پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 307
۱۸ امرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۱۸
اندازه متن
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

هیچ مماشاتی در برخورد با قاچاقچیان مواد مخدر وجود ندارد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاكيد بر اينكه در برخورد با قاچاقچیان مواد مخدر هیچ مماشاتی صورت نمي‌گيرد، گفت: «ايران سد و مانع محكمي را در مقابل ‏آنها ایجاد کرده است تا از ورود و ترازيت مواد مخدر به كشورمان جلوگيري شود.»
محمد صالح جوکار عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارج

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد (ادنا) و به نقل از روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، محمد صالح جوکار گفت: «36 سال از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد و ما غالباً در مبارزه با مواد مخدر برخوردهای سلبی داشتیم كه به نظرم این نوع برخورد ضروری است. به‌طورجدی اراده نظام جمهوری اسلامی بر ‏این است که با این پدیده شوم به‌طور جد برخورد کند.‏»

وي در ادامه با اشاره به اینکه در برخورد با قاچاقچیان مواد مخدر هیچ مماشاتی صورت نگرفته ‏است، افزود: «در برخورد با قاچاقچیان هیچ تفاوتی بین بخش كه مواد مخدری را داخل کشور مي‌كند ‏با بخشی که در ترانزیت اين مواد از ایران هستند، وجود ندارد. كشورمان سد و مانع محكمي را در مقابل ‏قاچاقچیان ایجاد کرده است. شهدای زیادی هم برای مبارزه با مواد مخدر تقدیم شده‌اند. کشورمان هم ازلحاظ معنوی و هم ازلحاظ مادی، هزینه‌های زیادی را متقبل شده است. ‏»

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: «باوجودآنکه حجم بسیار زیادی از مواد مخدر در كشورمان کشف مي‌شود، عرضه ‏مواد مخدر همچنان وجود دارد. علت عمده آن کشور همسایه افغانستان است که در تولید مواد مخدر نقش بسیار مهمی ‏دارد. با اشغال این کشور توسط آمریکا، مواد مخدر به‌عنوان یک برنامه سیاسی موردحمایت قرار گرفت و ‏حتی تولید، توزیع و ترانزیت آن‌هم افزایش یافت.»

جوکار بابیان اینکه توفیقات زیادی در مبارزه با مواد مخدر داشتیم، ولی کفایت نمی‌کند، ‏گفت: «بخش اعظمی از زندانیان با بحث مواد مخدر مرتبط هستند. وقتی آن‌ها در زندان باشند قطعاً ‏مشکلات اجتماعی برای خانواده‌هایشان ایجاد خواهد شد که موجب بروز مشکلاتی براي دولت مي‌شود.»

وي با اشاره به اینکه با ورود مواد مخدر صنعتی، فایل جدیدی گشوده شد، افزود: «از ‏این مواد استقبال زیادی صورت گرفت. دلیل استقبال هم سهولت در مصرف بود. مواد مخدر صنعتی، دیگر ‏مقدمات مواد مخدر سنتی را ندارد. مواد مخدر صنعتی بیشترین حجم مصرف مواد مخدر را تشکیل می‌دهد. ‏شاید بتوان عنوان کرد که غالب افرادي معتاد نادانسته یا به خاطر هیجان‌های کاذب یا ‏احساسات و شور جوانی در سایه عدم آگاهی به سمت این نوع مواد مخدر کشیده شدند.‏»

به گفته وی، قدر مسلم وقتی نیروی کار، تولید و فکری کشور به این سمت برود تأثیر زیادی در پیشرفت ‏کشور خواهد گذاشت؛ بنابراین باید گام‌هایی برداریم که جلوی این پدیده شوم گرفته شود. از این نظر که ‏رویکرد ستاد به سمت آگاهی دادن و آموزش جوانان سوق پیداکرده، اتفاق بسیار خرسند و خوبی است. ‏ولی باید با مبارزه با مواد مخدر، توزیع، برخورد با شبکه‌ها و آشپزخانه‌های تولید همراه باشد. طبعاتی که ‏مصرف مواد مخدر دارد را برای جوانان بازگو کرد.‏

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با اشاره به کانون‌های بازپروری که به درمان ‏معتادان می‌پردازند، گفت: «نباید بعد از ترک مواد مخدر، آن‌ها را رها کرد. مردم هم بايد بپذيرند زماني آن‌ها بيمار بودند و اكنون به بهبودي رسيده‌اند. همين تغيير نگاه موجب مي‌شود كه آن‌ها ديگر به سمت‌وسوی اعتياد نروند.»

جوکار بيان داشت: «اگر در جامعه علاوه بر ‏آموزش و آگاهی، روحیه جوانان هم ازنظر ایماني تقویت و فراغت آن‌ها مدیریت ‏شود موجب خواهد شد كه هیجانات جوانی آن‌ها تخلیه شود و آن‌ها کمتر به سمت مواد مخدر روی ‏بياورند. جوانان ما احتیاج به شغل و کار دارد و برای اوقات فراغت آن‌ها ‏باید برنامه‌ریزی شود تا پاسخگوی نیاز روحی‌شان باشد و او را اغنا کند. اگر اغناسازی به‌خوبی صورت ‏گیرد قدر مسلم کمتر شاهد چنین چالش‌هایی در جامعه خواهیم بود.»

منبع : روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر 

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر