پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 4481
۱۰ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۱۲
اندازه متن
اختصاصی ادنا/

چرا تست متادون در آزمایشگاه های مرجع کشور انجام نمی شود؟

هومان نارنجی ها

چند روز پیش دختر خانمی به کلینیک مراجعه کرد و گفت زندگی مشترکی را آغاز کرده است و بعد 50 روز متوجه شده که داماد مجلس معتاد به هرویین است. از وی پرسیدم مگر تست قبل ازدواج ندادید؟ پاسخ داد چرا. از شوهرش پرسیدم زمان مراجعه برای تست ادرار چه کردی؟ گفت میخواستم ادرار فرد سالمی را با خود همراه ببرم و در ظرف بریزم اما ترسیدم. دوستی به من گفت چند روز متادون بخور چون در تست ازدواج مشخص نمی شود. بله دوستش درست راهنماییش کرده است، بیمار مصرف کننده هرویین و تریاک می تواند با جایگزین کردن 4 تا 5 روزه متادون تست مرفین خود را منفی کند. دو سال قبل نیز ناظم یک مدرسه پسرانه با مصرف هرویین به من مراجعه کرد و او نیز اظهار می کرد با روشهای مشابه از چنگال تست ادرار حراست اداره گریخته است.

در حال حاضر در آزمایشگاه های رسمی و مرجع کشور فقط تست های آمفتامین و متامفتامین (شیشه) و مرفین (تریاک، شیره، هرویین و کدئین) اخذ می شوند و تشخیص متادون در ادرار، به کیتهای مخصوص متادون نیاز دارد. حال سوال اینجاست که آیا تست ادراری با این شرایط برای صادر کردن گواهی ازدواج، مجوز: صنوف، رانندگان، مشاغل حساس، کارکنان دولت، استخدام نیرو و غیره جایز است؟ ما اگر خودمان صاحب فرزند دختری باشیم می پذیریم که یک فرد مصرف کننده هرویین به سادگی با مصرف چند روزه متادون وارد زندگی دخترمان شود؟ آیا می پذیریم فرزندمان زیر دست کسی که معتاد است و در شغلی حساس قرار دارد کار کند؟ چه بسا او با مصرف مواد و فرار از تستهای تشخیصی ادرار به کمک متادون، جان فرزند ما را در معرض خطر قرار دهد.

با وارد کردن تست متادون در کنار سایر تست های تشخیصی آزمایشگاههای مرجع به دو هدف دست خواهیم یافت: اول آنکه مصرف کنندگان غیر قانونی متادون باید برای مصرف خود به یکی از مراکز درمان اعتیاد مراجعه نمایند و با گرفتن گواهی سلامت از مصونیت قانونی درمان بهره مند شوند. فراموش نکنیم که مصرف بدون تجویز متادون، خود یک اعتیاد غیر قانونی تلقی می گردد. همچنین این افراد زیر نظر درمانگران مقدار مصرفشان مدیریت می شود و از حد و اندازه علمی خارج نخواهد شد. دوم افراد مصرف کننده مواد مخدر نیز دیگر نمی توانند مدت زیادی را بدون مواد و جایگزینی متادون تحمل کنند، لذا تحمل 4 تا 5 روز خماری برای انجام تست اعتیاد حداقل خود تا حدودی روشن کننده وابستگی فرد خواهد بود.

لازم به ذکر است طبق قانون مواد مخدر کشور اصلاحیه  مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال 1376 ، بیمارانی که در کلینیک های ترک اعتیاد  تحت درمان های دارویی متادون و بوپره نورفین قرار دارند، در صورتی که اصلا مواد مصرف نکنند و تست ادرار مرفین و متامفتامین آنها منفی باشد،  از مصونیت قانونی بهره مند می شوند و به آنها به چشم بیماران تحت درمان نگاه خواهد شد. لذا تنها در صورتی تست ادرار مثبت متادون فرد قابل قبول خواهد بود که نام وی قبل از تاریخ تست ادرار، در سامانه آیداتیس وزارت بهداشت به عنوان بیمار ثبت شده باشد، در غیر این صورت ایشان یک معتاد به یک داروی مخدر تلقی خواهد شد. 

دکتر هومان نارنجی ها 


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر