پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 517
۱۸ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۰۱:۵۹
اندازه متن
در نشست مدل اجتماعی درمان و پیشگیری شهر تهران مطرح شد:

راهبرد اجرایی شهرداری تهران؛ مشارکت مردمی و شبکه مویرگی کاهش آسیب

مدیر دفتر پیشگیری از اعتیاد سازمان رفاه و خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران می گوید که مشارکت مردمی در سراهای محلات، تشکیل شبکه تخصصی پیشگیری و بسترسازی جهت فعالیت سازمان های مردم نهاد از جمله راهبردهای اجرایی شهرداری تهران هستند.
نهمین کنگره دانش اعتیاد

حسن غلامی در نشست مدل اجتماعی پیشگیری و درمان اعتیاد در شهر تهران، با اشاره به کاهش سن اعتیاد به 15 سال و شیوع آن در مقطع دبیرستان، تاهل بیش از 60 درصد معتادان و سهولت تولید ماده محرک شیشه در داخل کشور، به لزوم پیشگیری از اعتیاد در شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: در تهران نزدیک به 2 میلیون و پانصد هزار خانوار وجود دارد که در 22 منطقه، 123 ناحیه و 354 محله حضور دارند و بنابراین زیرساخت لازم برای پیشگیری باید در این حجم مهیا باشد.

او ضمن اشاره به آمار رسمی 1 میلیون و سیصد هزار معتاد در کشور و تخمین 300 هزار معتاد در تهران، به خطر اعتیاد در میان باقی جمعیت تهران که در حدود 7 میلیون و 700 هزار نفر است، اشاره کرد.

غلامی، راهبرد شهرداری تهران در پیشگیری را در دو دسته تقسیم بندی کرد و گفت: توسعه و ترویج علم پیشگیری از آسیب ها در شهر تهران و تولید منابع علمی پیشگیری از آسیب های اجتماعی راهبردهای شهرداری تهران در زمینه پیشگیری از اعتیاد هستند.

او در مورد راهبردهای اجرایی نیز گفت: مشارکت مردمی در سراهای محلات، تشکیل شبکه  تخصصی پیشگیری و بسترسازی جهت فعالیت سازمان های مردم نهاد از جمله راهبردهای اجرایی شهرداری تهران هستند.

او در زمینه آموزش های لازم در زمینه افزایش مشارکت شهروندان در محلات نیز گفت: تا به حال با کمک بیش از 30 سازمان مردم نهاد، 12 هزار کارگاه با جمعا 600 هزار نفر ساعت آموزش در زمینه فرزندپروری و سبک زندگی ایرانی و اسلامی برگزار شده است و برای سال جاری، تمرکز سازمان رفاه شهرداری بر آموزشTOT، یا آموزش افرادی که بتوانند در زمینه های مذکور به سایرین آموزش دهند، است.

حسین ستوده در ادامه  درباره شبکه سازی در درمان اعتیاد صحبت کرد. او شبکه سازی را در طرح پایلوت منطقه 15 تهران که یکی از پرآسیب ترین مناطق شهر تهران است، مورد بررسی قرار داد. ستوده از مراجعه 20 درصدی افراد بیمار به مرکز مشاوره مستقر و وابسته به شهرداری منطقه و مراجعه 33 درصدی خانواده و منسوبان فرد بیمار خبر داد و گفت: این مراجعه رقم بسیار بالایی است، چرا که در مناطق دیگر مددکاران با تلاش بسیار، موفق به اقناع بیمار به کمک گرفتن از نهادهای مربوط می شوند.

ستوده در مورد طرح پایلوت منطقه 15 به حضور سه نوع مرکز اشاره کرد و گفت: خانه سلامت، با ارائه خدمات روانشناسی، مشاوره، پزشکی، مامایی و پرستاری؛ خانه رفاه با ارائه خدمات مددکاری و کارشناسی آسیب های اجتماعی و خانه پژوهش با انجام پروژه های پژوهشی در این منطقه توانسته اند، اقدامات موثری را در زمینه کاهش آسیب ارائه کنند.

 او به درمان با هزینه دولتی در این منطقه اشاره کرد و گفت: این منطقه 1 کمپ، 1 DIC و 2 مرکز MMT دارد.

ستوده اهداف فرعی طرح پایلوت منطقه 15 را حساس سازی محلی در سازماندهی و مشارکت اجتماع محور و ایجاد مدل توانمندسازی و ظرفیت سازی در زمینه کاهش آسیب دانست.

سخنران پایانی نشست، مصطفی فروتن از سازمان رفاه، خدمات و مشارکت اجتماعی شهرداری تهران بود. او با تمرکز بر موضوع فرزندپروری و رابطه آن با گرایش به اعتیاد، به تغییر الگوی خانواده سهل پرور که پیشتر بیشترین رابطه را با گرایش به اعتیاد داشت به الگوی خانواده سختگیر اشاره کرد.

 او جامعه آماری خود را، 150 نفره و در محله هاشم آباد  اتابک اعلام کرد و گفت: امروز الگوی قاطع، تفاوت معنا داری با کاهش تمایل به اعتیاد دارد.

او در حاشیه این بحث از آموزش های  50 هزار نفر ساعته ارائه شده توسط سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران برای ساکنان این محله نیز خبر داد.


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر