پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 3176
۲۶ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۰۷:۴۹
اندازه متن
مدیر بهزیستی شهرستان تهران:

فاصله تبدیل معتادان خانگی به متجاهر کوتاه شده است

وضعیت آسیب های اجتماعی زیبنده جمهوری اسلامی نیست. امروز جمهوری اسلامی که یکی از قدرت های بی بدیل جهان محسوب می شود حیف است که در بحث آسیب های اجتماعی موفق نباشد.
سید محمدرحیم فاضلی نژاد

 مدیر بهزیستی شهرستان تهران با بیان اینکه رابطه معنادار و مستقیمی میان طلاق و اعتیاد وجود دارد گفت: متاسفانه فاصله معتادان درون منزل تا معتادان متجاهر بشدت در حال کوتاه شدن است و باید بسرعت برای اصلاح این روند دست به کار شد.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری ایرنا، سید محمدرحیم فاضلی نژاد روز یکشنبه در نشست شورای اداری شهرستان تهران، افزایش روزافزون معتادان را یکی از مشکلات اجتماعی موجود در پایتخت خواند و افزود: تمامی مشکلات و معضلات اجتماعی در ارتباط با یکدیگر هستند و در صورت پرداختن به آنها، همه این معضلات را باید در کنار هم مد نظر قرار داد و اصلاح کرد.
فاضلی نژاد تاکید کرد: بهزیستی دو نوع خدمت به معتادان ارائه می کند که یکی درمان داوطلبانه آنان با کمک خانواده ها و دیگری پذیرش معتادان متجاهر و نگهداری 9 ماهه آنان تا زمان پاکسازی قطعی است.
مدیر بهزیستی شهرستان تهران گفت: معضل اصلی در این زمینه معتادان متجاهری هستند که کارتن خواب شده اند و سلامت و زیبایی جامعه را هم تهدید می کنند.
وی با بیان اینکه دادگاه ویژه ای برای رسیدگی به مشکل معتادان متجاهر شکل گرفته است، تصریح کرد: این دادگاه دو نوع حکم برای آنان صادر می کند و در یکی اگر فرد معتاد می تواند حکم درمان داوطلبانه و حضور در مراکز ترک اعتیاد را بپذیرد و در غیر این صورت مجرم شناخته و زندانی می شود.
فاضلی نژاد افزود: اکنون در مراکز ترک اعتیاد داوطلبانه شهر تهران 42 هزار و 300 نفر و در مراکز مربوط به ماده 16 که محل نگهداری معتادان متجاهر است 10 هزار و 300 نفر پذیرفته شده اند.
مدیر بهزیستی شهرستان تهران با بیان اینکه ظرفیت مراکز ترک اعتیاد معتادان کارتن خواب 20 هزار نفر است، جلوگیری از پذیرش معتادان سایر نقاط کشور را خواستار شد.
وی مجموع مددجویان بهزیستی در بخش معلولیت و زنان سرپرست خانوار پایتخت را 100 هزار نفر برشمرد و از اقامت دو هزار و 500 کودک بی سرپرست و بدسرپرست در شیرخوابگاه های سطح شهر تهران در شرایط کنونی خبر داد.
فاضلی نژاد به افزایش مستمری مددجویان و افراد زیرپوشش این سازمان اشاره و اعلام کرد: یک هزار مرکز تولیدی برای افراد زیر پوشش اشتغالزایی کرده اند.
وی همچنین با بیان اینکه 80 درصد کودکانی که در سطح خیابان های پایتخت، کار یا تکدی گری می کنند، غیرایرانی و از میان اتباع و اغلب هم فاقد مجوز اقامت هستند، اظهارداشت: البته در تهران کودکان خیابانی که تمام شبانه روز خود را در خیابان ها سپری می کنند، به صورت محدود مشاهده می شود.
وی یادآورشد: پژوهش ها نشان می دهد یک سوم کودکان کار و خیابانی را دختران و دو سوم دیگر را پسران تشکیل می دهند.
فاضلی نژاد اظهارداشت: مهمترین علت افزایش روزافزون تعداد کودکان کار و خیابانی در پایتخت درآمدزایی آنان است که نشان از مشارکت مردمی در کمک به این کودکان دارد.
مدیر بهزیستی شهرستان تهران گفت: مسئولیت پذیری اجتماعی تمامی دستگاه ها اقتضا می کند در آگاه سازی مردم نسبت به لزوم کمک نکردن به این کودکان برای کاهش جمعیت کودکان کار و ساماندهی آنان مشارکت داشته باشند.
وی با بیان اینکه در صورت نبود درآمد قابل توجه به حتم تعداد این کودکان هم افزایش نمی یابد خاطرنشان کرد: برای ساماندهی کودکان دو راهکار بهره گیری از توان سازمان های مردم نهاد به منظور آگاه سازی مردم و دیگری اجرای طرح ضربتی جمع آوری در دستور کار قرار دارد.
فاضلی نژاد به جمع آوری 852 کودک کار و خیابان طی 9 ماه امسال از سطح شهر تهران اشاره کرد و 624 نفر آنان را غیر ایرانی خواند و ادامه داد: مبنای تمامی اقدامات بهزیستی کاهش تعداد این کودکان است و باید از ظرفیت همه دستگاه ها در زمینه اطلاع رسانی و ساماندهی آنان بهره گرفت.
فرماندار شهرستان تهران نیز در این جلسه گفت: افزایش آمار معضلات اجتماعی نشانه کم کاری دستگاه های اجرایی و آموزشی است.
عیسی فرهادی با بیان اینکه 80 درصد آمار مربوط به معضلات اجتماعی تهران مربوط به مهاجران است تصریح کرد: با وجود آنکه بخشی از این معضلات پایتخت سرریز بخش های مختلف کشور است اما کم کاری سایر دستگاه ها هم به آن دامن می زند.
وی بهزیستی را یک دستگاه حاکمیتی خواند و تاکید کرد: بهزیستی بتنهایی نمی تواند از عهده همه افراد گرفتار در معضلات اجتماعی برآید و بر همین اساس باید سایر دستگاه ها نیز در بهبود این وضعیت کمک کنند.
فرهادی به تصویب قانون تشکیل فوریت های اجتماعی در تهران اشاره کرد و افزود: با وجود آنکه 14 دستگاه عضو این شورا هستند در زمینه جمع آوری متکدیان بالای 18 سال به طور مستقیم شهرداری و زیر 18 سال بهزیستی مسئولیت دارند.
فرماندار شهرستان تهران گفت: تاکنون حدود 10 هزار معتاد متجاهر از سطح شهر تهران جمع آوری شده، نزدیک به 9 ماه از هر یک نگهداری می شود و در این زمینه عمده این کار دشوار با شهرداری و بهزیستی است.
وی با بیان اینکه این وضعیت آسیب های اجتماعی زیبنده جمهوری اسلامی نیست اظهارداشت: امروز جمهوری اسلامی که یکی از قدرت های بی بدیل جهان محسوب می شود حیف است که در بحث آسیب های اجتماعی موفق نباشد.

 منبع: خبرگزاری ایرنا

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر