پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 464
۱۴ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۱۱
اندازه متن

اجرای طرح اجتماع‌محور و کاهش آسیب‌های اجتماعی

آموزش والدین و مربیان در طرح اجتماع‌محور و در نهایت مصون‌سازی کودکان در برابر خطرات اعتیاد و مهارت ارتباط با دیگران و مهارت‌های تصمیم‌گیری سبب می‌شود تا آسیب‌های اجتماعی در آینده پیشگیری شود.

ارتقا سلامت کودکان در برابر آسیب‌های اجتماعی به‌ویژه اعتیاد سبب شد سازمان بهزیستی به بحث پیشگیری وارد شود و طرحی را از نیمه دوم سال 86 با رویکرد اجتماع‌محور آغاز کند که در وهله اول مربیان و خانواده و در نهایت کودکان آموزش های لازم را بر اساس موقعیت و سن دریافت کنند.

مصون‌سازی کودکان در برابر خطرات اعتیاد، ارتقاء کیفیت زندگی آنها در سنین بالاتر و ... از جمله اهداف این طرح است. آموزش ارتقا بهداشت و سلامت روان، مهارت‌های زندگی، تاب‌آوری، مهارت‌های تصمیم‌گیری و مهارت‌های حل  زندگی است که در ابتدا به والدین و مربیان در این طرح آموزش داده می‌شود تا این آموزش‌ها به کودکان ارائه شود.

در واقع باید گفت نوع آموزشی که به کودکان داده می‌شود با مربیان و والدین بسیار متفاوت است، به طوری که آموزش کودکان به‌صورت غیر مستقیم همچون قصه، نمایش و بازی اجرا می‌شود تا به ارتقا دانش آنان کمک شود.

مهارت ارتباط با دیگران و مهارت‌های تصمیم‌گیری و حل مسئله از جمله مواردی است که باید کودکان یاد بگیرند. در واقع مهارت «نه گفتن» باید از کودکی آموزش داد تا بتوان از حریم‌های شخصی خود در آینده محافظت کنند. در واقع «نه گفتن» یکی از ابزارهای موثر برای حفظ سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و مقابله با اعتیاد شناخته شده است؛ چرا که بسیاری از جوانان قدرت نه گفتن را نداشته و دچار آسیب‌هایی مثل اعتیاد به مصرف مواد مخدر صنعتی و روان گردان‌ها می‌شوند.

به همین دلیل فراگیری مهارت‌های ارتباطی بسیار ضروری است و باید از همان دورانی کودکی فرد رفتاری جرات‌مندانه داشته باشد تا در رویارویی با مواد مخدر آسیب نبیند. بررسی‌ها نشان‌دهنده آن است که کسانی که به مواد مخدر و روان گردان‌ها و سایر آسیب‌های اجتماعی دچار شده‌اند، از سنین نوجوانی و در اثر ارتباطات صمیمی با همسالان دراین وادی پا گذاشته‌اند. آموزش مهارت‌های زندگی و مخصوصا رفتار قاطع به کودکان می‌تواند از بسیاری از آسیب‌های آینده پیشگیری کند.

تا سال گذشته یک‌هزار و 200 مهد کودک در سطح کشور تحت پوشش این طرح بودند، اما در سال 94 با توجه به بازبینی آن قرارشده تعداد مهد کودک‌ها افزایش یابد که قرار است از مهر مجددا این طرح با رویکرد جدید آغاز شود.

با توجه به این‌که خانواده‌ها استقبال فراوانی از این طرح داشته‌اند برهمین اساس در تلاشیم تا مهد‌های بیشتری را تحت پوشش این طرح قرار دهیم، چرا که طرح براساس نیاز سنجی صورت گرفته طراحی شده است. در مجموع نتایج به دست آمده نشان دهنده آن است که مداخلات آموزشی باعث تغییر رفتار و نگرش معنادار شده است.

 قرار است آموزش ها در گروه سنی پایین بر اساس استاندارد و متناسب با سن این افراد اجرایی شود، چرا که باعث کاهش چشمگیر آسیب های اجتماعی و بزهکاری در سن نوجوانی و جوانی خواهد شد.

در مجموع باید گفت مشابه این طرح در کشورهای دیگر در حال اجراست که تاثیرات بسزایی داشته است و بر همین اساس ما هم طرح اجتماعی محور را در کشور به اجرا درآوردیم تا از این طریق بتوانیم از طریق مداخلات آموزشی باعث تغییر رفتار و چهش معنادار در کودکان باشیم و ازهمه مهمتر کاهش آسیب‌های اجتماعی و بزهکاری در دوران نوجوانی و جوانی باشیم.

 آرزو ذکایی‌فر، مدیرکل امور کودکان و مهدهای کودک بهزیستی کشور

منبع : خبرگزاری میزان


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر