پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 5195
۲۷ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۵۲
اندازه متن
نگاهی به بودجه 1401 در بخش اعتیاد

بودجه بهزیستی 23 و ستاد مبارزه با مواد مخدر 57 درصد افزایش یافت

هفته پیش دولت لایحه بودجه سال 1401 را تقدیم به مجلس کرد. در متن بودجه تغییراتی در منابع مادی ستادها و مراکز مبارزه با اعتیاد شده است که شامل افزیش چشم‌گیر بودجه ستاد مبارزه با مواد مخدر و افزایش ناچیز منابع مالی سازمان بهزیستی می‌شود.
بودجه بهزیستی 23 و ستاد مبارزه با مواد مخدر 57 درصد افزایش یافت

ادنا: هفته پیش دولت لایحه بودجه سال 1401 را تقدیم به مجلس کرد. در متن بودجه تغییراتی در منابع مادی مربوط به ستادها و مراکز مبارزه با اعتیاد شده است که شامل افزیش چشم‌گیر بودجه ستاد مبارزه با مواد مخدر و افزایش ناچیز منابع مالی سازمان بهزیستی می‌شود.

به گفته کارشناسان بودجه ستاد مبارزه با مواد مخدر از حدود 380 به 600 میلیارد تومان رسیده ولی هنوز مشخص نیست که چقدر از این میزان قرار است برای سرمایه‌گذاری در حوزه کاهش تقاضا و چه میزان برای معتادان متجاهر یا وظایف دیگر هزینه شود.

این افزایش 1.5 برابری بودجه ستاد مبارزه با مواد مخدر می‌تواند خبر خوشی برای هزینه‌ها و مخارج ستاد و دستگاه‌های زیرمجموعه آن برای سال پیش رو باشد. همچنین برای سال پیش رو ستاد مبارزه با مخدر قرار شده هرچه زودتر تکلیف پارکینگ‌های خودروهای توقیفی را تعیین کند ولی از این بابت درآمدی به این ستاد اضافه نخواهد شد و همگی به خزانه دولت واریز می‌شود. 

با وجود افزایش 57 درصدی بودجه ستاد مبارزه با مواد مخدر، اعتبار سازمان بهزیستی در حوزه اعتیاد در سال پیش رو تنها حدود 23 درصد افزایش یافته است. به این ترتیب بودجه سازمان بهزیستی از 130 میلیارد تومان سال 1400، به 161 میلیارد تومان رسیده که نشان‌دهنده افزایش بسیار کمی در این حوزه است. 

پیش از این مسئولان این سازمان گفته بودند که اعتیار بهزیستی از حدود 37 میلیارد تومان به 130 میلیارد تومان در سال 1400 رسیده بود که البته هنوز مشخص نیست آیا همه این اعتبار جذب دفتر اعتیاد این سازمان شده یا نه. به غیر از این مسئولان سازمان بهزیستی همواره از عدم تخصیص بودجه‌ از ستاد مبارزه با مواد مخدر به دفتر حوزه اعتیاد سازمان بهزیستی شکایت داشته که در حال حاضر دو سال است دیگر پرداخته نشده است. پیش از این مدیرکل سابق توسعه پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی گفته بود که این سازمان از ستاد مبارزه با مواد مخدر 20 میلیارد تومان طلبکار است.

رشد نکردن چشم گیر بودجه اعتیاد در این سازمان می‌تواند به معنی احتمالی تعطیلی بسیاری از پروژه‌ها و فعالیت‌ها در سال 1401 و واگذار کردن آن ها به سازمان‌ها یا نهادهای دیگر باشد. 

همچنین بودجه سازمان بیمه سلامت در سال 1399 معادل بیست و پنج و نیم میلیارد تومان بود و این عدد در سال ۱۴۰۰ به ۳۹ میلیارد تومان رسید. معاون دفتر خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت در گفت و گو با ادنا از میزان مبلغ اختصاص پیدا کرده به استفاده از بیمه درمان اعتیاد در سال آینده اظهار بی‌اطلاعی کرد.

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر