پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 71
۱۱ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۲:۱۳
اندازه متن
قائم مقام دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر:

فرمانداران، پيشگيري از اعتياد را در اولويت قرار دهند

قائم مقام دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: «فرمانداران باید پيشگيري از اعتياد را در رأس برنامه‌های اولویت‌دار خود قرار دهند و نسبت به حساس‌سازي شوراهاي شهر و روستا نسبت به اعتياد و عوارض آن اقدام كنند.»
دكتر عليرضا جزيني، قائم مقام دبيركل ستاد مبارزه با

 به گزارش پایگاه خبری اعتیاد (ادنا) ، دكتر عليرضا جزيني در همايش فرمانداران سراسر كشور كه در وزارت كشور برگزار شد، گفت: «امروزه مواد مخدر در کنار سه بحران جهانی فقر و رشد جمعیت، نابودی محیط زیست و تهدیدات هسته‌ای قرار گرفته و در دنيا و سازمان ملل به عنوان بزرگ ترین شوک هزاره سوم مطرح شده است که بسياري از كشورهاي جهان با این معضل دست و پنجه نرم مي‌کنند.»

وي افزود: «بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی سازمان ملل متحد بالغ بر 243 میلیون نفر از جمعیت جهان در سنين 15 الي 64 سال، مصرف کننده موادمخدر می باشند كه 60 درصد آنها كانابيس يا ماري جوانا مصرف مي‌كنند. همچنين ده میلیون نفر قاچاقچی در جهان به تجارت مواد مخدر می‌پردازند كه سود خالص اين تجارت ۵۰۰ میلیارد دلار است.»

قائم مقام دبيركل ستاد در بخش ديگري از سخنان خود به تبيين جايگاه ستاد پرداخت و گفت: «ریاست ستاد مبارزه با مواد مخدر با رئیس جمهور است و 24 سازمان و وزارتخانه عضو این سازمان هستند. مبنای کار آن نيز قانون مبارزه با مواد مخدر و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری (مدظله العالي) در 11 بند است که سال 85 ابلاغ شد.»

جزینی اظهار كرد: «دو سند در حوزه مبارزه با مواد مخدر به تصویب رسیده است؛ يكي سند جامع پیشگیری اوليه از اعتياد و ديگري سند درمان و حمايت‌هاي اجتماعي. از سال گذشته رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر هم ابلاغ شد و مبنای کار قرار گرفت.»

وي در ادامه همسايگي با افغانستان به عنوان بزرگترين توليد كننده مواد مخدر جهان و تغيير الگوي مصرف مواد مخدر سنتي به صنعتي را از تهديدات جدي در حوزه اعتياد برشمرد كه متوجه ايران است و بيان داشت:« 225 هزار هكتار از زمين‌هاي افغانستان زير كشت خشخاش است و سالانه 7 هزار تن ترياك و 650 تن هروئين در آن كشور توليد مي‌شود.»

جزيني همچنين تولید مواد صنعتی و روانگردان را تهدید مهم ديگر برشمرد و اشاره به كشف 88 ميليون قرص و آمپول روان‌گردان در سال گذشته گفت:«در حال حاضر 348 نوع روانگردان در جهان وجود دارد و گزارش‌ها نشان از افزایش استفاده از روانگردان‌ها است.»

قائم مقام دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به مصرف برخی قرص‌ها همچون ريتالين و افزايش 50 درصدي فروش آن در ايام امتحانات گفت: «مصرف قرص ریتالین در شب‌های امتحان، مصرف قرص لاغری در آرایشگاه‌های زنانه و همچنین مصرف قرص ترامادول از مواد اعتیادآور هستند. در واقع باورهاي غلط موجب افزايش مصرف اين قرص‌ها شده است.»

جزيني ادامه داد: «اگرچه ورودی‌های ما به زندان‌ها در سال گذشته کاهش داشته اما 70 درصد از زندانیان مرتبط و غیرمرتبط مربوط به جرايم مواد مخدر هستند. همچنین علت 55 درصد طلاق ها، 65 درصد همسرآزاری‌ها، 30 درصد کودک آزاری ها به دلیل اعتیاد است.»

وی بيان كرد:« مواد مخدر در راس آسیب‌های اجتماعی قرار دارد و 92 درصد مردم این موضوع را به عنوان اولین آسیب ‌اجتماعی ذکر می‌کنند. سال گذشته نيز اعتياد دومين عامل مرگ و مير در كشور شناخته شد. چرا كه حدود سه هزار نفر جان خود را به دليل سوء‌مصرف مواد مخدر از دست دادند.»

جزینی بر نقش موثر سازمان‌هاي مردم‌نهاد در مبازه با مواد مخدر تاكيد كرد و گفت: «در حال حاضر 2100 سمن در اين حوزه فعاليت مي‌كنند و فعاليت اين سمن‌ها در سال گذشته در حوزه‌هاي پيشگيري و درمان نسبت به سال 92 ، 72 درصد افزايش داشته است.»

به گفته وي سال گذشته 1530 مرکز درمان اعتیاد غیرمجاز در کشور شناسايي شد كه 1410 مرکز یا در مرحله سازماندهی قرار گرفتند یا پلمپ شدند.

قائم مقام دبیرکل ستاد با بیان اینکه 10 درصد اعتبارات فرهنگی شهرداری‌ها به امر پیشگیری از اعتیاد اختصاص یافته است، گفت: «در برخی استان‌ها این موضوع اجراء شده است اما در استان‌هایی که هنوز این اعتبارات هزینه نشده باید عملیاتی شوند.»

جزيني افزود: «اگر 3 درصد جمعیت ایران را مصرف‌کننده بدانیم و 97 درصد را پاک . پس باید به این موضوع به عنوان یک فرصت نگاه كنيم. کسانی که به سمت مواد مخدر می‌روند، تنها 20 درصد امکان بهبود دارند، از این رو موضوع پیشگیری دارای اهمیت است و باید همه نیرو و پتانسیل ما در این زمینه به کار گرفته شود. لذا موضوع پیشگیری از اعتیاد بسیار مهم است كه فرمانداران بايد آن را اولويت قرار دهند.»

وی با تاکید بر اینکه فرماندار رئیس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرستان‌ است، گفت: «مقرر شده هر ماه جلسات شورا تشکیل شود. بررسی این جلسات نشان می‌دهد که لازم است به تشکیل این جلسات توجه بیشتری شود.»

جزيني خطاب به فرمانداران گفت:« شما عزيزان راهبر اصلي شهرستان هستيد لذا انتظار مي‌رود در هر يك از شهرستان‌ها نسبت به حساس‌سازي شوراهاي اسلامي شهر و روستا، ايجاد گروه‌ها اجتماع‌محور، برگزاري جشنواره و همايش‌هاي پيشگيري از اعتياد، توسعه و تقويت سازمان‌هاي مردم‌نهاد، توجه و نظارت بر خوابگاه‌ها و خانه های مجردی، تعيين سفيران پيشگيري از اعتياد در شهرستان، كنترل و نظارت بر مراكز درمان مجاز و غير مجاز، آگاهسازي خانواده اقدام نماييد. »

وي در پايان گفت:  «در سال 85 مقام معظم رهبري مدظله العالي فرمودند که اين نگراني همچنان باقي است و مسئولین این بلای خانمان‌سوز باید با سرعت و دقت به این مسئله پردازند و مبارزه كنند. آخرین کلام این است که این نگرانی هنوز باقی است. »

منبع :روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر