پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 588
۲۹ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۸
اندازه متن
17 مهر در تهران برگزار می‌شود:

«ماراتن بازگشت»؛ مسابقه دو برای زنان معتاد بهبودیافته

«ماراتن بازگشت» مسابقه دو 100 متر زن معتاد بهبودیافته است که در آن همه برنده‌اند؛ همه زنانی که تا چند سال قبل در گوشه و کنار و پستوهای محل برگزاری مسابقه؛ کارتن خواب بودند و روز و شبشان بر مدار خماری و نشئگی می‌چرخید.
لیلا ارشد ، مددکار اجتماعی

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد (ادنا) و به نقل از روزنامه ایران ، ماراتن بازگشت عنوانی است که لیلا ارشد و همکارانش در خانه خورشید؛ مرکز توانمندسازی زنان بهبودیافته برای این رویداد انتخاب کرده‌اند. مسابقه ای که قرار است 17 مهر ماه در چند بوستان تهران برگزار شود،  حالا این زنان می‌آیند تا بدون ترس از انگی که تا کنون جامعه با آن آنان را طرد می‌کرد، در انظار ظاهر شوند، آنها برای برنده شدن نمی‌دوند برای باور می‌دوند، باور خودشان، ما، مسئولان و جامعه.

لیلا ارشد مدیر خانه خورشید با بیان جزئیات «ماراتن بازگشت» گفت: «ما از همه زنان بهبودیافته دعوت می‌کنیم تا در این مسابقه شرکت کنند، قرار است طول مسابقه 3 کیلومتر باشد و از پارک‌های هرندی، حقانی، خواجوی کرمانی و بهاران عبور می‌کنیم جایی که این زنان تا پیش از این در آن کارتن خواب بوده‌اند و در حال حاضر هم زنان زیادی در گوشه و کنار این پارکها کارتن خواب هستند و سوء مصرف مواد مخدر دارند. بخش دیگر مسابقه پاسخ به سؤالاتی درباره اچ‌آی‌وی، اعتیاد و حفظ سلامت است. به زنانی که پاسخ درست بدهند به قید قرعه جایزه می‌دهیم و به همه شرکت کنندگان یک جفت کتانی خوب، کیف بهداشتی‌ای که امیدواریم تا روز برنامه با جلب حمایت‌ها مجهز شود و مثلاً بتوانیم ناخنگیر هم در آن بگذاریم به اضافه  50 هزار تومان بن در کیف تمام شرکت کنندگان، با زنان دونده و همراهانمان که تخمین می‌زنیم حدود 200 نفر باشند، صبحانه، میان وعده و ناهار می‌خوریم که حرکت جمعی و صمیمانه خوبی است. قبل از شروع برنامه هم برنامه‌های پزشکی خواهیم داشت. امیدوارم هنرمندان و ورزشکارانی که از آنها دعوت کرده‌ایم به دعوتمان پاسخ دهند، در مسیر درباره پیشگیری از اچ آی وی شعار می‌دهیم و صحبت می‌کنیم.  علاوه بر این همه شرکت کنندگان و علاقه‌مندان کاورهایی یک شکل با شعار «بازگشت» به تن می‌کنند و همگی از ماسک و نقاب و عینک استفاده می‌کنیم تا هویت زنان محفوظ بماند. بعد از عبور از مسیر مسابقه دوباره به خانه خورشیدبرمی گردیم تا قرعه‌کشی انجام شود و به 5 نفر وجه نقد می‌دهیم تا در ماه پیش رو صرف بخشی از نیازشان همچون کرایه خانه، درست کردن دندان‌ها و... کنند.»

 وی در ادامه درباره انگیزه برگزاری این مسابقه گفت:« این زنان مشکلات عدیده‌ای دارند، در همه این سال‌ها که با زنان دچار سوء مصرف مواد و بهبودیافته هم صحبت می‌شدم درمی‌یافتم که نیازمنداطلاع رسانی، آگاهی جامعه و مدیران هستند.»

وی  با اشاره به جلسه همفکری که پیش از برنامه‌ریزی‌ها با شماری از زنان بهبود یافته داشته‌اند گفت:« این زنان می‌گویند ما خیلی احساس نشاط و امید می‌کنیم که سوءمصرف مواد را قطع کرده‌ایم. ما نیاز داریم توانمندی‌هایمان را باور کنیم، ما نیاز داریم که احساس کنیم تنها نیستیم، مسأله‌ای که این زنان بر آن تأکید می‌کردند این بود که می‌خواهیم به زنانی که در این پارک‌ها درحال مصرف هستند پیام بدهیم که اگر برای بهبودی گام بردارند کسانی هستند که از آنها حمایت می‌کنند. می‌خواهیم حساسیت و مسئولیت پذیری درباره حمایت از این زنان را همگانی کنیم.»

وی درباره نیازهایشان برای برگزاری این حرکت جمعی گفت: «فاطمه دانشور عضو شورای شهر سازمان ورزش شهرداری قول داده بخشی از کاور و کفش و...را تأمین کند. بانک شهرهم قول هایی برای کمک داده است.»

وی  در پاسخ به این سؤال مبنی بر اینکه آیا سازمان تربیت بدنی و معاونت زنان و... همکاری برای برگزاری این مراسم کرده‌اند؟ گفت: «خیر. متأسفانه تا کنون هیچ کمکی از ارگان‌های دولتی دریافت نکرده‌ایم.»

مدیرخانه خورشید در ادامه تأکید کرد:« انتظار ما این است که همگان باور کنند این زنان آسیب دیده از مواد مخدر توانسته‌اند با حمایت‌های اجتماعی تبدیل به مادرانی سالم برای فرزندانشان شوند و اکنون نیاز به حمایت دارند مهمترین نیاز این زنان اشتغال و مسکن است. منظورم از مسکن البته اجاره یک اتاق کوچک است. من امیدوارم بعد از این مسابقه کارآفرینان به سراغ ما بیایند و درخواست استخدام و حرفه آموزی به این زنان را داشته باشند این زنان می‌توانند با یک اتاق و یک شغل زندگی سالمی داشته باشند.»

فاطمه جمالپور

منبع : روزنامه ایران 


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر