پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 3456
۱۱ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۲:۱۸
اندازه متن
کارشناس مسئول سامانه مردمی سجام اداره کل پیشگیری های مردمی قوه قضاییه:

پیشگیری از جرایم مربوط به مشروبات الکلی در اولویت قرار دارد

قرار است در هر شهرستان یک هسته تخصصی پیشگیری از تولید و توزیع مواد مخدر شکل بگیرد؛ گزارش های ثبت شده در سامانه سجام کاملا صحت سنجی و بعد به سازمان تخصصی ارسال می شود.
سامانه مردمی سجام اداره کل پیشگیری های مردمی قوه ق

کارشناس مسئول سامانه مردمی سجام اداره کل پیشگیری های مردمی قوه قضاییه گفت: در سامانه سجام بیش از ۱۰ عنوان با اولویت دیده شده است که پیشگیری از جرایم مربوط به مشروبات الکلی یکی از آنهاست.

به گزارش معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، آرمان احمدی روز چهارشنبه در نشست مردمی پیشگیری از توزیع و تولید مشروبات الکلی افزود: در تهران هر برند از مشروبات الکلی در دسترس مصرف کنندگان است و بار مشروب تنها کالایی است که بیمه دارد.

وی موضوعات مهم در بحث مشروبات الکلی را حمل فرد و کولبری، نگهداری در منزل، تقلب از مارک های خارجی برشمرد و گفت: افرادی که به توزیع و حمل مشروبات الکلی مشغول هستند، از مسیرهایی الکل سفید دریافت می کنند.

احمدی با اشاره به عضویت ۷۱ هزار نفر در سامانه سجام اضافه کرد: قرار است در هر شهرستان یک هسته تخصصی پیشگیری از تولید و توزیع مواد مخدر شکل بگیرد؛ گزارش های ثبت شده در سامانه سجام کاملا صحت سنجی و بعد به سازمان تخصصی ارسال می شود.

سیدعلی اصغر رفاهی مدیرکل پیشگیری های مردمی و مشارکت های مدنی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه از سامانه سجام به عنوان یکی از مهمترین برنامه های ستادی این معاونت یاد کرد و گفت: تاکنون هفت هزار گزارش مردمی در سامانه سجام ثبت شده است و روزانه چند گزارش به سازمان های مربوطه ارسال می شود.

وی افزود: در سال ۸۳ و دور دوم ریاست آیت الله شاهرودی ستاد پیشگیری و حفاظت اجتماعی تاسیس شد و سپس این ستاد تبدیل به معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم شد.

مدیرکل پیشگیری های مردمی معاونت اجتماعی قوه قضاییه با اشاره به ماده ۲ کنوانسیون مبارزه با فساد گفت: این ماده از کنوانسیون مبارزه با فساد همه کشورها را به استفاده از ظرفیت مردمی در مبارزه با فساد ملزم کرده است.

رفاهی درباره ۱۰ موضوع اولویتی سامانه سجام گفت: پیشگیری از تهیه و توزیع مشروبات الکلی، جرایم حوزه کارگری، مواد مخدر و روانگردان، تخلفات انتخاباتی ۹۸، تخلفات فضای مجازی، منابع طبیعی با اولویت زمین خواری، جرایم و اقدامات علیه محیط زیست، جرایم اقتصادی با اولویت احتکار، گرانفروشی و اختلاس، مفاسد اداری مالی و کمک به دادستانی با هدف احیای حقوق عامه ۱۰ عنوان اولویتی هستند.

وی ادامه داد: در هر حوزه یک کارشناس تخصصی مشخص شده است و گزارش دهندگان فساد طبق گفته رئیس محترم قوه قضاییه تشویق می شوند.

رفاهی اضافه کرد: هسته های تخصصی پیشگیری از تولید و توزیع مشروبات الکلی در شهرستان های اولویتی با همکاری صدا وسیمای استان ها در اطلاع رسانی گام برخواهند داشت.

وی یکی از کارکردهای سامانه سجام را بالا بردن مسئولیت اجتماعی مشارکتی مردم برشمرد و گفت: طبق برنامه ریزی انجام شده ۱۰ کارگاه تربیت مدرس ملی در کشور برگزار می شود و یک نماینده از هر استان در این کارگاه شرکت خواهند کرد.

ابراهیم پور کارشناس اداره مردمی در حوزه پیشگیری از تهیه مشروبات الکلی در این نشست با ارائه پیشنهاد یک طرح ضربتی برای برخورد با قاچاق مشروبات الکلی گفت: طرح ضربتی را می توان با استفاده از آمار پزشکی قانونی در شهرهای با آمار مسمومیت بالا شروع کرد.

وی ادامه داد: از طریق حمل کننده و مصرف کننده مشروبات الکلی می توان به فروشنده رسید.

کارشناس اداره کل پیشگیری های مردمی قوه قضاییه در پیشگیری از مصرف مشروبات الکلی همچنین به وزارت کشور، احیای کمیته ملی پیشگیری را پیشنهاد کرد.

نشست مردمی پیشگیری از توزیع و تولید مشروبات الکلی با حضور نمایندگانی از دادستانی کل کشور، سازمان پزشکی قانونی، ناجا، وزارت بهداشت درمان و امور پزشکی برگزار شد. 

منبع: خبرگزاری ایرنا

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر