پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 3119
۲۲ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۴:۴۲
اندازه متن
رییس کمیسیون اجتماعی مجلس:

نبود معتاد متجاهر در خیابان های تبریز/ اراده جمعی در پایتخت برای جمع آوری معتادان وجود ندارد

در پایتخت اراده جمعی برای ساماندهی معتادان متجاهر وجود ندارد در حالی که معضل کارتن خوابی در تبریز ریشه کن شده و حتی یک معتاد متجاهر در خیابان ها وجود ندارد و به افرادی که معتادان را معرفی کنند 20 هزار تومان تشویقی داده می شود.
سلمان خدادادی

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس با تاکید بر اینکه حتی یک معتاد متجاهر در خیابان های تبریز وجود ندارد، گفت: اراده جمعی در پایتخت برای جمع آوری معتادان متجاهر وجود ندارد.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری خانه ملت، سلمان خدادادی  یکی از آسیب های جدی کلانشهرها به ویژه تهران را معضل کارتن‌خوابی دانست و گفت: هر چند آمار دقیقی از تعداد معتادان متجاهر وجود ندارد و اعلام نشده اما حضور مداوم آنها در گوشه و کنار خیابان و اتوبان‌ها نشانه جمعیت بالای آنها است.

نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه حضور حتی یک معتاد متجاهر در خیابان‌های پایتخت در شان نظام جمهوری اسلامی نیست و به نوعی اعتیاد را تبلیغ می‌کند، افزود: اقدامات سطحی و مقطعی که چندین سال آغاز شده تاکنون در ساماندهی کارتن خواب ها نتیجه بخش نبوده و نه تنها تعداد آنها کاهش نیافته بلکه شاهد افزایش حضور آنها در خیابان‌های پایتخت هستیم.

افزایش تعداد گرمخانه‌ها منجر به رفع معضل اعتیاد نمی‌شود بلکه باید به فکر حل ریشه‌ای آن باشیم

وی با تاکید بر اینکه افزایش تعداد گرمخانه‌ها منجر به رفع معضل اعتیاد نمی‌شود بلکه باید به فکر حل ریشه‌ای آن باشیم، ادامه داد: باید اراده قوی در مسئولان برای حل ریشه‌ای  مواد مخدر به وجود آید و به طور قطع تا مادامی که این اراده به وجود نیاید در جهت مبارزه با مواد مخدر موفق نخواهیم شد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با یادآوری حضور خود در برنامه ای تلویزیونی در رابطه با مواد مخدر، گفت: در این برنامه ابراز امیدواری کردم روزی برسد که شاهد ریشه کنی اعتیاد در کشور باشیم یکی از مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر که در این برنامه حضور داشت بیان کرد این موضوع شدنی نیست در جوابش پاسخ دادم که با چنین اظهاراتی رفع این معضل ناممکن می شود.

خدادادی افزود: بنابراین بر این باورم که تا زمانی که اراده، باور و ایمان قلبی در مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر به وجود نیاید ریشه کنی مواد مخدر ناممکن خواهد بود.

20 هزار تومان اعتبار تشویقی برای معرفی کنندگان یک معتاد در تبریز

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، رفع ریشه‌ای معضل مواد مخدر را نیازمند اراده و عزم ملی، جمعی و فرابخشی دانست و ادامه داد: متاسفانه در پایتخت  اراده جمعی وجود ندارد این در حالی است که معضل کارتن خوابی در تبریز ریشه کن شده و حتی یک معتاد متجاهر در خیابان ها وجود ندارد و به افرادی که معتادان متجاهر را معرفی کنند 20 هزار تومان تشویقی داده می شود.

شیوه درمانی معتادان در تبریز مانند پایتخت نیست

وی با تاکید بر اینکه شیوه درمانی معتادان در تبریز مانند پایتخت نیست، تصریح کرد: در تبریز مدت زمان درمان معتادان 6 ماه است و طی این مدت مهارت های زندگی و شغلی به آنها ارائه می شود و سپس بعد از بهبود وام ها و امکاناتی برای اشتغال در اختیار آنها قرار می گیرد تا در حرفه و شغل مورد نظر مشغول شوند البته خانواده ها نیز تحت آموزش های لازم قرار می گیرند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: چگونه ساماندهی معتادان متجاهر در شهری با جمعیت 2 میلیون نفری امکان پذیر است اما در پایتخت کشور با وجود تمامی امکانات امکان پذیر نیست در واقع تحقق این امر منوط به اراده جمعی  است که در پایتخت وجود ندارد.

خدادادی با بیان اینکه وظیفه ستاد مبارزه با مواد مخدر هماهنگی دستگاه ها است، گفت: ساماندهی معتادان متجاهر وظیفه ذاتی برخی دستگاه ها مانند بهزیستی، نیروی انتظامی و قوه قضائیه است و باید به صورت هماهنگ نسبت به تحقق این مهم اقدام کنند البته متاسفانه بهزیستی از امکانات لازم برخوردار نیست و از سویی نیروی انتظامی نمی تواند امر جمع آوری را به درستی انجام دهد و همچنین قوه قضائیه نیز نمی تواند معتادان متجاهر را محکوم کند.

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: البته از نظر قانونگذاری باید تعریف مناسبی را برای معتادان متجاهر از آنجایی که چهره شهر و روح و روان مردم را جریحه دار می کنند داشته باشیم و اعتبارات مناسبی را نیز در اختیار بهزیستی برای درمان معتادان متجاهر قرار داده و از سویی اعتبارات مناسبی نیز برای اشتغال آنها بعد از بهبودی پیش بینی شود.

90 درصد معتادان بهبود یافته به چرخه اعتیاد بازمی گردند

وی با یادآوری اینکه 90 درصد معتادان بهبود یافته به چرخه اعتیاد بازمی گردند، گفت: متاسفانه پروسه درمان اعتیاد کامل نیست و این موضوع باعث بازگشت 90 درصدی معتادان بهبود یافته به سمت مصرف مواد مخدر می شود.

ضرورت توجه به تامین اسکان معتادان متجاهر برای فصل سرما

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، بر ضرورت توجه به تامین اسکان معتادان متجاهر در فصل سرما تاکید کرد و افزود: شهرداری اقداماتی برای اسکان معتادان انجام داده اما کافی نیست و باید به گونه ای این مهم را انجام دهد تا شاهد مرگ و میر آنها نباشیم.

منبع: خانه ملت


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر