پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 563
۲۴ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۰۱:۰۷
اندازه متن
یک عضو مرکز پژوهش‌های دانشجویان پردیس بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران:

بررسی روشی نوین برای درمان اختلالات ناشی از سوءمصرف شیشه در کشور

یک پژوهشگر اعتیاد با اعلام خبر بررسی روشی نوین برای درمان بیماران مصرف کننده شیشه گفت: «این پژوهش دارای 78 درصد ماندگاری در درمان است و میزان اثربخشی آن حدود دو تا سه برابر از طرح‌های دیگر بیشتر است اما هنوز نتیجه گیری درخصوص این طرح بسیار زود است.»
شوآن شریعتی راد

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد (ادنا) و به نقل از خبرگزاری ایسنا، دکتر شوآن شریعتی راد با اشاره به اینکه در این پژوهش، روش جدیدی درخصوص درمان بیماران وابسته به شیشه یافت شده است، گفت: این روش در مراحل اولیه  ارزیابی قرار دارد تا اثر بخشی آن به صورت کامل بررسی شود همچنین نتایج اولیه نشان داده است که این روش دارای 78 درصد ماندگاری در درمان است و میزان اثربخشی آن حدود دو تا سه برابر بیشتر از روشهای دیگر است.

وی با تاکید به اینکه هدف از انجام این طرح، درمان وابستگی به شیشه بوده است، اظهار کرد: در این روش برای درمان بیمارانی که به شیشه اعتیاد دارند، به طور همزمان جلسات رواندرمانی فشرده به همراه داروی بوپرنورفین تجویز می شود. وی ادامه داد: تا کنون باور عمومی بر این اساس بود که داروی بوپرنورفین یک شبه مخدر است اما تحقیقات جدید نشان داده است که این دارو دارای خواص شبه محرکی نیز می باشد و در مطالعات آزمایشگاهی بر روی حیوانات، خواص شیشه را تقلید کرده است و همچنین تا حدی مانع از ایجاد عوارض ناشی از مصرف شیشه، همچون رهاسازی دوپامین در مغز شده است.

شریعتی راد، خاطرنشان کرد: یک یافته ی تصادفی ای که در این طرح مشاهده شد، بهبود اختلالات شناختی ناشی از سوء مصرف شیشه در بیماران بوده است. وی ادامه داد: مطالعات اولیه در قالب یک کارآزمایی بالینی بر روی 21 نفر از بیماران مبتلا به وابستگی شیشه در سال 1392 در شهر قزوین آغاز شده و در سال 1394 نیز به پایان رسیده است.

شریعتی راد با بیان این نکته که هنوز برای نتیجه گرفتن خیلی زود است و مطالعات تکمیلی بیشتر حداقل به دو الی سه سال زمان نیاز دارد، ادامه داد: نتایج این مطالعه هنوز مشخص نکرده است که آیا بهبودی بیمارانی که تحت ارزیابی قرار گرفتند، با سابقه آنها در مصرف مخدرها ارتباط داشته است یا نه؟ و به همین دلیل باید این روش در مدت زمانی طولانی تر و بر روی تعداد بیشتری از بیماران وابسته به شیشه مورد ارزیابی های بیشتر قرار بگیرد.

او با اشاره به اینکه درخصوص این پژوهش با خبرگزاری دیگری مصاحبه نشده است، تصریح کرد: این پژوهش در مرکز پژوهشهای دانشجویان پردیس بین الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شده است و دکتر علیرضا محجوب، خانم اشرف حقیقی، دکتر حامد اختیاری و دکتر محمد عفت پناه از ایران و دکتر محسن رضایی همامی از دانشگاه گلاسکو (انگلستان) و دکتر بابک توفیقی از دانشگاه نیویورک (ایالات متحده) درانجام این پژوهش همکاری داشته اند.

وی در پایان از 21 بیماری که به قیمت رنج بیماری خود، او را در این مطالعه همراهی کردند، صمیمانه سپاسگذاری کرد.

لازم به ذکر است دکتر شوآن شریعتی راد با ارائه این پژوهش توانست در نهمین کنگره بین المللی دانش اعتیاد، مقام دوم جایزه ایزما را کسب کند.

منبع :

خبرگزاری ایسنا 

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر