پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 4493
۲۳ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۴۳
اندازه متن
اختصاصی ادنا/

رد پای ماده اعتیاد آور کتامین در کلینیک های درمان کشور

هومان نارنجی ها


جدیدا بیمارانی به مراکز درمانی مراجعه می کنند که ماده مصرفی آنها کتامین است. کتامین به شدت اعتیاد آوراست و  معمولا به شکل تزریقی و انفیه (دماغی) استفاده می شود.  یکی از بیمارانی که به مرکز مراجعه کرده بود اصلا نمی توانست جلوی وسوسه خودش را  بگیرد به طوری که متوجه شدیم با همراه آوردن سرنگ پر از کتامین آماده در لباس زیر خودش قصد دارد در دستشویی مرکز درمانی هم کتامین تزریق کند.

 آمپول کتامین پوکه های بزرگی شبیه به آمپول متوکاربامول دارد. پودر خشک شده سفید رنگ آن را هم به صورت انفیه مورد سوء مصرف قرار می دهند . این دارو از سال 1970 به بازار دارویی جهان وارد شده و کاربرد انسانی و دامی دارد و معمولا در انسان برای ایجاد  بیهوشی استفاده می شود.

 آمپول کتامین در بازار قاچاق دارویی خریداری می شود و معمولا مشتریان آن جوان ها هستند.  به علت خطرات و حساسیت زیاد این دارو، اصلا مصرف خودسرانه آن عاقلانه نیست چرا که در شرایط فعلی این دارو زیر نظر متخصصین بیهوشی با کنترل کامل فشار خون و تنفس تجویز و علایم حیاتی بیمار دائم رصد می شود.

 از عوارض مصرف این ماده اعتیاد آور می توان به  شوک، مرگ ناگهانی و عفونت های قسمت های مختلف بدن اشاره کرد. کتامین می تواند باعث بیهوشی، کما و حتی مرگ شود و گاهی با قفل شدن عضلات حنجره حیات انسان را به خطر می اندازد. کتامین در ترکیب با الکل یا داروهای آرامبخش خطر مرگ رو چند برابر می کند.

معمولا جوانان به دنبال مصرف خودسرانه این ماده، در نهایت با مسمومیت، خودکشی و تصادف جانشان را از دست می دهند. توصیه می شود اندام های جوان هایی که رفتارهای مشکوک دارند از نظر کبودی های ریز تزریق و جای سوزن مورد توجه قرار بگیرد.

 کتامین مرکز تنفس را سرکوب می کند و تعادل را بهم می زند و سمیت کلیوی دارد. عوارض روانی این ماده اعتیاد شدید، حملات ترس، توهم، گیجی، اضطراب شدید و پرخاشگری است. دیده شده در برخی موقیت ها مثل مهمانی ها با افزودن پنهانی کتامین به نوشیدنی، افراد را مورد تعرض جنسی قرار می دهند.

یک خطر دیگر کتامین آلوده شدن پوکه آمپول است. چون یک آمپول کامل برای تزریق یک نفر خیلی زیاد است به همین دلیل فرد بعد از شکستن پوکه آن را نگه می دارد و چندین بار از آن پوکه باز شده  برای تزریق استفاده می کند که این کار باعث آلوده شدن آن در معرض هوا می شود.

 درمان کتامین بسیار سخت است چون از طرفی این بیماران بسیار وسوسه مصرف دارند و از طرف دیگر اعتیاد به کتامین هم داروی خاصی ندارد و بیشتر بیمار به مشاوره فردی و خانوادگی نیاز دارد که این بیماران هم به سختی برای جلسات مشاوره به مرکز مراجعه می کنند.    

دکتر هومان نارنجیها، کارشناس اعتیاد

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر