پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 1536
۰۷ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۰۶
اندازه متن
رئیس گروه مطالعات اعتیاد پزشکی قانونی:

داروهای جایگزین تریاک سرب دار را از عطاری ها تهیه نکنید

افرادی که مشکوک به مصرف تریاک سرب دار هستند برای اندازه گیری سطح سرب خون خود باید حتما به آزمایشگاه ها مراجعه کنند و چنانچه این میزان بالاتر از 40بود برای درمان به بیمارستان ها و مراکز ترک اعتیاد و سوء مصرف مواد مخدر برای درمان این مسمومیت مراجعه کنند.
قدیر زاده

رئیس گروه مطالعات اعتیاد و سوء مصرف مواد سازمان پزشکی قانونی کشور گفت : داروهای جایگزین تریاک سرب دار زیر نظر پزشک مصرف شود و از تهیه آن از عطاری ها یا هر جای دیگر خودداری شود.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری ایرنا، محمدرضا قدیرزاده اشاره ای به نام این داروهای جایگزین نکرد اما تاکید داشت که مصرف کنندگان از عطاری ها این داروها را تهیه نکنند.
وی افزود: افرادی که مشکوک به مصرف تریاک سرب دار هستند برای اندازه گیری سطح سرب خون خود باید حتما به آزمایشگاه ها مراجعه کنند و چنانچه این میزان بالاتر از 40بود برای درمان به مراکز درمانی و بیمارستان ها و مراکز ترک اعتیاد و سوء مصرف مواد مخدر جهت درمان این مسمومیت مراجعه کنند.
این مقام مسئول در پزشکی قانونی، اعلام کرد:در این مراکز برای افراد مصرف کننده که به تریاک سرب دار مسموم شده اند، شربت تریاک و دارو های جایگزین استفاده خواهد شد .
وی درخصوص اینکه برخی معتادان مصرف کننده تریاک آلوده به سرب ادعا می کنند که سرب بدن آنها ناشی از سرب در هواست، گفت: اصلا چنین ادعایی درست نیست زیرا مسمومیت با سرب ناشی از مواد مصرفی مانند خوردن این نوع تریاک یا مواد ناشی از مسمومیت های شغلی است و در زمان حاضر بنزین های مصرفی در داخل کشور چنین آلودگی را ندارند.
رئیس گروه مطالعات اعتیاد و سوء مصرف مواد سازمان پزشکی قانونی گفت: مسمومیت های زیاد در اثر مصرف تریاک سرب دار در کشور یک واقعیت است و این موضوع ، اپیدمی (همه گیر) شده است.
وی ادامه داد: این اپیدمی در برخی از بیمارستان ها مانند بیمارستان لقمان که سایت تخصصی مسمومیت است طوری است که 2 داروی درمان عوارض ناشی از مصرف تریاک سرب دار به پایان رسیده است.
وی تاکید کرد: عوارض مسمومیت ناشی از مصرف این نوع تریاک ها بیشتر از سوی معتادانی گزارش شده است که تریاک را می خورند.
رئیس گروه مطالعات اعتیاد و سوء مصرف مواد سازمان پزشکی قانونی گفت: علائم غیر اختصاصی مسمومیت تریاک سرب دار شامل درد شکم که با درد آپاندیس اشتباه گرفته می شود، یبوست مزمن، ضعف و بی حالی، کم خونی و درد مفاصل است.
به گزارش ایرنا در گذشته هم مواردی از مسمومیت با سرب در یک منطقه جغرافیایی خاص و در مدت‌زمان کوتاهی گزارش می‌شد که نشان از آن داشت که یک ‌خرده‌فروش یا عمده‌فروش مواد مخدر برای کسب سود بیشتر، تخلف کرده و مقادیری سرب به تریاک یا ماده دیگری اضافه کرده است اما حالا داستان فرق می‌کند. از دو، سه ماه گذشته تاکنون تعداد گزارش‌های مسمومیت با سرب نسبت به قبل بسیار بیشتر شده است و این گزارش‌ها به یک منطقه خاص جغرافیایی یا استان مربوط نمی‌شود و تقریبا می‌توان گفت، نوعی همه‌گیری مسمومیت با سرب در بین مصرف‌کنندگان تریاک در همه جااتفاق افتاده است.
به گزارش ایرنا از از سازمان پزشکی قانونی سوءمصرف مواد مخدر در سال گذشته(1394)، جان سه هزار و سه تن را گرفت. این آمار در مقایسه با سال 1393 که مرگ های ناشی از سوءمصرف مواد مخدر 2 هزار و 986 تن بود، 6 دهم درصد افزایش داشته است.
این گزارش می افزاید: از کل تلفات سوءمصرف مواد مخدر در سال گذشته 2 هزار 676 تن، مرد و 327 تن، زن بودند. این در حالی است که آمار تلفات اعتیاد در سال قبل از آن (1393) شامل 2 هزار و 691 تن، مرد و 295 تن، زن بود.
بر اساس این گزارش در سال گذشته از کل تلفات اعتیاد یکهزار و 728 تن به دلیل مسمومیت حاد، 854 تن به دلیل عوارض مصرف طولانی مدت و 421 تن در پی مصرف روانگردان ها جان خود را از دست دادند.
همچنین در سال گذشته استان های تهران با 729، خراسان رضوی با 311 و فارس با 234 فوتی بیشترین و استان های کهگیلویه و بویراحمد با 12، خراسان شمالی با 15 و بوشهر با 16 فوتی کمترین آمار تلفات سوءمصرف مواد مخدر را داشتند.

منبع: خبرگزاری ایرنا


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر