پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 3045
۰۷ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۳:۳۵
اندازه متن
رئیس مرکز درمان اعتیاد بهزیستی:

اعتبار طرح مقابله با مصرف مشروبات الکلی اختصاص نیافت

بخش زیادی از الکل های مصرفی در کشور دست ساز و غیربهداشتی است که همه این موارد باید در برنامه ها درنظرگرفته شود و برای اجرای کارزار مقابله با مصرف مشروبات الکلی باید با مسئولان استانی، جلسات لازم برگزار شود.
فرید براتی سده

رئیس مرکز درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: این سازمان پیشنهاد اجرای طرحی با عنوان «کارزار مقابله با مصرف مشروبات الکلی» را برای امسال ارائه داده بود اما اعتبار لازم برای اجرای این طرح اختصاص نیافت.

در چند روز گذشته مصرف الکل در برخی استان های کشور چند کشته و مسموم داشت و آخرین آمار فوتی‌ها ناشی از مصرف مشروبات الکلی دست‌ساز در بندرعباس 16 نفر، کرج سه نفر، خراسان شمالی سه نفر و کهگیلویه و بویر احمد 2 نفر و تعداد مسموم شدگان بندرعباس 168 نفر (که 90 نفر دیالیز شدند) بودند.
به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری ایرنا، فرید براتی سده افزود: پیش بینی شده بود که در نیمه دوم امسال الگوی مصرف الکل در کشور تغییر کند و میزان مصرف افزایش یابد؛ از این رو قرار شد برای پیشگیری از این روند، کارزار مقابله با مصرف مشروبات الکلی در 11 استان کشور از جمله استان هایی که طی چند روز اخیر در اثر مصرف الکل کشته و مسموم داشتند، اجرا شود اما بودجه آن راکه قرار بود وزارت کشور تامین کند، اختصاص نیافت.
وی تصریح کرد: اجرای کارزار مقابله با مشروبات الکلی در 11 استان کشور به یک میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و اگر این اعتبار امروز هم داده شود، دیگر وقتی نیست که امسال آن را اجرا کنیم؛ چراکه اجرای چنین کارزارهایی نیاز به برنامه ریزی، بررسی، کار میدانی و برگزاری دوره های آموزشی دارد.
رئیس مرکز درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: بر اساس اطلاعات شیوع شناسی مصرف مواد، 11 استانی که بیشتر در معرض مصرف الکل قرار داشتند، مشخص شده بود و قرار بود کارزار مقابله با مصرف مشروبات الکلی در این استان ها برگزار شود.
براتی سده افزود: بخش زیادی از الکل های مصرفی در کشور دست ساز و غیربهداشتی است که همه این موارد باید در برنامه ها درنظرگرفته شود و برای اجرای کارزار مقابله با مصرف مشروبات الکلی باید با مسئولان استانی، جلسات لازم برگزار شود.
وی با بیان اینکه تحقیقات نشان می دهد بیشترین ماده روانگردان مصرفی در کشور مربوط به الکل است، ادامه داد: کارزار مقابله با مصرف مشروبات الکلی ناظر بر تغییر نگرش مصرف کنندگان است تا از طریق تغییر نگرش، تغییر و اصلاح رفتار محقق شود. برای این منظور ابتدا باید آگاهی رسانی شود و فرض را بر این می گذاریم که آگاهی رسانی موجب می شود افرادی که می خواهند الکل مصرف کنند به دلیل اطلاع رسانی درباره تبعات آن، این کار را انجام ندهند.
رئیس مرکز درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور افزود: برای اجرای کارزار مقابله با مصرف مشروبات الکلی در سطح یک شهر یا یک استان تقریبا تمام دستگاه های مربوطه وارد عمل می شوند؛ البته انتظار نداریم با دادن اطلاعات و صرف راه اندازی یک کارزار، همه چیز درست شود اما بخشی از وظیفه خود را از این طریق انجام داده ایم.
براتی سده افزود: چه بسا افرادی که امروز در اثر مصرف الکل فوت کردند یا دچار مسمومیت و دیالیز شدند حتی اگر دو یا سه نفر آنان از طریق کارزار مقابله با مصرف مشروبات الکلی، اطلاع رسانی شده بودند این اتفاق برای آنان نمی افتاد.
وی تاکید کرد: برگزاری کارزار مقابله با مصرف مشروبات الکلی وظیفه سازمانی بهزیستی نیست اما به نظر می رسد با توجه به اهمیت پیشگیری از مصرف الکل بنا بر احکام دینی و اصول فرهنگی، اجرای آن لازم است.

آخرین آمار مصرف الکل در کشور بر اساس پیمایش سال 95
طبق آخرین پیمایش ملی شیوع شناسی اعتیاد که نتایج آن سال 95 اعلام شد، با توجه به ملاحظات شرعی و قانونی انتظار می رفت میزان مصرف الکل پایین تر باشد اما مصرف الکل در کشور بالاتر از انتظارات بود.
در این پیمایش، مصرف همزمان الکل و مواد و مصرف همزمان داروهای بدون تجویز پزشک (دارومخدرها) با مواد، مشاهده شد که نگرانی مسئولان امر را برانگیخت.
همچنین نتایج پیمایش ملی شیوع شناسی اعتیاد نشان داد که شیوه مصرف الکل در جمعیت 14 تا 64 سال، حدود 2.7 درصد بود به آن معنا که 2.7 درصد از جمعیت 14 تا 64 سال کشور در هفته گذشته (هنگام پیمایش)، الکل مصرف کرده بودند و این رقم در ماه گذشته به چهار درصد می رسید. این ارقام به معنای اعتیاد همه این جمعیت به الکل نیست.
طبق این مطالعه، مصرف الکل در مردان در مقایسه با زنان تفاوت معناداری دارد؛ به طوری که درصد بالایی از مصرف کنندگان الکل را مردان تشکیل می دادند.
این پیمایش، روی 61 هزار نفر در قالب 2 هزار و 300 خوشه پراکنده در سراسر کشور و در سه طبقه جمعیتی کم برخوردار، برخوردار و بیش برخوردار در گروه سنی 15 تا 64 سال کشور در جمعیت عمومی (روستایی و شهری) انجام شده است.

منبع:خبرگزاری ایرنا


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر