به این معنی نیست که این مواد توی خیابان ریخته شده باشد. تحقیق جامعی از مردم کشور که تحت عنوان نگرش سنجی در سال 93 انجام دادیم نشان داد مردم می گویند دسترسی ها کمتر شده است.سالانه بالغ بر 600 تن مواد مخدر را نیروی انتظامی کشف می کند. سومین عامل نیز کنجکاوی های هدایت نشده است. نسبت به افزایش آگاهی ها و مهارتهای دانش آموزان باید قدرتمندتر به کار شروع کنیم. آموزش و پرورش تلاش خود را می کند ولی 13 میلیون دانش آموز دارید که تحت پوشش چتر آموزش قرار نگرفته اند. سن 15 سالگی سن شیوع و تجربه مصرف در کشور است.»

 مشاور دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره ی آمار یک درصدی  بیان کرد: «یک درصد درباره Addict ها، وابسته ها و معتادها هستند. اگر افرادی که زمینه خطرپذیری، مصرف یک باری، تفننی و مانند آن دارند، را به این تعداد اضافه کنیم، عدد بسیار بالاتر می رود. حجم تهدید خیلی زیاد است. وقتی 55 درصد مردم بعد از 5 سال از اعتیاد فرزندانشان مطلع می شود، نشان می دهد نقش مردم بسیار مهم است. »

همچنین؛ مصطفی فروتن روانشناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان درباره ی روی آوردن نوجوانان به مواد اعتیاد آور گفت: «بنیان و زیر ساخت  خانوادگی از مهمترین دلایل تمایل نوجوانان به کشیدن سیگار ودیگر مواد مخدر است.»

 وی افزود:«سطح تحصیل والدین و کم سوادی آنان، دعواهای خانوادگی، فقر فرهنگی و اقتصادی از دیگر عواملی است که نوجوانان را به سمت کشیدن مواد سوق می دهد. »

 فروتن با تاکید براینکه خانواده ها باید آگاهی های لازم را به فرزندانشان بدهند تصریح کرد:«متاسفانه خانواده ها هم آگاهی کمی از آسیب های دخانیات و مواد صنعتی دارند و تنها به فرزندان خود هشدار می دهند و آگاهی نمی دهند. »

به هر روی؛ آمار های ستاد مبارزه با مواد مخدر نشان می دهد که از هر 100 دانش آموز یک دانش آموز اعتیاد دارد و 130 هزار از 13 میلیون دانش آموز معتاد هستند. اعداد نشان دهنده  وقوع فاجعه و بحران اعتیاد در میان دانش آموزان است که گاها با تکذیب ها رو به رو می شود.این آمار تلنگری است برای خانواده ها و مسوولین تا در رویکرد و سیاستگذاری های خود تغییر دهند و تدبیری برای امیدها جامعه کنند.

منبع : خبرگزاری شبستان


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر