پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 3182
۲۸ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۰۵:۲۵
اندازه متن
معاون پیشگیری و درمان اعتیاد مرکز توسعه پیشگیری بهزیستی:

عمده تخلف کمپ ها ضرب و جرح است

بهزیستی همواره در حد وسع و توان خود بر کمپ ها نظارت می کند. ما می پذیریم که ممکن است در نظارت ها کمبودهایی وجود داشته باشد ولی این را که گفته شود اصلا نظارتی وجود ندارد قابل قبول نیست.
فرید براتی سده

کسی نمی داند تعداد کمپ های غیرمجاز ترک اعتیاد چه قدر است، بهزیستی هم می گوید مسئولیتی در قبال نظارت بر کمپ های غیرمجاز ندارد، برآن کمپ های مجازی هم که نظارت می کند کارشناسان می گویند نظارت دندان گیری نیست، نتیجه این می شود که حوزه درمان های اقامتی اعتیاد آشفته است، مثل یک کلاف کاموایی گوریده. کمپ های غیرمجاز از قدیم هر کار دلشان می خواسته می کرده اند و کسی جلودارشان نبوده، همپای آنها کمپ های مجاز و مجوزدار هم تقریبا به همین مسلکند، البته به جز خوب هایشان. درباره این آشفتگی و ضعف نظارت ها با فرید براتی سده که رییس مرکز درمان اعتیاد سازمان بهزیستی است گفتگو کردیم، مسئولی که زیر بار نظارت های ضعیف بهزیستی بر کمپ ها نرفت ولی پذیرفت که عمده تخلفات کمپ های مجاز همان کتک کاری هایی است که هر از گاهی فیلم وعکسش به بیرون درز می کند. او تا همین جای موضوع را هم که قبول کرد برای ما مایه خوشوقتی بود. 

 این روزها فیلمی از یک کمپ ترک اعتیاد در رامسر در فضای مجازی دست به دست می شود که یک نفر را درحال کتک زدن چند نفر نشان می دهد آن هم با چوبی بلند و ضخیم که معلوم است ضرباتش درد دارد. صحنه واقعا وحشیانه است. ماجرای این کمپ چیست؟

این اتفاق مربوط به چهار یا پنج سال پیش است. همان موقع که این اتفاق رخ داد با آن کمپ برخورد و تعطیل شد. این کمپ ابتدا به صورت غیرمجاز فعالیت می کرده اما پس از مدتی از بهزیستی مجوزگرفته اما بعد از مدتی که فیلم کتک کاری هایش منتشر شد مجوزش باطل شد. این کمپ دو شریک داشته که فردی که این فیلم را ضبط کرده حالا که از شریکش جدا شده این فیلم را در فضای مجازی پخش کرده . به محض انتشار مجدد این فیلم دادستان رامسر و رییس بهزیستی این شهر ازمرکز بازدید کردند ولی گزارش دادند که وضعیت فعلی آن شبیه وضعیت درون فیلم نیست. 

به بهانه دست به دست شدن این فیلم، من با یکی دیگر از کتک خورده های کمپ ترک اعتیادی در قم صحبت کردم که او نیز فیلم جراحاتش موجود است. جالب این که این فرد شکایت کرده و دادگاه برای فرد مجرم فقط 300 هزارتومان جریمه تعیین کرده.

این جریمه ای است که دادگاه تعیین کرده اما اگر این فرد به بهزیستی شکایت کند ما نیز رسیدگی می کنیم چون موظف به برخورد هستیم.

نهایت برخوردی که بهزیستی با کمپ های متخلف می کند چیست؟

به نوع مساله و کیفیت تخلف بستگی دارد. یک موقع تخلف فقط مالی است اما گاهی تخلف بدنی یا تخلفی که موجب مرگ و ماندگاری نقص می شود بروز می کند که علاوه بر برخوردهای قضایی، بهزیستی نیز از تذکر کتبی با درج در پرونده تا تعطیلی موقت و درنهایت تعطیلی دائم اقدام به مجازات می کند. 

هم اکنون چند کمپ مجاز در کشور فعال است؟

1180 کمپ .

و غیرمجازها همچنان آمار ندارند؟

همچنان آماری از آنها نداریم ولی تراکم غیرمجازها درچند استان بویژه درتهران و البرز است. 

کارشناسان اعتیاد به نظارت های بهزیستی بر کمپ ها ایراد می گیرند. آنها معتقدند نظارت ها کمرنگ و ناچیز است. 

بهزیستی همواره در حد وسع و توان خود بر کمپ ها نظارت می کند. ما می پذیریم که ممکن است در نظارت ها کمبودهایی وجود داشته باشد ولی این را که گفته شود اصلا نظارتی وجود ندارد قابل قبول نیست. در کمپ های مجوزدار دفتری به نام دفتر نظارت وجود دارد که ایرادات و اشکالات در آن نوشته می شود، یک برگ از این دفتر نزد بهزیستی می ماند و نسخه اصلی درخود کمپ . بعد از هر بار نظارت درصورت مشاهده تخلف به صاحب کمپ فرصت داده می شود تا آن تخلف را رفع و مشکلات را اصلاح کند.

و قرعه نظارت سالی چند بار به هر کمپ می رسد؟

 امسال بابت نظارت بر کمپ ها250 میلیون تومان درنظر گرفته شده و این مبلغ در اختیار استان ها قرار گرفته. با این پول هرکمپ درطول سال حداقل باید یک یا دو بار بازرسی شود و اگر ایرادی در کار است تذکر داده شود برای رفع ایراد . نیروهای بهزیستی برای نظارت واقعا اندک است بخصوص در تهران اما با وجود این نظارت ها ادامه دارد و تذکرها داده می شود. 

آماری دارید که از ابتدای امسال تاکنون چه تعداد شکایت از کمپ ها ثبت شده؟ 

درهر استان کمیسیونی به نام ماده26 وجود دارد که شکایت ها ومشکلات همه مراکزی که از بهزیستی مجوز دارند درآن مطرح می شود ازمهد کودک گرفته تا مراکز درمان بیماران روانی و ترک اعتیاد. اگر این مراکز اشکالاتشان را درکمیسیون استانی حل کنند که هیچ اما اگر حل نکنند به کمیسیون کشوری ارجاع می شوند. این کمیسیون هر ماه یک تا دو جلسه دارد و درهرجلسه یک تا دو پرونده مربوط به کمپ یا مرکز اقامتی ترک اعتیاد را بررسی می کند. این کمیسیون به مراکزمتخلف فرصت می دهد تا رفع ایراد کنند اما اگر ایرادات رفع نشد رای به تعطیلی دائمشان می دهد. 

بحث بر سر همین است که چرا با کمپ های متخلف این همه مسامحه می شود؟

دیدگاه دربهزیستی این نیست که مراکز ترک اعتیاد را به سرعت تعطیل کنیم چون اینها بالاخره بخش خصوصی هستند و هزینه می کنند و وقت می گذارند برای همین سیاستمان این است که با تذکریا تنبیه موقت اینها را اصلاح کنیم.

اما خیلی هایشان با تذکر درست نمی شوند و جان مردم را به خطر می اندازند.

اگر جایی حقوق مردم پایمال شود کمیسیون رسیدگی به شکایات با جدیت برخورد می کند. 

عمده تخلفات کمپ ها چیست و سهم ضرب و جرح درآنها چه قدر است؟

عمده تخلفات کمپ ها برخوردهای غیرمعقول و غیرانسانی آنها و ضرب و شتم افراد است، بعد هم تخلفات مالی. رعایت نکردن پروتکل نیز در رتبه بعدی تخلفات قرار دارد مثل این که خیلی هایشان زیر بار داشتن مسئول فنی یا روانشناس نمی روند. 

منبع: روزنامه جام جم 

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر