پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 3022
۲۱ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۰۴:۳۴
اندازه متن
در نشست اعضای مجمع نمایندگان استان تهران با مسئولان بهزیستی مطرح شد؛

کاهش آسیب‌های اجتماعی تنها دستاورد افزایش نرخ ارز

افزایش نرخ ارز باعث خروج افاغنه از ایران شد، همچنین به دلیل افزایش نرخ روانگردان‌ها و مواد مخدر صنعتی بعد از این تعداد معتادان کاهش پیدا کرده ضمن اینکه گردشگران بیشتری به دلیل افزایش نرخ ارز ایران را برای گردشگری انتخاب خواهند کرد.
مجمع نمایندگان استان تهران

نشست اعضای مجمع نمایندگان استان تهران با مسئولان سازمان بهزیستی به منظور بررسی وضعیت آسیب‌دیدگان اجتماعی استان تهران برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری خانه ملت، نشست اعضای مجمع نمایندگان استان تهران با مسئولان بهزیستی صبح امروز (سه شنبه، 20 شهریور ماه) به منظور بررسی وضعیت آسیب‌دیدگان اجتماعی از جمله کودکان کار، زنان سرپرست خانوار و بد سرپرست و معتادان متجاهر در شرایط کنونی کشور که با مشکلات اقتصادی مواجه شده‌ایم برگزار شد.

اقدامات بهزیستی برای ساماندهی کودکان کار نمود ندارد

محسن علیجانی با اشاره به این موضوع که رفع آسیب‌های اجتماعی دغدغه مهم نمایندگان استان تهران است، گفت: هم اکنون نمایندگان استان تهران در مورد وضعیت کودکان کار، معتادان متجاهر و زنان سرپرست خانوار دغدغه دارند و مشکلات آنها را رصد می‌کنند.

عضو هیئت رئیسه مجمع نمایندگان استان تهران تأکید کرد: یکی از موضوعات مهم این است که در رابطه با کودکان کار هنوز مشکلات عدیده‌ای وجود دارد که باید سازمان بهزیستی در این مورد نقش ایفا کند اما تاکنون اقدامات این سازمان به عنوان متولی اصلی در این حوزه نمود نداشته است.

60 درصد کودکان کار در تهران مستقر هستند

در ادامه داریوش بیات مدیر کل بهزیستی استان تهران گفت: هم اکنون 60 درصد کودکان کار در تهران متمرکز هستند و بالای 40 درصد معتادان متجاهر کشور نیز در این شهر زندگی می‌کنند به این معنا که 19 هزار معتاد در کل کشور وجود دارد که از این تعداد 15 هزار نفر در کلانشهر تهران حضور دارند.

وی ضمن دعوت از نمایندگان برای بازدید از مراکز اخوان و شفق به منظور بررسی نحوه عملکرد سازمان بهزیستی در حوزه ساماندهی معتادان یادآور شد: بالای 90 درصد وظایف در این حوزه برون‌سپاری شده که خیرین در این زمینه فعالیت می‌کنند چرا که مطالباتی که در نیمه دوم سال 96 برای پرداختن به رفع آسیب‌های اجتماعی داشتیم تاکنون پرداخت نشده است و اگر به همین منوال پیش برود قطعا نحوه ارائه خدمات سبب سلب اعتماد عمومی می‌شود.

بیات تأکید کرد: هم اکنون اعتبارات تعیین شده در سال 97 باید برای پرداخت بدهی‌های سال 96 هزینه شود ضمن اینکه چالش اساسی این سازمان این است که اعتباراتی که بدان تخصیص یافته برای رفع مشکلات کودکان کار، معتادان متجاهر و زنان سرپرست خانوار متناسب با نیاز تهران نیست.

وی با یادآوری اینکه تعداد هزار و 200 نفر از 1500 نیروی فعال در سازمان بهزیستی مددجوی این سازمان هستند، خاطر نشان کرد: سازمان بهزیستی 34 میلیارد تومان کسری اعتبار دارد ضمن این که پرداخت دستمزد پرسنل نیز با 3 ماه تأخیر انجام می‌شود این در حالی است که ما نباید خود در معرض آسیب باشیم.

بیات عنوان کرد: سازمان بهزیستی بیش از 130 هزار معلول تحت پوشش دارد که از هزینه‌های درمان سرسام‌آوری برخوردار هستند و این موضوع فشار 10 برابری به جامعه وارد می‌کند بنابراین می‌توان گفت که در شرایط سختی قرار داریم و اگر مطالبات بی‌اثر باشد خروجی آن روی برگرداندن از مسئولان خواهد شد.

وی تصریح کرد: هم اکنون 12 هزار زن سرپرست خانوار دو هزار و 200 کودک کار در مراکز شبانه روزی سازمان بهزیستی نگهداری می‌شوند که اغلب آنها مشکل درمانی دارند که نمی‌توانیم با اعتبارات موجود پاسخگوی نیاز آنها باشیم ضمن اینکه در حوزه اشتغالزایی برای زنان سرپرست خانوار تنها برای هر کدام تسهیلات 30 میلیون تومانی در نظر گرفته شده است که برای استان تهران مناسب نیست.

بیات افزود: برای بهبود عملکرد این سازمان در جهت ساماندهی کودکان کار به دنبال ایجاد مراکز نگهداری از آنها توسط بخش خصوصی هستیم ضمن اینکه یکی از مشکلات اصلی ما این است که ما آنها را ساماندهی می‌کنیم اما تعداد 4 هزار نفر از آنها از طریق پیمانکاران جذب شهرداری می شوند.

وی گفت: 70 درصد کودکان کار از اتباع خارجی هستند که بخش اعظمی از آنها به صورت غیرقانونی وارد کشور شده‌اند ضمن اینکه باید به این نکته توجه کرد که در کشور یک میلیون و 300 کودک قبل از دبستان وجود دارد که برای رفع آسیب‌های اجتماعی باید برای رفع مشکلات اجتماعی در آینده روی این بخش سرمایه‌گذاری کرده و برای آن یارانه آموزش در نظر گرفته شود چرا که نتیجه تحقیقات نشان داده کودکانی که آموزش می‌بینند کمتر از یک درصد آنها رفتارهای ناهنجار دارند اما کودکان آموزش ندیده بالای 60 درصد رفتار ناهنجار دارند.

بیات اظهار کرد: در حوزه توانبخشی معلولان 131 هزار نفر تحت پوشش هستند ضمن اینکه 26 هزار معلول شناسایی شده و در سامانه ثبت شده‌اند که 5 هزار و 200نفر از آنها از محل هدفمندی مستمری دریافت می‌کنند؛ همچنین 22 هزار نفر در نوبت به سر می‌برند. از سوی دیگر 1500 زن سرپرست خانوار در سامانه ثبت‌نام شده‌اند اما هنوز مستمری دریافت نکرده‌اند ضمن اینکه 500 نفر نیز در مرحله تشکیل پرونده قرار دارند و پیش‌بینی می‌شود تعداد زنان سرپرست خانواری که نیاز به حمایت داشته باشند با افزایش مشکلات اقتصادی افزایش پیدا کنند.

وی ادامه داد: با توجه به افزایش مراکز اورژانس اجتماعی و پایگاه‌های سلامت روزانه به افراد پشت نوبتی اضافه می‌شود ضمن اینکه در این مورد وضعیت تهران قابل مقایسه با بقیه نقاط کشور نیست چرا که اکثر مهاجران آن جذب سازمان‌های حمایتی می‌شوند.

بیات تصریح کرد: آنچه در مورد کودکان کار باید به آن اشاره کنیم این است که بین کودکان خیابانی و کودکان کار تفاوت زیادی وجود دارد چرا که کودکان کار دارای خانواده هستند که با آنها روابط عاطفی دارند و به دلیل مشکلات اقتصادی در خیابان‌ها به شغل‌های کاذب روی می آورند.

وی افزود: تاکنون اکثر 4500 کودک خیابان ساماندهی شده‌اند و تعدادی از آنها که از تحصیل جا مانده بودند زمینه بازگشتشان به تحصیل فراهم شد اما در روند ساماندهی این کودکان اعتبارات و امکانات زیادی در دسترس نداریم که خود مشکلاتی ایجاد  می‌کند ضمن اینکه برای ساماندهی این کودکان، زنان سرپرست خانوار، معتادان متجاهر و کاهش طلاق به برنامه‌ جامعی که برای رفع آسیب‌های اجتماعی نقش هر کدام از دستگاه‌ها را مشخص می‌کند، نیاز داریم که به زودی در شورای برنامه‌ریزی به تصویب نهایی می‌رسد و نتیجه آن برای نمایندگان نیز ارسال خواهد شد.

خلاء قانونی مانع از ساماندهی کودکان کار می‌شود

در ادامه فاطمه عباسی، رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور افزود: اغلب کودکان کار از اتباع خارجی هستند که باید برای ساماندهی آنها وزارت امور خارجه ورود پیدا کند از سوی دیگر کودکان کار ایرانی دارای خانواده هستند و در حاشیه‌های تهران زندگی می‌کنند و برای ساماندهی آنها مشکلاتی وجود دارد.

وی با اشاره به مشکلاتی که در مسیر ساماندهی کودکان کار ایرانی وجود دارد، تأکید کرد: این کودکان به دلیل اینکه دارای خانواده هستند بعد از اینکه به مراکز نگهداری منتقل می‌شوند خانواده‌هایشان برای تحویل گرفتن آنها مراجعه می‌کنند بنابراین نیاز است که قوه قضائیه در این زمینه ورود کند ضمن اینکه ما برای ساماندهی آنها خلاء قانونی داریم چرا که دارای سرپرست هستند بنابراین باید برای بدسرپرست بودن آنها تدابیری اندیشیده شود.

زنان قربانی اصلی فقر هستند

در ادامه پروانه مافی با بیان اینکه هر چه فقر بیشتر شود، زنان آسیب بیشتری می‌بینند، افزود: با توجه به اینکه در شرایط کنونی فقر زنانه شده است به ویژه برای زنان سرپرست خانوار باید طرحی از سوی بهزیستی ارائه شده و عملیاتی شود.

عضو مجمع نمایندگان استان تهران در ادامه از نبود خط ارتباطی مستقیم بین نمایندگان تهران و مسئولان بهزیستی انتقاد کرد.

متولی صدور مجوز خانه‌های بازی مشخص نیست

در ادامه سیده فاطمه ذوالقدر افزود: هم اکنون مشخص نیست که خانه‌های بازی، سرای محله و مهدهای قرآن تحت نظارت کدام بخش فعالیت می‌کنند و مجوز آنها از سوی کدام بخش صادر می‌شود ضمن اینکه وقتی شهرداری به آنها مجوز بدهد نقش تربیت و آموزش مغفول باقی می‌ماند.

عضو مجمع نمایندگان استان تهران یادآور شد: وقتی 60 درصد کودکان کار در تهران مستقر باشند باید در بودجه اعتبار خاصی برای ساماندهی آنها مشخص شود که این امر نیز مستلزم تعامل بیشتر دستگاه‌های مربوطه است ضمن اینکه با توجه به افزایش گرانی باید برای ساماندهی اقشار آسیب‌پذیر جامعه تدابیری اندیشیده شود.

متولی مشخصی برای صدور مجوز موسسات مردم نهاد برای پیگیری آسیب‌های اجتماعی وجود ندارد

در ادامه سیده فاطمه حسینی با انتقاد از نبود متولی مشخص برای صدور مجوز به منظور فعالیت موسسات مردم نهادی که در حوزه آسیب‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند، افزود: هم اکنون بخشی از این موسسات از سازمان بهزیستی و بخش دیگر از وزارت کشور مجوز دریافت می‌کنند ضمن اینکه موسسات مردم نهاد برای ساماندهی کودکان کار به اخذ 3 نوع مجوز نیاز دارند و برخی از آنها نیز از وزارت کشور مجوز دریافت می‌کنند و7 ماه نیز برای دریافت مجوز از سازمان بهزیستی دوندگی می‌کنند.

عضو مجمع نمایندگان استان تهران با یادآوری اینکه 450 میلیارد تومان برای رفع آسیب‌های اجتماعی اعتبارات تعیین شده که در اختیار وزارت کشور قرار گرفته است، خاطر نشان کرد: هم اکنون صدور مجوز در این حوزه نیاز به متولی واحدی دارد که باید در دولت کد داشته باشند از سوی دیگر می‌توان اعتباراتی را به ایجاد مراکز رفاهی ویژه معلولان تعیین کرد که نقش موثری نیز در حوزه کارآفرینی خواهد داشت.

حسینی تأکید کرد: در بودجه 97 مبلغ 220 میلیارد تومان برای زنان سرپرست خانوار تخصیص یافت که امسال زنان بدسرپرست نیز به این لیست اضافه شدند ضمن اینکه یکی از مشکلات موجود در حوزه ساماندهی این افراد این است که تعداد زیادی از افراد خودسرپرست و سالمندان بالای 70 سال نیز برای دریافت خدمات حمایتی در لیست انتظار به سر می‌برند.

وی در پایان به ضرورت افزایش اورژانس‌های اجتماعی در شهرک‌هایی که بدون زیرساخت اجتماعی ایجاد شده‌اند به منظور ممانعت از خودکشی افراد که در شرایط کنونی به مدارس نیز کشیده شده تأکید کرد.

غفلت بهزیستی از ساماندهی زنان سرپرست خانوار

در ادامه طیبه سیاوشی با یادآوری اینکه دو طرح در حوزه مشاوره قبل و حین ازدواج به منظور کاهش طلاق و خوداشتغالی زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست برای زمان تحریم پیش‌بینی شده است، افزود: طبق برنامه پنجم و ششم توسعه سازمان بهزیستی متولی رفع آسیب‌های اجتماعی کشور است و این در حالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد که کمترین سهم را برای ساماندهی زنان سرپرست خانوار در نظر گرفته و در زمینه توانمندسازی آنها نیز موفق عمل نکرده است.

عضو مجمع نمایندگان استان تهران با یادآوری اینکه در پی بازدیدی که از حاشیه تهران در منطقه 19 داشته‌اند دریافته‌اند که تعداد زیادی از زنان سرپرست خانوار به دنبال مراکزی جهت مهارت آموزی هستند، تصریح کرد: به دلیل اینکه نقش بهزیستی در ساماندهی این افراد کمرنگ بوده با معاونت اجتماعی شهرداری این موضوع را مطرح کردیم اما همچنان این اقدامات به خوبی پیش نرفته است.

وی با اشاره به وضعیت زنان سرپرست خانواری که پشت نوبتی هستند، اظهار کرد: بی‌تردید تعداد زنان سرپرست خانواری که نیاز به حمایت دارند در زمان تحریم رو به افزایش است کما اینکه این موضوع را با معاونت اشتغال وزارت کار هم مطرح کردیم، از سوی دیگر نحوه ساماندهی کودکان کار نیز اعتراضاتی را به همراه داشته چرا که قانونی برای حمایت این کودکان بعد از ساماندهی آنها وجود ندارد.

سیاوشی خاطر نشان کرد: اعضای شورای شهر به منظور ساماندهی این کودکان اعلام آمادگی کردند که این موضوع را با سازمان بهزیستی مطرح کردیم تا برای گسترش مراکز نگهداری از این کودکان از این فرصت بهره ببرند که تاکنون جوابی به ما داده نشده است.

کاهش آسیب‌های اجتماعی تنها دستاورد افزایش نرخ ارز 

محمد محمودی شاه‌نشین با تأکید بر اینکه افزایش نرخ ارز باعث کاهش برخی آسیب‌های اجتماعی شده است، افزود: افزایش نرخ ارز باعث خروج افاغنه از ایران شد، همچنین به دلیل افزایش نرخ روانگردان‌ها و مواد مخدر صنعتی بعد از این  تعداد معتادان کاهش پیدا کرده ضمن اینکه گردشگران بیشتری به دلیل افزایش نرخ ارز ایران را برای گردشگری انتخاب خواهند کرد.

عضو مجمع نمایندگان استان تهران در پایان از نبود آمبولانس اورژانس اجتماعی در شهرستان ملارد و شهر قدس انتقاد کرد.

نحوه صدور مجوز برای فعالیت خیریه‌ها مشخص نیست

در ادامه فریده اولاد قباد با بیان اینکه انتظار داریم بهزیستی برشی از برنامه ششم در راستای عملکرد خود در تهران ارائه دهد، خطاب به مسئولان بهزیستی افزود: شما چند درصد از برنامه ششم را اجرا کردید؟ هنوز تعدادی از معتادان در چمران و ملاصدرا بی‌پروا تردد می‌کنند که این امر انصافاً زیبنده نظام مقدس جمهوری اسلامی و تهران به عنوان پایتخت ام القرای جهان اسلام نیست ضمن اینکه گزارش رسانه ملی با آنچه در این مورد مشاهده می‌شود تفاوت دارد.

عضو مجمع نمایندگان استان تهران با انتقاد از وجود تعداد زیاد کودکان کار و متکدیان در خیابان‌های تهران تصریح کرد: هم اکنون در چهارراه‌های اصلی تهران شاهد تعداد زیادی از متکدیان و کودکان کار هستیم ضمن اینکه تعداد زنان متکدی که با کودکان خردسال تردد می‌کنند افزایش یافته است، چرا شاهد افزایش تعداد آنها هستیم؟

وی در ادامه از آمارهای متعدد و متناقض کودکان بازمانده از تحصیل انتقاد کرد و خطاب به مسئولان سازمان بهزیستی افزود: شما در رابطه با دانش آموزان بازمانده از تحصیل چه کاری انجام داده‌اید؟ لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان که ماده 12 آن نیز اصلاح شده و در ماده 7 به آن اشاره شده اگر خانواده‌ای در این مورد استنکاف کند به مجازات درجه 6 و 7 محکوم می‌شود بنابراین بهزیستی می‌تواند با استناد به این قانون شرایط تحصیل این کودکان را فراهم کند.

اولادقباد در ادامه از بی‌توجهی سازمان بهزیستی نسبت به وجود زنان آسیب‌دیده اجتماعی که تعدادی از آنها ناقل ویروس HIV هستند انتقاد کرد و بر ضرورت پایبندی آنها به تفاهم‌نامه‌ای که با وزارت بهداشت دارند در جهت ساماندهی این بخش تأکید کرد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به اینکه موسسات خیریه در حال افزایش هستند، از مسئولان سازمان بهزیستی خواست که از نحوه صدور مجوز برای این موسسات گزارشی ارائه دهد.

برنامه‌های بهزیستی مطابق با برنامه ششم توسعه نبوده است

در ادامه محمدرضا بادامچیان با یادآوری اینکه با دستور رهبری اعتبارات خاصی برای ساماندهی کودکان کار و زنان سرپرست خانوار تخصیص داده شد تا نگرانی در این مورد وجود نداشته باشد، افزود: هم اکنون شهرداری، سامان‌سراهایی را ایجاد کرده که افراد رها شده در جامعه و زنان سرپرست خانوار بدون سرپناه را نگهداری می‌کند که اغلب آنها مریض هستند و روزانه تعدادی از آنها فوت می‌کنند، آیا از وضعیت بهداشتی این مراکز اطلاع دارید؟

عضو مجمع نمایندگان استان تهران خطاب به مسئولان بهزیستی تصریح کرد: قرار بود موسسات مردم نهاد ساماندهی شوند اما شما گزارشی در این مورد ارائه نداده‌اید، برنامه‌های شما مطابق با برنامه ششم توسعه نیست بنابراین باید میزان تطبیق برنامه‌هایتان با این قانون را در گزارش بعدی مشخص کنید.

بهزیستی برای بهره‌مندی از ایده‌های مردمی در نحوه اجرای برنامه‌های مناسبتی فراخوان بدهد

در ادامه علیرضا رحیمی خطاب به مسئولان بهزیستی با یادآوری اینکه تکالیف قانونی متعددی بر عهده آنهاست، افزود: در شرایط کنونی برگزاری مناسبت‌هایی همچون هفته بهزیستی یا جشن شکوفه‌ها که می‌تواند شرایطی برای همدلی مردم ایجاد کند گاه به دلیل مشغله دستگاه‌ها به روزمرگی می‌افتد بنابراین لازم است سازمان بهزیستی برای استفاده از ایده مردمی در تهران فراخوان بدهد.

عضو مجمع نمایندگان استان تهران تصریح کرد: شما باید چالش‌های بین دستگاهی در تهران که مانع از انجام وظایف می‌شود را به مجمع اطلاع بدهید ضمن اینکه گزارش جامعی از عملکرد خود از سال 95 تاکنون ارائه دهید.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه اکثر بازدیدهایی که از معضلات اجتماعی تهران صورت گرفته جنبه تفریحی و نمایشی داشته است، از مسئولان بهزیستی خواست تا برای انجام بازدیدهای کیفی مسئولان از معضلات این شهر برنامه‌ریزی کنند.

بهزیستی برای حمایت از معلولان شدید به 5 هزار میلیارد اعتبارات نیاز دارد

در ادامه حسین نحوی نژاد معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه زنگ خطر وضعیت اقشار آسیب دیده اجتماعی به صدا درآمده است، افزود: ما در شرایط کنونی با معضلات جدیدی در زمینه تأمین پوشک، سمعک و ویلچر برای معلولان مواجه شده‌ایم، هر چند شما قانونی را برای حمایت از معلولان تصویب کردید که در قالب لایحه به مجلس تقدیم شده بود اما همچنان دغدغه تأمین اعتبارات لازم برای اجرای آن وجود دارد که باید در بودجه 98 لحاظ شود چرا که ماورای حمایت از یک میلیون و 400هزار معلول شدید به 5 هزار میلیارد تومان اعتبارات نیاز داریم.

وی یادآور شد: ما در زمینه حمایت از اقشار آسیب‌پذیر شرکایی همچون کمیته امداد داریم که در زمینه نحوه تخصیص اعتبارات نه ما و نه آنها نمی‌توانیم از سازمان برنامه و بودجه سوال کنیم. از سوی دیگر مشکلی که در زمینه ساماندهی کودکان کار با آن مواجه هستیم این است که خانواده آنها بعد از اینکه برای نگهداری این کودکان اقدام می کنیم سازمان بهزیستی را مورد هجمه فیزیکی قرار می‌دهند که در این خصوص نیاز است نیروی انتظامی و قوه قضائیه به ما کمک کند.

در ادامه بیات مدیر کل بهزیستی استان تهران تأکید کرد که فصل جدیدی در زمینه تعامل بهزیستی با نمایندگان استان تهران ایجاد شده است و این سازمان آماده پاسخگویی به این نمایندگان به صورت شبانه‌روزی خواهد بود.

حمایت از آسیب‌دیدگان اجتماعی وظیفه شرعی و اخلاقی است

محمدرضا عارف در جمع‌بندی این نشست گفت: ما در حوزه اجتماعی با مشکل و مسائل متعددی روبرو هستیم چرا که آسیب‌های اجتماعی وضعیت بحرانی ایجاد کرده بود که نتیجه آن تشکیل شورای عالی اجتماعی با دستور رهبری بود چرا که حمایت از آسیب‌دیدگان اجتماعی وظیفه ملی و شرعی است.

وی یادآور شد: اگر حتی یک نفر آسیب دیده اجتماعی در کشور وجود داشته باشد وهن دین است ضمن اینکه کمبودها و مشکلات هم مشخص است و باید بپذیریم که ما در رفع مشکلات مردم مسئول هستیم. از سوی دیگر طلاق به عنوان یکی از آسیب‌های اجتماعی دامن همه خانواده‌ها را گرفته چرا که از آن غفلت کردیم بنابراین در شرایط کنونی باید به ریشه‌یابی علل بروز آن بپردازیم، همچنین باید افزایش اورژانس اجتماعی در تهران به طور جدی‌تر دنبال شود.

رئیس مجمع نمایندگان استان تهران در ادامه خطاب به بادامچیان تصریح کرد: در کمیته اجتماعی و فرهنگی از شهرداری و سازمان اجتماعی وزارت کشور دعوت به عمل آورید و ظرف دو هفته آینده نشستی به منظور بررسی آسیب‌های اجتماعی موجود در تهران برگزار کنید و در این مورد به جمع‌بندی برسید چرا که شاخص‌ها در این حوزه در تهران بدتر از نقاط دیگر کشور است و باید برای تعیین اعتبارات لازم در جهت رفع آنها قبل از فصل تعیین بودجه در این خصوص برنامه‌ریزی کنیم.

وی با انتقاد از ضعف مدیریتی، موازی کاری و ناهماهنگی دستگاه‌ها در رفع آسیب‌های  اجتماعی به ویژه ساماندهی کودکان کار و زنان آسیب دیده اجتماعی یادآور شد: این معضلات بسیار جدی هستند اما تاکنون اقدامی برای ساماندهی این آسیب‌دیدگان صورت نگرفته است چرا که دستگاه واحدی برای رسیدگی این موضوع وجود ندارد و تمام واحدها رفع معضلات اجتماعی را در حوزه اختیارات واحد دیگری می‌دانند.

عارف در ادامه از سازمان بهزیستی خواست که از طریق هم‌اندیشی با وزارت آموزش و پرورش مشکلات قبل از دبستان را حل کند.

رئیس مجمع نمایندگان استان تهران تأکید کرد:برای رفع معضلات اجتماعی باید فراتر از وظیفه سازمانی و به صورت اخلاقی و شرعی اقدام کنیم ضمن اینکه باید در این مورد به رغم وجود کمبودها واقعیات را ببینیم و فراموش نکنیم که سازمان بهزیستی نقش محوری در جهت همگرایی با سایر سازمان‌ها در جهت رفع معضلات اجتماعی دارد.

منبع: خبرگزاری خانه ملت


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر