پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 6155
۲۴ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۰۹
اندازه متن

۱۲۰۰ مرکز اقامتی درمان معتادان در کشور فعال است/ جامعه پذیری نیاز مهم بهبودیافته‌ها

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه در کنار درمان باید به فکر جامعه‌پذیری و توانمندسازی معتادان هم بود، گفت: یک‌هزار و ۲۰۰ مرکز اقامتی درمان معتادان در کشور فعال بوده و ارائه خدمت می‌کنند.
مرکز اقامتی درمان معتادان

به گزارش ادنـــا و به نقل از ایــــرنا، «فرهاد اقطار» با بیان اینکه باید به فکر توانمندسازی این گروه آسیب دیده هم بود، افزود: همچنین یک هزار و ۱۲ مرکز سرپایی درمان اعتیاد در کشور فعال است که این مراکز، مجوز متادون درمانی دارند.

وی اضافه کرد: دارودرمانی، گروه درمانی، خانواده درمانی و روان درمانی به همراه روان شناسی از جمله اقداماتی است که برای درمان معتادان در این مراکز صورت می‌گیرد.

اقطار ادامه داد: برای افرادی که نمی‌توانند سرپایی درمان شوند و یا خانه ندارند یا اینکه خود خواسته یا طبق نظر خانواده، ترد شده‌اند، شرایطی فراهم است تا در مراکز اقامتی بتوانند روند درمانی خود را انجام دهند.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور اظهار کرد: در مراکز درمانی اقامتی، طی سال گذشته ۳۲۰ هزار خدمت ارائه شد.

اقطار با اشاره به اینکه بزرگترین و بالاترین آسیب اجتماعی در کشور مربوط به اعتیاد است و این آسیب، مشکلات بسیار زیاد دیگری را در جامعه سبب می‌شود، گفت: برای جلوگیری از بروز مشکلات دیگر، فرد معتاد باید در چرخه درمان و پس از آن، حضور در اجتماع قرار گیرد.

وی یادآور شد: در این راستا طرح مدیریت موردی برای معتادان بهبود یافته در قالب حرفه آموزی، اعطای وام اشتغال، معرفی در صورت عود اعتیاد به ادامه درمان و ارائه خدمات مشاوره‌ای اجرا می‌شود.


وی با تاکید بر لزوم همراهی دیگر نهادها برای ارائه خدمات درمانی و همچنین خدماتی پس از درمان و رهایی معتادان از دام اعتیاد تاکید کرد: وزارت بهداشت، کمیته امداد، فنی و حرفه‌ای، دستگاه‌های متولی اشتغال، ثبت احوال و  برخی نهادهای دیگر باید وظایف خود را در این خصوص انجام دهند.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور از برنامه ریزی برای اجرای طرح توانمندسازی و راه اندازی خانه‌هایی برای اسکان معتادان بهبود یافته به صورت گروهی خبر داد و افزود: در نظر داریم امسال، ۲۵ مرکز از این خانه‌ها راه اندازی کنیم و در کنار اسکان، مددکاران هم به صورت مستمر، کار معتادان بهبود یافته را پیگیری کنند.

اقطار با بیان اینکه آخرین شیوع شناسی اعتیاد در کشور در سال ۱۳۹۵ بوده و آماری در خصوص معتادان در کشور نداریم، ادامه داد: البته طبق آمار موجود، ۸۰ هزار معتاد متجاهر در کشور داریم که طبق قانون باید روند درمان را انجام دهند و پرونده درمانی داشته باشند.

وی اضافه کرد: در راستای ساماندهی و درمان معتادان متجاهر، مراکز ماده ۱۶ طبق قانون راه اندازی شده که ۵۵ مرکز مربوط به بهزیستی و ۱۷ مرکز با همکاری نهادهای مختلف دیگر فعالیت دارد.

وی یادآور شد: البته در این مراکز باید مولفه‌های مختلفی از جمله امنیت مراکز، درمان توسط تیم پزشکی و روان پزشکی و بازتوانی با همراهی نهادهای مختلف اجرایی شود که این اقدامات به ویژه در مراکز تحت مدیریت بهزیستی ناقص است.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: البته باید پس از درمان در این مراکز هم باید آیین نامه تدوینی پس از خروج نیز اجرا شود که این امر هم انجام نمی‌گیرد.

اقطار با بیان اینکه باید به سمت بهبود اقدامات در همه این مراحل با همراهی همه نهادهای مسوول طبق قانون حرکت کنیم، گفت: این بهبود اقدامات و فعالیت‌ها می‌تواند زمینه کاهش معضل اعتیاد را موجب شود و در غیر این صورت امیدواری‌ها در این خصوص کاهش می‌یابد.

این گفت وگو در حاشیه جلسه هم اندیشی منطقه‌ای معاونین پیشگیری سازمان بهزیستی و دبیران شوراهای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر شامل استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان و کردستان صورت گرفت.

این هم اندیشی در راستای معرفی برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد هر استان و تبیین نقش شورای هماهنگی استان در سیاست گزاری و حمایت از برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد برنامه ریزی شده بود.


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر