پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 5051
۲۶ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۰۱:۵۱
اندازه متن

پنج نکته در دیدار رییس‌جمهور از کمپ ترک اعتیاد

پنج نکته در دیدار رییس‌جمهور از کمپ ترک اعتیاد

رئيس جمهور هفته گذشته از یک مرکز ترک اعتیاد بازدید کرد. او به ديدار با مددجویان مركز نگهداري و بازپروري سروش در شهر ری رفت و گفت و گویی با افراد در حال درمان و همچنین مسئولان کمپ داشت. این اولین بار بود که ابراهیم رئیسی مشخصا اقدامی در حوزه اعتیاد انجام می‌داد و می‌شد نگاه رئیس جدید دولت را نسبت به پدیده اعتیاد و مبارزه با آن قضاوت کرد. 

نکته اول:

این اولین باری است که یک رئیس جمهور از کمپ ترک اعتیاد بازدید می‌کرد. از سال ۱۳۶۷ مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین کرده بود که رییس جمهور مسئول در جایگاه ریاست بر ستاد مبارزه با مواد مخدر قرار بگیرد؛ اما در سال‌های گذشته حضور مقامات بالادست در برنامه‌های حوزه درمان و مقابله با اعتیاد کمتر دیده می‌شد. اگر توجهی هم وجود داشت، بیشتر حول محور امنیت مرزها و مبارزه با قاچاق بود.  برای مثال آخرین جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر با حضور روحانی به هشتم مرداد ماه سال ۱۳۹۸ برمی‌گردد. همچنین بالاترین مقام دولتی که تا امروز از کمپ بازدید کرده، رییس دفتر رییس جمهور بوده و در آن محمد نهاوندیان سال ۱۳۹۶ سه مرکز نگهداری و درمان معتادان اخوان را افتتاح کرده است. علاوه بر این وزیران کشور دولت‌های مختلف هم به خاطر سمتی که به عنوان دبیر کل در ستاد مبارزه با مواد مخدر دارند از کمپ‌های مختلفی بازدید کرده‌اند ولی هیچ گاه رییس هیچ دولتی اقدامی برای بازدید از این نوع مراکز نداشته بود.

نکته دوم: 

بازدید از کمپ ترک اعتیاد، با برگزاری جلسه شورای اجتماعی کشور در یک روز قرار داشت. نکته این هم‌زمانی در این است که به نظر می‌آید اعتیاد، اولین انتخاب رییس جمهوری از بین دیگر آسیب‌های اجتماعی بوده است که باعث شده قبل از تشکیل این جلسه نسبت به وضعیت آن آگاهی پیدا کند. بر اساس گزارش ایرنا  این جلسه دو ساعت طول کشیده و از قضا یکی از مباحث اصلی مطرح شده مواد مخدر و مقابله با آن بوده است. 

نکته سوم:

همین ویدیو کوتاه از بازدید فهمی کلی از نحوه مواجهه رئیس جمهور از پدیده اعتیاد به ما می‌دهد. رییسی به جای کرامت زدایی از این بیماران، اینطور گفته است:‌« من قلبا ناراحت می شوم که شما جوانان را اینجا می بینم.  زیبنده تهران و ری نیست که افراد شب‌ها در آنجا سرپناه نداشته باشند.» همین زیبنده نبودن اعتیاد در شهر، عبارتی با دقت و هوشمندانه در توصیف وضعیت اعتیاد است. البته رئیسی در انتها بر لزوم «پاکسازی چهره شهر از معتادان» تاکید کرده که این موضوع نشان می‌دهد رویکر سلبی برخورد با معتادان متجاهر هنوز هم در این دولت به قوت خود برقرار است. 

نکته چهارم

در این دیدار مسئولان کمپ به قانون يك ماه تا سه ماهه بودن دوره بازپروري معتادان انتقاد كردند و گفتند که بر اساس مطالعات جهانی ترک اعتیاد در مدت کمتر از ۶ ماه و گاه یک سال با شکست همراه خواهد بود. پیش از این وزیر کشور هم در مهرماه تاکید کرده بود که یک تا سه ماهه بودن طول درمان کفایت نمی‌کند. به همین خاطر ممکن است این واکنش‌ها به معنی رویکرد دولت برای تغییراتی در ماده ۱۶ قانون مبارزه با مواد مخدر باشد و رئیس جمهور را برای ۶ ماهه شدن قانع کند.

نکته پنجم

نکته دیگر را باید در ویدیو منتشر شده از حضور رییس جمهور پیدا کرد. در ویدیو شبکه خبر او به طور واضح می‌گوید: «يكي از كارهاي مهمي كه اينجا انجام مي‌شود، بازاجتماعي كردن افراد است. يعني اينكه بتوانند دوباره به سمت خانواده و كاركردن برگردند.» نکته‌ای که از این جمله می‌شود فهمید این است که رییسی بازپیوند اجتماعی و خانوادگی را راه حل مبارزه با مشکل اعتیاد می‌بیند. او در بخشی دیگر از این بازدید تاکید کرده است:« باید دلایل فرهنگی، اجتماعی و خانوادگی گرایش به اعتیاد بررسی شود.» که این رویکرد می‌تواند فعالان این حوزه را نسبت به آینده امیدوار کند.

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر